جدال برای ریاست مجلس؛ دعوای یاران رئیسی، جلیلی و قالیباف در صدا و سیما

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۱

پس از انتقاد برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا به سخنان حمید رسایی در صداوسیما علیه قالیباف، علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما، برکنار شد

پس‌لرزه انتخابات بی‌رمق مجلس شورای اسلامی و تشدید اختلاف میان نیروهای موسوم به انقلابی بر سر کرسی ریاست و هیئت‌رئیسه مجلس بعدی، باعث شد دعوای کلامی در رسانه‌های این جریان بالا بگیرد و پس از انتقاد برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا به سخنان روز پنجشنبه حمید رسایی در صداوسیما علیه محمد باقر قالیباف، اخباری از برکناری علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما منتشر شود.

تا این لحظه مشخص نیست که خدابخشی به دستور رئیس سازمان برکنار شده یا طبق متن استعفا، این جابه‌جایی به درخواست خودش بوده است.

در متن استعفای معاون سابق سیاسی صداوسیما آمده است: «با پایان‌ یافتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از مسئولیت‌های سنگین معاونت سیاسی برای پیگیری چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحی له الفدا، مبنی بر مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت نیز پایان‌ یافت که رضایت معظم‌له را در پی داشت. اینک که بازآرایی و تازه‌گردانی عملیات رسانه‌ای در مقابله با جنگ همه‌جانبه و ترکیبی دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی ضرورت دارد، فرصت را مغتنم می‌شمردم و برای باز کردن فضا برای مدیری تازه‌نفس و استمرار نوآوری در معاونت سیاسی رسانه ملی، استعفایم را مجددا تقدیم می‌کنم.»

این متن در شرایطی منتشر شد که جریان نزدیک به محمدباقر قالیباف، حمید رسایی را ریشه اختلاف‌های چند روز گذشته و پیشانی گروهی معرفی کرد که در روزهای پیش رو قصد دارند رئیس فعلی مجلس را کنار بزنند و علنا در خبرگزاری‌های تسنیم و فارس و روزنامه جوان این درخواست را مطرح کرده‌اند که اعتبارنامه او تایید نشود.

در این‌ بین، خدابخشی از چهره‌های نزدیک به تفکر برادران جلیلی و جبهه پایداری است که موضوع خویشاوندی او با برادران جلیلی مطرح و عامل دعوت رسایی به صداوسیما و پخش سخنان جنجال‌برانگیز او معرفی شده است.

البته کنار رفتن این چهره از سمت معاونت سیاسی صداوسیما را نمی‌توان به معنای تغییر رویکرد سیاسی این سازمان دانست. با این حال به نظر می‌رسد انتصاب محمدعلی صائب به سمت سرپرست معاونت سیاسی صداوسیما با توجه نزدیکی او به سعید جلیلی، بخشی از تلاش رئیس صداوسیما برای کاستن از حجم انتقادها به موارد مطرح‌شده در روزهای گذشته در سازمان صداوسیما باشد که پس از توصیه رهبر جمهوری اسلامی به «پرهیز از تنش» رخ داده است.

آنچه حضور رسایی را به بهانه‌ای برای حملات جریان‌های درون اصول‌گرایی بدل کرد، انتقاد علنی او به محمدباقر قالیباف است. رسایی مدعی شد که برخی رسانه‌های نزدیک به نهادهای حاکمیتی با تخریب او در تلاشند که شرایط را برای نشستن مجدد قالیباف بر صندلی ریاست مجلس مهیا کنند. رسایی به‌صراحت از روزنامه جوان و خبرگزاری تسنیم نام‌ برد که به ارتباط با نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران شهرت دارند. به‌زعم برخی رسانه‌ها، اصرار مجری برنامه برای نام‌ بردن رسایی از فرد مدنظر که سرانجام باعث شد او نام قالیباف را ذکر کند، ترفند هدفمند این سازمان برای تخریب رقبای جبهه پایداری در میان دیگر اصول‌گرایان است.

به‌زعم بخشی از حاکمیت، این برنامه و اظهارات رسایی مصداق تنش‌آفرینی و برخلاف توصیه علی خامنه‌ای به نیروهای سیاسی است. رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۷ اسفند از جریان‌های پیروز در انتخابات خواست آنچه را او «شیرینی انتخابات» نامید، تلخ نکنند.

از روز پنجشنبه و پس از پایان برنامه مذکور، رسانه‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف و نیروهایی که در انتخابات اخیر مقابل جبهه پایداری قرار گرفتند، با حملاتی تند، عملکرد معاونت سیاسی صداوسیما را در راستای سیاست‌های سعید جلیلی و جبهه پایداری دانستند و آن را دهن‌کجی به نظر رهبر جمهوری اسلامی قلمداد کردند.

جنجال این برنامه زنده پس از پایان‌ آن هم ادامه پیدا کرد؛ وقتی محمد عکاف، سردبیر خبرگزاری مجلس، بدون ذکر منبعی مدعی شد: «از او پرسیدم در آن شب کذایی که رسایی مهمان برنامه بود، چه کسی در رژی پخش بود؟ گفت خدابخشی. گفتم چه کسی توی گوشی به مجری برنامه گفت آن سوالات علیه ‎قالیباف و سپاه را بپرسد، گفت: شخص خدابخشی.»

خبرگزاری تسنیم هم که رسایی آن را به جانبداری از قالیباف متهم کرده بود، در گزارشی نوشت: «برخی این‌چنین تحلیل می‌کنند که اقدام غیرحرفه‌ای مجری و پیش‌ بردن برنامه در مسیری کاملا تقابل‌آمیز با تذکر رهبر انقلاب، نمی‌تواند انتخاب خود مجری باشد؛ بلکه احتمالا باید به پشت‌صحنه این برنامه و رفقای رسایی در رسانه ملی برگردد.»

خدابخشی متولد سال ۱۳۵۵ است و به باور منتقدانش، برای سمت حساسی چون معاونت سیاسی صداوسیما که هدایت‌کننده سیاست‌های جناحی و سیاسی در این سازمان است، تجربه کافی ندارد و تنها به دلیل نزدیکی به برادران جلیلی در این سمت گمارده شده است. تغییرات او در بدنه اصلی بخش خبر، کنار گذاشته شدن چهره‌های باسابقه تحریریه خبر و گماردن نیروهای نزدیک به تفکر برادران جلیلی در کنار اصرار به برجسته‌ کردن گفتمان جبهه پایداری در نشست‌ها و گفت‌وگوهای ویژه خبری در مدت مدیریت او، اعتراض جریان‌های سیاسی مختلف را به همراه داشته است.

نقطه اوج انتقاد به خدابخشی هک‌ شدن بخش خبر حین پخش سخنان رهبر جمهوری اسلامی بود. اما این مسئله امنیتی که رئیس صداوسیما آن را «خرابکاری» نامید هم به برکناری او منجر نشد. با این حال، به نظر می‌رسد این بار تقابل درون ساختار حکومت، برکناری او را با هدف کاستن از تنش میان نیروهای جریان اصول‌گرا رقم زده است. حمله به رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی در برنامه پنجشنبه‌شب، خط قرمزی بود که نباید از آن عبور می‌شد.

از دیگر حواشی این جابه‌جایی در صداوسیما رسمیت یافتن خبر خویشاوندی او با برادران جلیلی، تنها ساعتی پس از برکناری‌اش از سوی یکی دیگر از چهره‌های جنجالی این سازمان است. علی فروغی، مدیر پرحاشیه شبکه ۳ سیما، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «خداقوت به آقای خدابخشی بابت حذف تمامی ایده‌های سیاسی در سازمان صداوسیما و انحصارطلبی‌های بدون چارچوب ایشان! و تبریک به آقای صائب بزرگوار و توصیه برادرانه به ایشان جهت ادامه‌ ندادن راه بی‌ثمر پسرخاله آقای خاص!»

این متن تنش میان نیروهای صداوسیما را که هرکدام نورچشمی یکی از مقام‌های عالی حکومت‌‌اند، آشکار می‌کند؛ همان نیروهایی که با حضورشان روند پاکسازی چهره‌های پرطرفدار را از رسانه‌ای که بنا بود «ملی» باشد، رقم زدند. این تنش را باید در شکلی کلان‌تر، نتیجه سیاستی دانست که بنا بود با بازوی شورای نگهبان، حذف هر جریان سیاسی غیرهمسو با تفکر تندرو را به فرصتی بدل کند که به خالص‌سازی مطلوب نیروهای نزدیک به علی خامنه‌ای ختم شود؛ سیاستی که به نظر می‌رسد ظرف چهار سال و با وجود موفق شدن ابراهیم رئیسی در انتخاباتی که رقیب اصلی او آرای باطله بود، علیه خود اقدام کرد و همان اقلیت به ظاهر یکدست را به جان هم انداخت.

شدت حملات و تخریب چهره‌های شاخص درون جریان اصول‌گرایی که در زمان انتخابات اخیر مجلس به سه‌قطبی اصول‌گرایان با محوریت قالیباف و حداد عادل، جریان جبهه پایداری با هدایت محصولی و رائفی‌پور و سعید محمد بدل شد، ادامه روندی به نظر می‌رسد که در دو سال گذشته با اختلاف میان روسای قوای سه‌گانه آغاز شد و نقطه کلیدی آن تلاش برای در اختیار گرفتن صندلی ریاست مجلس آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *