۱۷ هزار کشته در ۱۰ ماه بر اثر تصادفات رانندگی

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۵
۳۳۴ هزار نفر مصدوم شدند
 بیش از 17 هزار کشته در 10 ماه؛ این آخرین آماری است که سازمان پزشکی قانونی کشور از تلفات تصادفات رانندگی در ایران منتشر کرده است.به گزارش تجارت نیوز،حوادث رانندگی سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و هزاران نفر دیگر را هم معلول می‌کند. اگرچه مقامات راهنمایی رانندگی بارها درباره وضعیت تلفات این حوادث هشدار داده‌اند، اما در سال‌های اخیر تغییری در این روند حاصل نشده است.بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در دوره 1380 تا 1392 آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی کاهشی بود، اما از آن زمان به بعد روند کاهشی تلفات متوقف شد.

افزایش 13 درصدی فوتی‌های تصادفات پایتخت
در روزهای اخیر، ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور پایتخت از افزایش ۱۳ درصدی جان‌باختگان تصادفات رانندگی در تهران نسبت به سال گذشته خبر داد. او گفت: «در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۲۲ نفر در شهر تهران به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.»

آمار فوتی‌های حوادث رانندگی استان تهران
آنطور که داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد، از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه، 1233 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. 1054 نفر از این فوتی‌ها را مردان و مابقی را زنان تشکیل دادند. بر اساس این داده‌ها، آمار فوتی‌های استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود یک درصد رشد داشته است.

افزایش 5 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی
به طور کلی، در 10 ماهه نخست سال جاری، 17 هزار و 177 نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست دادند. مردان در آمار فوتی‌ها سهم بیشتری دارند. از میان فوتی‌های امسال، 13 هزار و 569 نفر، مرد و مابقی زن بودند. در بازه زمانی مشابه (10 ماهه نخست سال 1401)، آمار فوتی‌های حوادث رانندگی در ایران، 16 هزار و 372 نفر بود. بر این اساس، آمار فوتی‌های امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حدود 5 درصد افزایش داشته است.

334 هزار نفر مصدوم شدند
حوادث رانندگی سالانه خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به کشور وارد می‌کند. علاوه‌بر فوتی‌های این حوادث، تعدادی از سرنشینان خودروها نیز مصدوم شده و تعدادی از آنها دچار معلولیت می‌شوند. بررسی داده‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد، در 10 ماهه ابتدایی سال جاری، 334 هزار و 855 نفر بر اثر حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند. 236 هزار و 433 نفر از آنها را مردان و مابقی را زنان تشکیل دادند. در بازه زمانی مشابه (10 ماهه نخست سال گذشته)، 314 هزار و 364 نفر بر اثر حوادث رانندگی مصدوم شدند. بر این اساس، آمار مصدومان تصادفات امسال نسبت به سال گذشته، 6.5 درصد افزایش داشت.

سالانه 60 هزار معلول بر اثر حوادث رانندگی داریم 
پیش از این، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته بود که در نتیجه 300 هزار تصادف در کشور، سالانه 40 تا 60 هزار معلول به جمعیت معلولان ایران اضافه می‌شود.همچنین حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که برخی از گزارش‌ها، 30 درصد معلولیت‌ها را ناشی از تصادفات می‌دانند. موسوی چلک گفت: «برای کاستن از سهم معلولیت‌های ناشی از تصادفات، باید برنامه‌ریزی طولانی‌مدت صورت گیرد؛ از جمله شماره‌گذاری نکردن خودروهایی که به عنوان ارابه مرگ از آن یاد می‌شود.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «معلولیت فقط روی فرد تاثیر ندارد، بلکه هزینه را برای جامعه، فرد و خانواده او بالا می‌برد. یعنی فرد نقش‌آفرینی خود در جامعه را از دست می‌دهد و هزینه مضاعفی هم به خانواده تحمیل می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *