علی خامنه‌ای می‌گوید اسرائیل بابت حمله به کنسولگری تنبیه خواهد شد؛ اسرائیل واکنش نشان داد

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۲

علی خامنه‌ای اسرائیل را به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به‌عنوان خاک ایران متهم کرد و گفت این کشور باید «باید تنبیه بشود».

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در مراسم مذهبی پایان ماه رمضان، عید فطر، در مصلای تهران گفت: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.»

وزیر خارجه اسرائیل بلافاصله پس از این سخنرانی تهدیدآمیز رهبر جمهوری اسلامی گفت که حمله از خاک ایران به اسرائیل حمله در خاک ایران را به دنبال خواهد داشت.

ییسرائل کاتز روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در پیامی به زبان فارسی در شبکه ایکس، با خطاب قرار دادن حساب رسمی دفتر علی خامنه‌ای، به تهدیدهای رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داد.

او نوشت: «اگر ایران از خاک خود حمله کند، اسرائیل واکنش نشان می‌دهد و داخل ایران حمله خواهد کرد.»

تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر این‌که حمله به کنسولگری حمله به خاک کشور تلقی می‌شود در حالی است که او همواره از حمله به سفارت آمریکا و اشغال آن در سال ۱۳۵۸ دفاع کرده و ۱۳ آبان سال ۱۳۹۹ نیز در مراسمی به همین مناسبت گفته بود «سیزدهم آبان مظهر استکبارستیزی ملت ایران بود؛ این جور نبود که با چند نفر ساکن در یک سفارتخانه مشکلی داشته باشند؛ مسئله مسئلۀ یک کار مهم و یک کار نمادینی بود در مبارزه‌ با استکبار که بجا هم واقع شد».

او همچنین تأکید کرده بود « حالا بعضی‌ها می‌گویند این خلاف عقلانیت است، خلاف تدبیر است؛ نه، خلاف تدبیر نبود؛ این درست عین عقلانیت بود.

علی خامنه‌ای پیشتر نیز در پیام تسلیت خود برای کشته شدن اعضای سپاه از جمله دو فرمانده ارشد نیروی قدس در این حمله، اسرائیل را تهدید کرده بود.

روز دوشنبه یک مقام امنیتی غربی به وبسایت عربی‌زبان ایلاف در لندن گفت که اگر ایران به حمله دمشق پاسخ دهد و مواضعی در داخل اسرائیل را بمباران کند، اسرائیل به اهدافی در داخل ایران حمله خواهد کرد.

این مقام امنیتی غربی که نامش فاش نشده همچنین افزود که نیروی هوایی اسرائیل در روزهای اخیر رزمایش‌هایی را انجام داده که شامل آماده‌سازی برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران و سایر زیرساخت‌های کلیدی این کشور است.

در سال‌های گذشته انفجارهای متعددی به ویژه در تاسیسات هسته‌ای ایران رخ داده که به طور عمده، مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت این حملات را متوجه دولت اسرائیل کرده‌اند، هر چند اسرائیل رسماً در این زمینه مسئولیتی برعهده نگرفته است.

محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه که مسئول حوزه سوریه و لبنان بود دوشنبه هفته گذشته در انهدام ساختمانی در جنب سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق کشته شد.

اسرائیل مسئولیت حمله به دمشق را برعهده نگرفته، اما مقامات اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته بودند ساختمان یادشده برای نشست‌های فرماندهان سپاه و هماهنگی‌های آن‌ها با سران گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی علیه اسرائیل استفاده می‌شد و «هدف مشروع نظامی» بود.

گزارشی از ارزیابی مقامات اطلاعاتی آمریکا حاکی است که جمهوری اسلامی در پاسخ به کشته شدن زاهدی «مستقیماً به اسرائیل حمله نخواهد کرد».

دو منبع اطلاعاتی آمریکایی شامگاه دوشنبه ۲۰ فروردین به سی‌ان‌ان گفتند گمان می‌رود که ایران از برخی از شبه‌نظامیان حامی خود در منطقه خواسته است با استفاده از پهپاد و موشک حملات گسترده‌ای علیه اسرائیل را سامان دهند.

جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند که از زمان آغاز جنگ غزه وارد دور جدیدی از خشونت‌ها در سراسر منطقه شده‌اند.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است تقریبا هر روز با اسرائیل تبادل‌آتش دارد.

گروه‌های شبه‌نظامی عراقی نیز به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق حمله کرده‌اند و حوثی‌های یمن هم کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده‌اند.

با این حال، پیشتر یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته بود کشورش «تدارکات لازم برای پاسخ به هر سناریویی از سوی ایران را تکمیل کرده است».

سخنان خامنه‌ای درباره «آمرین به معروف» و غزه

خامنه‌ای همچنین در سخنرانی خود بار دیگر به آزادی‌های مدنی شهروندان ایران حمله کرد و گفت مأموران امنیتی لباس شخصی موسوم به «آمرین به معروف» باید «به وظیفه خود عمل کنند».

رهبر جمهوری اسلامی گفت امسال گزارش‌هایی به او داده‌اند درباره «تظاهر به روزه‌خواری در برخی معابر» که در این زمینه «نباید مسئولین کوتاهی» کنند.

هر سال نیروهای امنیتی واحدهای صنفی مختلف را به بهانه عدم رعایت «ضوابط ابلاغی ماه رمضان»‌ پلمب می‌کنند.

شهروندانی که در ماه رمضان در اماکن عمومی آب بنوشند یا خوراکی بخورند با خطر بازداشت، حبس و شلاق روبه‌رو هستند.

علی خامنه‌ای در سخنرانی دیگری در روز چهارشنبه با حضور مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، همچنین از «کمک» برخی کشورهای اسلامی به اسرائیل انتقاد کرد و آنها را متهم به «خیانت به امت اسلامی» کرد.

او مدعی شد که در زمینه برخورد با جنگ غزه «با وجود احساس مسئولیت ملت‌ها، متأسفانه دولت‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند.»

بر اساس گزارش‌های رویترز، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت./ب.ب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *