آرزوی همبستگی و آزادی در پیام‌های نوروزی فعالان سیاسی و مدنی

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۱

شماری از کنشگران، زندانیان سیاسی و نهادهای مدنی ایران با پیام‌‌های نوروزی خود بر ضرورت همبستگی و ادامه تلاش برای رسیدن به آزادی درایران تاکید کرده‌اند. مرور رنج‌ها و موفقیت‌ها در سال ۱۴۰۲ هم در این پیام‌ها برجسته است.

در آستانه فرارسیدن نوروز و سال نو، شماری از چهره‌‌های برجسته مدنی و سیاسی ایران با انتشار پیام‌هایشان نوروز را شادباش گفته‌اند.

آنها با اشاره به نارسایی‌های فراوان اجتماعی در کشور به ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به آزادی برای جامعه تاکید کرده‌اند.

شورای صنفی فرهنگیان: عاملیت و همبستگی مردم کارساز خواهد بود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در پیام خود به مناسبت فرارسیدن نوروز به اشاره به فشار و سرکوب و تضییقاتی که در سال ۱۴۰۲ از سوی حکومت علیه ، دانش‌آموزان، معلمان اعمال شد بر فشار ناشی از “شبح ویرانگر تورم و گرانی” انگشت گذاشته که “به سبب سیاست‌های اقتصادی نظام حاکم، بر تمامیت زندگی مردم سایه افکنده و هیچ اراده‌ای برای رفع این بحران وجود نداشت”.

بیانیه می‌گوید که دادخواهان در حوزه‌های مختلف، همچون آموزش، کار، زنان، محیط‌زیست، هنر و… روانه زندان شدند و آزادی اندیشه  اندیشه و بیان، ایجاد تشکل‌های صنفی و مردم نهاد مستقل همچنان بود.
دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها نیز به نوشته بیانیه شورای صنفی فرهنگیان ” به سبب عدم عقلانیت و نابخردی مسئولان اخراج یا زندانی شدند”، “اعدام، قصاص، شکنجه، قتل ناموسی (به سبب غلبه گفتمان ایدئولوژیک و مرد/ پدرسالار) تداوم داشت” و جامعه “ال جی بی تی کیو آی پلاس” نیز کماکمان از حقو موجودیت و حیات محروم بود.

شورای صنفی فرهنگیان در ادامه بیانیه خود”تحریم آگاهانه انتخابات نمایشی مجلسِ حکومتی” در سال ۱۴۰۲ را نشانه‌ای از “عدم مشروعیت این نهاد و نارضایتی عمیق مردم از نحوه این حکمرانی آمرانه” توصیف کرده است.

بیانیه در انتها جشن نوروز و آمدن بهار را به مردم ایران تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده که “با عاملیت مردم و همدلی و همبستگی آنان تمامی موانع برای زیستن توام با رهایی و برابری مرتفع شوند”.

توماج صالحی: همچنان با شما مقاومت می‌کنم

توماج صالحی، خواننده ایرانی و معترض حکومت جمهوری اسلامی با انتشار پیامی در پلتفرم اکس (توییتر سابق) گفته است: «من اینجا در کنار شما به یاد روزهای شادتر از امروزمان و به امید آینده‌های روشن‌تر از همه این سال‌هایمان، سال نو را با لبخند غرور و افتخار جشن می‌گیرم و همچنان همراه با شما مقاومت می‌کنم.»

او در پیامش همچنین از “۵۵۲ روز مقاومت شکوهمند انقلاب زن زندگی آزادی” یاد کرده است.

زهرا رهنورد: طناب‌دار دیکتاتوری حاکمان، تار موی زنان است

زهرا رهنورد، از منتقدان در حصر حکومت جمهوری اسلامی در نامه‌ای سرگشاده ضمن تبریک عید نوروز به گسترش فقر، بیکاری و شکاف‌های جنسیتی در کشور اعتراض کرده است.

او در قسمتی از این نامه که در کانال تلگرامی “کلمه” نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز منتشر شده گفته است:‌«در این مَسلَخ، حاکمیت به جنگ تمام‌عیار با زنان، دل خوش کرده است.»

رهنورد در نامه خود با اشاره به اینکه “عقب‌افتادگی از توسعه و رشد جهانی ملت را به‌جان آورده” نوشته است که “گویا حاکمان به این نتیجه رسیده‌اند که طناب‌دار دیکتاتوری، تار موی زنان است”.

زهرا رهنورد، همراه همسرش میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سال ۱۳۸۸، در پی انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری در آن سال،  در حصر خانگی به سر می‌برد.

شماری از زندانیان: امید که ۱۴۰۳ سال محو مجازات قرون وسطایی اعدام باشد

شماری از زندانیان در زندان‌های تهران، کرج، مشهد و خرم‌آباد نیز در بیانیه‌ای بر ادامه کارزار  اعتصاب در راستای لغو اعدام نوشته‌اند:‌ «امروز نیز در آخرین سه‌شنبه سال برای هشتمین هفته به یاد تمام جانباختگان دستگاه سرکوب استبداد دینی به ویژه به یاد همه اعدام‌شدگان در اعتصاب غذا هستیم.»

این زندانیان حدود دو ماه پیش با توجه به خطر اعدام  چهار زندانی سیاسی کُرد، محسن مظلوم، وفا آذربار، محمد فرامرزی و پژمان فاتحی، جمعی از زندانیان زیر حکم اعدام در قزل‌حصار در بیانیه‌ای از همه مردم ایران خواستند صدای آنها باشند و اعلام کردند که از آن پس هر سه‌شنبه دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

آنها در این بیانیه نوشته‌اند که “هدف ما از کارزار سه‌شنبه‌های سیاه [سیاه در معنای رنگ ماتم و عزا] و این اعتصاب هفتگی جلب توجه افکار عمومی به این مهم بود که اعدام قتل حکومتی، مجازاتی بدون بازگشت و ابزار سرکوب و ارعاب حکومت اقلیت مستبد حاکم بر کشور است”.

این زندانیان با اشاره به فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت و با تبریک به مردم ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که “سال جدید سال پیروزی مردم ایران و تحقق آزادی و عدالت باشد؛ و به زودی در جامعه‌ای عاری از تبعیض، خشونت، استبداد و استثمار، ساختاری متضمن رعایت حقوق بشر برای همه شهروندان پدید آید و احکام قرون وسطایی چون اعدام لغو گردد”.

کانون نویسندگان ایران: حاکمیت سخت مشغول انتقام‌گرفتن بوده است

کانون نویسندگان ایران در بیانیه نوروزی خود خاطرنشان کرده است: «حاکمیت در سالی که گذشت، همانند گذشته سانسور و سرکوب و تحمیل فقر و اختناقِ بیش‌تر به مردم را دستور کار خود قرار داد و سخت مشغول انتقام‌گرفتن از جنبش زن، زندگی، آزادی بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «سرکوب آزادی‌ها و تحمیل فلاکت در این سال بیش از همیشه اوج گرفت. با این‌حال، مردم به ویژه جوانان و زنان، جنبش حق‌طلبانه و آزادی‌خواهانه خود را ادامه دادند.»

کانون نویسندگان ایران در پیام نوروزی با ابراز امیدواری برای آزادی زندانیان سیاسی، رفع سانسور، رسیدن به آزادی و برقراری رفاه و شادی برای مردم، در انتها نوشته است: «آمدن بهار نوید می‌دهد که این‌ها همه شدنی است زیرا بهار پیام‌آور تغییر است.»

“مادران پارک لاله ایران”: باشد هر چه زودتر از شر سرکوب‌گران و ستم‌کاران رهایی یابیم

“مادران پارک لاله ایران” نیز در پیام نوروزی خود گفته‌اند: «سال نو خورشیدی را در حالی آغاز می‌کنیم که گذران حداقل‌های زندگی برای اغلب مردم ایران فاجعه بار و بسیار طاقت فرساتر شده است، ولی شور زندگی برای دستیابی به آزادی و مبارزه برای رهایی از این همه سرکوب، تبعیض، کشتار و بی عدالتی نیز در مردم بسیار قوی‌تر شده و مصمم‌تر ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند.»

در بیانیه نوروزی این گروه همچنین آمده است: «باشد که با پیوستگی و همبستگی هر چه بیشتر ما و فعال‌تر شدن جنبش‌های مستقل و مردمی، هر چه زودتر از شر سرکوب گران و ستمکاران و تمام بدی‌ها، ستم‌ها، تبعیض‌ها و جنگ و خشونت و کشتار در ایران و جهان رهایی یابیم و بتوانیم در آزادی و برابری و عادلانه و انسانی و شاد زندگی کنیم.»

مادران پارک لاله ایران: هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز باد!

“بهار، آنجا نگه کن، با همین آفاق تنگ خانه‌ی تو باز هم آن کوه‌ها
پیداست
زمستان گو بپوشد شهر را در سایه‌های تیره و سردش
بهار آنجاست، ها، آنک طلایه‌ی روشنش، چون شعله‌ای در دود
بهار اینجاست، در دل‌های ما، آوازهای ما
و پرواز پرستوها در آن دامان ابرآلود”   برگرفته از شعر صبوحی – اخوان ثالث
سال نو خورشیدی را در حالی آغاز می‌کنیم که گذران حداقل‌های زندگی برای اغلب مردم ایران فاجعه بار و بسیار طاقت فرساتر شده است، ولی شور زندگی برای دستیابی به آزادی و مبارزه برای رهایی از این همه سرکوب، تبعیض، کشتار و بی عدالتی نیز در مردم بسیار قوی‌تر شده و مصمم‌تر ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند. به‌ویژه پس از قیام “زن، زندگی، آزادی” این مبارزه آشکارتر و عمومی‌تر شده و با تمام فراز و فرودهایش، هم‌چنان به اشکال مختلف ادامه دارد و به زودی شعله‌‌های خشم مردم، تمام ایران را فراخواهد گرفت. این مبارزه اغلب توسط جنبش‌های مستقل و مردمی و سازمان‌یافته و آگاهانه‌تر، رو در روی حاکمیت در خیابان‌ها و در زندان‌ها با اعتراض و اعتصاب علیه انواع تبعیض‌های جنسیتی، قومی، نژادی، طبقاتی، عقیدتی یا به شکل خود انگیخته و حتی فردی در زندگی روزمره علیه حجاب اجباری و ساختارهای مرد-پدرسالاری در سرتاسر ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و مرکز در شهرها و روستاها و کوه‌ها و دشت‌ها، شجاعانه در جریان است.
ما مادران پارک لاله ایران، نو شدن طبیعت و شکفتن شکوفه‌های بهاری که نویدبخش زندگی و شادی و طراوت در سال نو است را به تمام آزادی خواهان و دادخواه ایران شادباش می‌گوییم و سالی پربار را برای تمام انسان‌های خوب آرزو می کنیم. باشد که با پیوستگی و همبستگی هر چه بیشتر ما و فعال‌تر شدن جنبش‌های مستقل و مردمی، هر چه زودتر از شر سرکوب گران و ستمکاران و تمام بدی‌ها، ستم‌ها، تبعیض‌ها و جنگ و خشونت و کشتار در ایران و جهان رهایی یابیم و بتوانیم در آزادی و برابری و عادلانه و انسانی و شاد زندگی کنیم.

مادران پارک لاله ایران
۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *