۱۳۰۰ کارگر بازنشسته در شیراز ۱۸ سال است حقوق نگرفته‌اند

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۵

مطالبات کارگران در شهرهای مختلف کشور با خواسته‌هایی همچون پرداخت معوقات مزدی و افزایش حقوق ادامه دارد. هزار و ۳۰۰ کارگر بازنشسته شرکت صنایع مخابرات راه دور شیراز برای مدت ۱۸ سال حقوق، مزایا و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند و ۱۲۵ نفر از آنان بدون‌ دریافت این حقوق از دنیا رفته‌اند.

خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر گزارش داد شرکت صنایع مخابرات راه دور شیراز پس از واگذاری در سال ۱۳۸۳ بخش اعظم کارگران خود را بدون اینکه تمام طلب آن‌ها را تسویه کند، تا سال ۱۳۸۵ بازنشسته کرد.

این خبرگزاری اضافه کرد پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگان این کارخانه دست‌کم هزار خانوار را درگیر کرده و عملیاتی نشدن وعده‌های هر ساله مدیران این مجموعه، صبر خانواده‌ها و بازنشستگان را لبریز کرده است.

هاشم شمشیری، رییس کانون کارگران بازنشسته صنایع مخابرات راه دور شیراز گفت با وجود وعده‌های مختلف مسوولان مبنی بر پرداخت مطالبات بازنشستگان، تا کنون این موضوع عملیاتی نشده است.

کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز طی نزدیک به دو دهه گذشته بارها با تجمع مقابل خانه کارگر استان فارس، استانداری فارس و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

ایلنا پیش از این و در دی‌ ماه ۱۴۰۲ در گزارشی نوشت که هزار و ۳۰۰ کارگر بازنشسته این شرکت با احتساب طلب مربوط به خسارت‌های تاخیر و تادیه که پرداخت نشده، بیش از ۵۳ میلیارد تومان طلبکار هستند.

اکنون رییس کانون کارگران بازنشسته صنایع مخابرات راه دور شیراز با اشاره به اینکه مطالبات بازنشستگان این کارخانه وارد سال هجدهم شده گفت: «آن‌قدر وعده‌های تو خالی شنیده‌ایم که تا وقتی این مبلغ به حسابمان واریز نشود، حرفی را نخواهیم پذیرفت.»

کارگران سیمان لردگان خواستار تحقق مطالبات خود شدند

تعدادی از کارگران کارخانه خاورسیمان پارسیان واقع درشهرستان لردگان خواستار مشخص شدن وضعیت مطالبات صنفی خود شدند.

یک منبع کارگری در استان چهارمحال‌وبختیاری به ایلنا گفت خواسته اصلی کارگران پرداخت معوقات مزدی سال گذشته و عیدی، افزایش حقوق با پرداخت اضافه کار، پاداش و سایر مزایای شغلی از جمله حق مرخصی است که در نتیجه تجمع روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین در مقابل اداره کار و محوطه کارخانه بر آن تاکید کردند.

این کارگران خواستار تامین امنیت شغلی خود نیز هستند و از اداره کار خواسته‌اند به این موضوع ورود کند.

پرداخت نشدن حقوق کارگران سد کارون-۴

کارگران سد کارون-۴ واقع در شهرستان لردگان استان چهارمحال‌وبختیاری از واریز نشدن حقوق بهمن، اسفند و نیمی از عیدی سال گذشته خود خبر دادند.

ایلنا در گزارشی به نقل از تعدادی از کارگران سد کارون-۴ نوشت که آنها تا قبل از اسفند ماه ۱۴۰۲ حدود پنج ماه حقوق طلبکار بودند اما کارفرما در آخرین ماه سال بخشی از معوقات را به همراه نیمی از عیدی به حسابشان واریز کرد.

این کارگران که به عنوان نقشه‌بردار، نگهبان، راننده، کارگر اداری و فنی و سایر واحدهای دیگر مجموعه مشغول به کار هستند، پیش از این تا سقف شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده داشتند.

کارگران این سد با ابراز نگرانی از وضعیت بد معیشتی ناشی از گرانی‌ها تاکید کردند: «دریافتی ما کارگران کفاف معاش خانواده‌هایمان را نمی‌دهد.»

کارگران آرتا موکت تاکستان به دنبال بازنشستگی پیش از موعد

جمعی از کارگران کارخانه آرتا موکت تاکستان خبر داده‌اند با وجود اینکه در محیط کار مستقیما با مواد شیمیایی در تماس هستند و کارشان مشمول قانون سخت و زیان‌آور می‌شود، به دلیل «درج عناوین شغلی غیر‌واقعی در لیست بیمه‌» نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

آنان با بیان اینکه در این کارخانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر شاغل هستند و شمار زیادی در بخش‌های رنگ و رزین، الیاف‌سازی، تولید و تکمیل کار می‌کنند و عموما در محیط کار مستقیما با مواد شیمیایی تماس دارند، تاکید کردند در پرونده‌های بیمه‌ تعدادی از همکارانشان که برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کرده‌اند، ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شده و تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نکرده است.

بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب، پیش از موعد بازنشسته شوند.

این کارگران نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده را یکی دیگر از دلایل این امر دانسته و تاکید کردند بی‌اطلاعی صنفی باعث می‌شود کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

در سال‌های گذشته کارگران سراسر ایران بارها در مورد وضعیت معیشتی و حقوق خود دست به تجمع‌های اعتراضی زده‌اند اما مطالبات آنان هنوز محقق نشده است.

با افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ و بیشتر شدن شکاف میان دستمزد و هزینه‌های زندگی، نگرانی کارگران برای تامین معاش بیشتر شده است.

ایران‌اینترنشنال روز چهارم فروردین در گزارشی نوشت نتایج بررسی‌ها میان میزان دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران در سال ۱۴۰۳ و نرخ سبد معیشت اعلام شده از سوی رییس کمیته مزد کانون شوراهای کار استان تهران برای یک خانوار چهار نفره، از شکاف ۱۵ میلیون تومانی دستمزد و هزینه‌های زندگی خبر می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *