۲۷۶درصد رشد صادرات نظامی جمهوری اسلامی؛ رزمایش ایران با چین و روسیه

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۲

بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، صادرات نظامی ایران در پنج سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. رزمایش دریایی مشترک ایران با چین و روسیه از روز ۲۲ اسفندماه آغاز می‌شود.

جدیدترین گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (با نام اختصاری “سیپری”) درباره خرید و فروش تسلیحات در جهان، حاکی از افزایش چشمگیر صادرات سلاح از سوی جمهوری اسلامی است.

این گزارش روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه (۱۱ مارس) منتشر شده است.

طبق یافته‌های سیپری، صادرات سلاح از سوی جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته در مقایسه با بازه زمانی مشابه پیش از آن “۲۷۶ درصد” افزایش یافته است.

این گزارش از روسیه، ونزوئلا و شبه‌نظامیان حوثی‌های یمن به عنوان اصلی‌ترین مشتریان تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی یاد کرده است.

از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا کنون، گزارش‌های پرشماری مبنی بر فروش پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه منتشر شده است.

مقام‌های اوکراینی تا کنون به دفعات از رهگیری و سرنگونی پهپادهای روسیه ساخت ایران خبر داده‌اند. از جمله یکی از این موارد، ولودیمیر زلنسکی روز ۲۲ بهمن‌ماه اعلام کرد که پدافند هوایی اوکراین از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ پهپاد انتحاری ایرانی را سرنگون کرده است.

روسیه از سپتامبر ۲۰۲۲ از پهپادهای انتحاری نوع “شاهد” که توسط جمهوری اسلامی طراحی شده، برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند. مسکو این پهپادها را برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین به شکلی گسترده به کار برده است.

در همین زمینه نیز رسانه‌های داخلی در ایران طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره افزایش صادرات نظامی جمهوری اسلامی منتشر کرده‌اند.

وبسایت خبری “خبرآنلاین” اوایل اسفندماه در گزارشی نوشت که کشورهایی همچون “روسیه، اتیوپی، تاجیکستان، بولیوی، ونزوئلا و عراق از جمله کشورهایی هستند که همکاری‌های دفاعی – نظامی قابل‌توجهی با جمهوری اسلامی دارند و از جمله مقصدهای صادراتی تسلیحات ایرانی به شمار می‌روند”.

این گزارش در ادامه افزود که به‌ویژه “چهار بخش محصولات پهپادی، موشکی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی مشتریان زیادی داشته‌اند”.

گفتنی است در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل برای صادرات برخی از موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های جمهوری اسلامی خاتمه یافت.

به دنبال آن، روسیه اعلام کرد که دیگر نیازی به پیروی از محدودیت‌های شورای امنیت در رابطه با ارائه فناوری موشکی به متحد خود ایران ندارد.

این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریم‌های خود علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ادامه دادند. این تحریم‌ها با توجه به پشتیبانی تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین پیوسته تشدید شده‌اند.

آغاز رزمایش مشترک ایران با چین و روسیه از ۲۲ اسفندماه

در یکی از جدیدترین تحولات در خصوص توان نظامی جمهوری اسلامی، آنگونه که رسانه‌های دولتی خبر داده‌اند، ایران، روسیه، و چین از فردا، سه‌شنبه ٢٢ اسفند (۱۲ مارس) یک رزمایش مشترک دریایی با عنوان “کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴” برگزار می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه با انتشار گزارشی در همین خصوص نوشت که در این رزمایش “یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه شرکت دارند”.

به نوشته ایرنا، نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی هم در این رزمایش حضور دارند.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای انجام چنین رزمایشی را تایید کرده است.

این البته نخستین‌بار نیست که جمهوری اسلامی همراه با دو کشور روسیه و چین دست به انجام چنین رزمایشی می‌زند.

از جمله آنها، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در اسفندماه سال گذشته با حضور ایران، چین و روسیه و ناظرانی از کشورهای قزاقستان و پاکستان انجام شد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر در راستای رویکرد موسوم به “نگاه به شرق”، مورد تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر مناسبات اقتصادی و تجاری خود با دو کشور چین و روسیه به میزان چشمگیری افزوده است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *