اعدام یک نفر به اتهام «حمله با ریزپرنده» به مجتمع وزارت دفاع در اصفهان

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۴

رسانه‌های حکومتی بدون اعلام هویت فرد اعدام شده، اتهام او را حمله ۸ بهمن ۱۴۰۱ به مجتمع امیرالمونین وزارت دفاع عنوان کردند

رسانه‌های حکومتی در ایران روز یکشنبه از اعدام یک نفر به اتهام «همکاری با موساد» و «انجام حمله و انفجار در یک مجتمع وزارت دفاع جمهوری اسلامی» خبر دادند.

خبرگزاری صداوسیما ضمن انتشار ویدیو، اتهام فرد اعدام شده را «تلاش برای هدف قراردادن مجتمع کارگاهی امیرالمومنین وزارت دفاع» عنوان کرد.

انفجار بامداد یکشنبه ۹ بهمن در اصفهان

صدا و سیما بدون ذکر نام و هویت فرد اعدام شده، در این ویدیو او را با نام کوچک «سعید» معرفی و ادعا کرد‌ که او ۸ بهمن ۱۴۰۱ در «همکاری با موساد» و با استفاده از «چند کوادکوپتر اقدام به حمله و انجام انفجار در مجتمع امیرالمومنین وزارت دفاع در اصفهان کرده است.»

همزمان خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه نیز با تایید اعدام این زندانی در بامداد روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه، عنوان کرد که «این فرد پس از انجام حمله و وقوع انفجار در مجتمع امیرالمومنین وزارت دفاع با ترک فوری اصفهان از ایران خارج شده بود.»

در گزارش خبرگزاری قوه قضاییه ادعا شد که او پس از فراردر عملیات مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «در یک کشور همسایه بازداشت» شد و پس از انتقال به ایران و محاکمه، بامداد یکشنبه اعدام شد.

۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ شهروندان اصفهانی از شنیده شدن صدای چند انفجار خبر دادند و به دنبال آن ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پهپاد کوچک را در حال حمله به چند سوله در شهر اصفهان نشان می‌داد.

 محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، همان شب گفت «در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این صداها به علت انفجار در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع بوده است.»

پس از آن وزارت دفاع جمهوری اسلامی، بامداد یکشنبه ۹ بهمن، اعلام کرد که پدافند هوایی مجتمع نظامی اصفهان ساعت ۲۳:۳۰ شنبه هشتم بهمن ماه فعال شد و یک «ریزپرنده» را هدف قرار داد و دو «ریزپرنده» دیگر هم در تله‌های پدافندی مجتمع گرفتار و منفجر شدند.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری اسلامی عنوان شد که «در این حمله پهپادی مجتمع مهمات‌‌سازی وزارت دفاع در اصفهان، کسی آسیبی ندیده و فقط آسیب جزیی به سقف کارگاه این مجتمع وارد شده است.»

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روز ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، اسرائیل را عامل حمله پهپادی به تاسیسات نظامی اصفهان معرفی کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رییس ‌جمهور اوکراین، پس از وقوع چند انفجار در مجموعه کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان، به طور ضمنی این انفجار را مرتبط با اقدامات جمهوری اسلامی در ارسال پهپاد و همکاری با روسیه خواند و در شبکه اجتماعی اکس، توییتر سابق، نوشت: «شب انفجاری در ایران. به شما هشدار داده بودیم.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات مشاور ولودیمر زلنسکی، روز دوشنبه ۱۰ بهمن کاردار سفارت اوکراین در تهران را احضار کرد. پس از آن امیر سعید ایروانی نیز سخنان این مقام اوکراینی را «غیرمسئولانه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول مندرج در منشور ملل متحد» خواند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ۲۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه‌ای‌ مشترک اعلام کردند که «عوامل اصلی تلاش ناکام برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان را بازداشت کرده‌اند.»

با این حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ از «دومین حمله با ریزپرنده به مجتمع امیرالمومنین اصفهان متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح» خبر داد اما استانداری اصفهان روز ۱۶ فروردین وقوع چنین حمله‌ای را تکذیب کرد.

تاسیسات نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی در چند سال اخیر بارها صحنه وقوع انفجار بوده است. مقام‌های حکومتی حاضر به ارائه جزئیات درباره بسیاری از انفجارها نشده‌اند و در چند مورد از جمله وقوع دو انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و یک مرکز ساخت سانتریفیوژ در کرج نیز ضمن تایید اصل انفجار، اظهارات متناقضی بیان کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *