تلاش جمهوری اسلامی برای برگزارنشدن مراسم سیزده بدر

By | ۱۴۰۳-۰۱-۱۲

درخواست انتخاب روز دیگری برای تفریح و تفرج در شرایطی اعلام‌ شده است که سیزده‌به‌در ریشه در فرهنگ ملی ایرانیان دارد و نمی‌توان آن را در روز دیگری برگزار کرد

تقارن جشن باستانی سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ با شهادت امام اول شیعیان موجب شده است برخی ائمه جمعه خواستار ممانعت از برگزاری جشن سیزده‌بدر و حضور مردم در مکان‌های گردشگری شوند.

امام‌جمعه شیراز روز جمعه ۱۰ فروردین در خطبه‌های نماز جمعه با ضرورت حفظ حرمت ایام شهادت و شب‌های قدر خطاب به مردم گفت: «حرمت این روز را نگه داشته و روزی دیگر را برای تفریح و تفرج انتخاب کنند.»

درخواست انتخاب روز دیگری برای تفریح و تفرج در شرایطی اعلام‌ شده است که سیزده‌بدر ریشه در فرهنگ ملی ایرانیان دارد و نمی‌توان آن را در روز دیگری برگزار کرد.

امام‌جمعه شیراز در اظهاراتی دیگر از مردم خواست امسال حضور در طبیعت و تفرج و شادمانی را به تعطیلات عید فطر در پایان فروردین‌ماه منتقل کنند.

از سوی دیگر مقام‌های سیاسی برخی استان‌های کشور نیز اعلام کردند به‌دلیل تقارن ایام سوگواری با روز سیزده‌بدر مراکز گردشگری و پارک‌ها و مناطقی که هرسال شاهد حضور شهروندان است تعطیل خواهند بود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی آران و بیدگل استان اصفهان نیز اعلام کرد، ورود گردشگران به مناطق کویری مانند مرنجاب و سیازگه از ۱۹ تا ۲۳ ماه رمضان ممنوع است.

در شهر همدان نیز فرماندار این شهر اعلام کرد: «اماکن گردشگری، موزه‌ها و شهربازی‌های همدان روز ۱۳ فروردین تعطیل خواهد بود.»

اقدامات محدودکننده در دیگر شهرهای ایران نیز انجام شده است. حکومت با تعطیلی مراکز گردشگری و تفریحی قصد دارد روز سیزده‌بدر مانع خروج مردم از خانه شود.

هم‌زمانی این دو مراسم فرصتی فراهم آورده تا در شهرهای دیگر نیز مخالفان مناسک نوروزی به‌بهانه حفظ حرمت شب‌های قدر برای جلوگیری از گردهم‌آمدن مردم در پارک‌ها و طبیعت تدابیری بیندیشند.

هرچند امسال شهادت امام علی با سنت نوروزی سیزد‌به‌در مصادف شده است، باید یادآور شد که جمهوری اسلامی هرسال با بهانه‌های مختلف مانع گردهم‌آیی مردم و شادمانی در این روز بوده است و در مواردی با جشن و پایکوبی آنان برخورد کرده است.

نگرانی از شادمانی مردم به‌بهانه سیزده‌بدر، نظر مشترک اغلب ائمه جمعه در نماز دهم فروردین‌ماه بود. محمدعلی آل هاشم امام‌جمعه تبریز نیز به این موضوع اشاره کرد و از مردم خواست تا حرمت این ایام را حفظ کنند.

مهدی قریشی امام‌جمعه ارومیه مدعی شد که رعایت حرمت ایام شهادت در سیزده‌بدر امسال امتحان الهی برای شهروندان است.

آنچه تاکید ائمه جمعه و اخبار تعطیلی مراکز گردشگری را قابل‌ توجه کرده است، نگرانی از احتمال برخورد قضایی و یا حضور نیروهای خودسر با شهروندانی است که مراسم این روز را برگزار می‌کنند.

هرچند تا این لحظه دولت و قوه قضاییه رسما محدودیت‌های سراسری ویژه‌ای برای این روز اعلام نکرده‌اند، استفاده از ترفند برابر هم قراردادن شهروندان معتقد به شعائر دینی با شهروندانی که علاقه به برگزاری مناسک نوروزی دارند راهکاری برای مقابله با برگزاری مراسم سیزده‌بدر است .

اما تجربه برگزاری مراسم سیزده‌بدر نشان داده است که بستن پارک‌ها و جاده‌های منتهی به پارک‌های جنگلی و مکان‌های تفریحی در بیرون شهر مانع شادمانی مردم نخواهد بود.

در روزهای اخیر صداوسیما و رسانه‌های رسمی تلاش کردند از مردم بخواهند مطابق سنت شب‌های قدر روز سیزدهم فروردین را به‌جای حضور در طبیعت و شادمانی به برگزاری عزاداری در هیات‌ها و مساجد بگذرانند.

واکنش‌ها به استقبال نوروزی مردم از مکان‌های تاریخی و باستانی در روزهای آغاز سال پس از حمله به این مکان‌ها در روز چهارشنبه‌سوری موضوعی است که موردتوجه افکار عمومی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *