رسانه آلمانی: ایران ایر در خدمت اهداف شوم جمهوری اسلامی است

By | ۱۴۰۳-۰۱-۱۷

آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ظاهرا خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. گفته می‌شود، شرکت هواپیمایی “ایران ایر” که به روسیه و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی سلاح می‌فرستد در کانون تحریم‌ها قرار دارد.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه آلمانی “دی ولت” در اختیار دارد، خطوط هواپیمایی “ایران ایر” حتی در خدمت طرح‌های تروریستی در اروپا نیز هست. اما این تلاش‌ها مسدود شده‌اند.

این رسانه می‌نویسد، هر جا که غرب در حال حاضر با بحران روبرو است، جمهوری اسلامی بخشی از مشکل است. این در مورد تحویل تسلیحات تهران به روسیه و همچنین حمایت این کشور از نیروهای اسلام‌گرای افراطی و نیابتی خود در خاورمیانه که در حال حاضر علیه اسرائیل در حال جنگ هستند و یا حوثی‌های یمن که کشتی‌رانی از طریق دریای سرخ را تهدید می‌کنند، صدق می‌کند.

بر اساس گزارش‌های چندین رسانه بین‌المللی، آلمان به همراه هشت کشور دیگر اتحادیه اروپا اکنون در تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. با این حال، ظاهراً این تلاش‌ها از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسدود شده‌اند. بورل از قرار معلوم نگران از این است که تحریم‌های جدید، تلاش‌ها برای تحت کنترل نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران را به خطر بیندازند.

شرکت هواپیمایی “ایران ایر” در کانون توجه حامیان تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است که از جمله پهپادهای انتحاری ایرانی را به روسیه منتقل می‌کند و گفته می‌شود، در خدمت ارسال تسلیحات به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه است.

این روزنامه می‌نویسد که “ایران ایر” در واقع تنها یک شرکت هواپیمایی نیست، بلکه “ارتباط تنگاتنگی با دسیسه‌های تاریک رژیم آخوندها” دارد. در بهار سال گذشته شمس‌الدین فرزادی‌پور، از افسران عالی‌رتبه سپاه پاسداران و بازوی برون‌مرزی آن “سپاه قدس” به عنوان مدیرعامل این شرکت هواپیمایی منصوب شد.

فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران بود و نقش مهمی در عملیات سپاه قدس سوریه داشت. بر اساس گزارش‌های موجود، گفته می‌شود که او هواپیماهای ترابری ایلیوشین۷۶ مملو از تسلیحات را به عنوان خلبان به سوریه رسانده است.

بر اساس اطلاعات داخلی “شورای ملی مقاومت ایران” (NWR)، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی که در اختیار روزنامه “دی ولت” قرار گرفته، جمهوری اسلامی از “ایران ایر” برای انتقال پول، تسلیحات و تجهیزات برای نیروهای نیابتی خود در منطقه مانند حزب‌الله و حوثی‌ها استفاده می‌کند که تا حدی در گزارش رسانه‌ها نیز تایید شده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ یکی از اعضای سابق حزب‌الله فاش کرد که “ایران ایر” و “ماهان ایر” از فرودگاه بیروت به عنوان مرکزی برای حمایت از حزب‌الله لبنان استفاده می‌کنند.

این عضو سابق حزب‌الله به روزنامه عراقی “المشارق” گفت که حزب‌الله لبنان از این پروازها برای اعزام اعضای خود به ایران جهت دوره‌های آموزشی، قاچاق مواد غذایی و دریافت سلاح‌های کالیبر کوچک و متوسط و نیز تردد مسئولان حزب‌الله در این کشور استفاده می‌کند.

روزنامه “دی ولت” به نقل از “شورای مقاومت ملی” می‌نویسد، “ایران ایر” همچنین به طور سیستماتیک در سازماندهی عملیات تروریستی در اروپا توسط “وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی” استفاده می‌شود و از جمله عوامل وزارت اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز توسط “ایران ایر” حمل‌ونقل می‌شوند.

این امر به عنوان نمونه در مورد حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده حکومت جمهوری اسلامی به نشست اپوزیسیون ایران در پاریس در سال ۲۰۱۸ که اندکی قبل از انجام آن خنثی شد، صدق می‌کند.

یک دادگاه بلژیک در سال ۲۰۲۱ اسدالله اسدی، طراح برنامه ترور توسط جمهوری اسلامی را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد، اما این فرد در سال ۲۰۲۳ توسط دولت بلژیک به تهران تحویل داده شد. اسدی به عنوان یک دیپلمات در سفارت ایران در وین ظاهر شده بود و گفته می‌شد که ریاست شبکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اروپا را بر عهده داشت.

گروه “شورای مقاومت ملی” می‌گوید که “ایران ایر” پشتیبانی از اسدی و شبکه‌اش را سازماندهی کرده و تحویل او به مقامات اتریش را انجام داده است. “دی ولت” می‌نویسد، این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل راستی‌آزمایی کرد.

مشارکت “ایران ایر” در سوءقصدهایی در اروپا

تحقیقات مقامات سوئیس نیز نشان داده‌اند که “ایران ایر” در عملیات تروریستی در اروپا نیز دست داشته است. ظاهراً این شرکت هواپیمایی بخشی از عملیات ژنو در سال ۱۹۹۰ بود که در آن کاظم رجوی، فعال حقوق بشر ایرانی و از رهبران شورای ملی مقاومت ایران، توسط رژیم جمهوری اسلامی به قتل رسید. ظاهراً چند نفر از اعضای تیم ۱۳ نفره ترور با لباس دیپلمات‌ها و سلاح‌هایشان توسط “ایران ایر” منتقل شده بودند.

در پی کشته شدن کاظم رجوی، “ایران ایر” حتی در همان روز پرواز یک هواپیما را به تعویق انداخت تا عاملان عملیات ترور را سوار هواپیما کند و از ژنو به تهران برساند.

در سال ۲۰۰۶ قوه قضائیه سوئیس حکم بازداشت بین‌المللی را علیه علی فلاحیان، رئیس سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی صادر کرد و گفته بود که این فرد عامل اصلی طرح ترور کاظم رجوی بوده است.

مقامات قضایی آلمان نیز فلاحیان را تحت پیگرد قرار دادند که گفته شد متهم به رهبری عملیات تروریستی ۱۹۹۲ در رستوران میکونوس در برلین، و نیز بمبگذاری در مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۵ بوده است که در آن ۸۵ نفر کشته شدند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *