فریبا بلوچ جایزه بین‌المللی زنان شجاع را در کاخ سفید دریافت کرد

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۵

فریبا بلوچ،‌ فعال حقوق زنان و مردم بلوچستان، جایزهٔ بین‌المللی زنان شجاع ۲۰۲۴ را در مراسمی در کاخ سفید و با حضور جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، و آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ این کشور، دریافت کرد.

خانم بلوچ روز دوشنبه، ۱۴ اسفندماه، در این مراسم با بیان اینکه «به عنوان نمایندهٔ تمام زنان شجاع بلوچستان و ایران» حضور دارد، اعلام کرد: «من در بلوچستان به عنوان یک معلم فعالیت می‌کردم و پس از آنکه به بریتانیا مهاجرت کردم، به یک فعال حقوق بشر تبدیل شدم.»

او در ادامه گفت: «هدف من این بود که دربارهٔ وضعیتمان صحبت کنم، می‌خواستم که به عنوان انسان‌هایی که برای حقوق اساسی خود می‌جنگند، دیده شویم.»

وزارت خارجهٔ آمریکا روز جمعه، ۱۱ اسفندماه، با اشاره به اینکه نام خانم بلوچ در میان ۱۳ برندهٔ این جایزه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که او «با صراحت در مورد حقوق زنان و بحران حقوق بشر در سیستان و بلوچستان که به شدت تحت تأثیر خشونت رژیم، اعدام‌ها و تبعیض‌های سیستماتیک قرار گرفته‌اند، صحبت می‌کند».

بنفشه یعقوبی از افغانستان،‌ ولا هاربونوا از بلاروس و مینتزو وین از میانمار نیز از جمله برندگان این جایزه در سال ۲۰۲۴ هستند.

این وزارتخانه با اشاره به فشارهای پیشین نهادهای امنیتی بر خانم بلوچ گفت:‌ «با این حال، خانم بلوچ معتقد است که تنها راه به جلو مقاومت است و او بر فعالیت خود پافشاری می‌کند.»

در همین زمینه عامر دادآفرین و محمد ملازهی، پسر و برادر این فعال مدنی، در خردادماه امسال توسط این نهادها بازداشت شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *