مرکز آمار ایران: حدود ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال گذشته ترک تحصیل کردند

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۸

داده‌های مرکز آمار ایران گویای آن است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۹۳۰ هزار کودک و نوجوان در سراسر کشور از ادامه تحصیل بازماندند، رخدادی که اغلب فعالان و کارشناسان علتش را گسترش فقر عنوان کرده‌اند.

وبسایت تجارت‌نیوز روز سه‌شنبه در گزارشی با بررسی داده‌های جدید مرکز آمار ایران، شمار بازماندگان از تحصیل در سال گذشته تحصیلی را ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر عنوان کرد.

این گزارش می‌گوید که بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به مقطع متوسطه دوم است که جمعیت ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها را شامل می‌شود.

کل جمعیت ۱۵ تا ۱۷ ساله در ایران سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۸۹ نفر عنوان شده که از این میان، ۵۵۶ هزار و ۹۹۴ نفر از تحصیل بازمانده‌اند.

به نوشته تجارت‌نیوز، حدود ۹۸ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و حدود ۹۹ هزار نفر را هم دختران تشکیل می‌دهند.

سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان در ابتدای سال جاری تحصیلی طی بیانیه‌ای با اشاره به افزایش آمار ترک تحصیل در ایران علت آن را گسترش شکاف طبقاتی، فقر و بی‌عدالتی در نظام آموزشی عنوان کرده بود.

همان زمان روزنامه رسالت، نزدیک به جناح حاکم، با انتشار گزارشی از افزایش بیش از ۱۷ درصدی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل طی ۶ سال خبر داد و آن نیز علت ترک تحصیل کودک و نوجوانان ایرانی را «گسترش فقر» در کشور عنوان کرد.

این روزنامه بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش تعداد کل کودکان و نوجوانانی را که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از تحصیل در مقاطع مختلف بازمانده‌ بودند، بیش از ۹۱۱ هزار نفر عنوان کرد که اکنون داده‌های مرکز آمار ایران، حکایت از رشد این آمار دارد.

انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل نیز در بیانیه‌های متعددی هشدار داده که شمار بازماندگان از تحصیل «به خاطر چالش‌های اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی روندی رو به رشد» دارد.

با استفاده از گزارش‌های تجارت نیوز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *