سرانجام حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل؛ بازی اما و اگرها

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۶

خبر حمله پهپادی و موشکی حزب‌الله لبنان به بخشی از مناطق شمال اسرائیل که با واکنش سپر دفاعی گنبد آهنین دفع شد، در برخی رسانه‌ها نشانه‌ای از آغاز عملیات بزرگ به شمار آمد

انتشار تصاویری از پایگاه‌های موشکی، بازنشر سخنان رهبر جمهوری اسلامی و انتشار پی‌درپی وعده نزدیک بودن ساعت انتقام، مجموعه فعالیت‌های رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی درمورد «حمله بزرگ به اسرائیل» در ۲۴ ساعت گذشته است.

از اولین ساعات روز جمعه، هم‌زمان با انتشار اخباری در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر مهیاشدن جمهوری اسلامی برای حمله به اهدافی در خاک اسرائیل، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز کاملا هماهنگ موج خبری برای پوشش این موضوع را آغاز کردند.

پایگاه موشکی سپاه پاسداران

به‌روز شدن صفحه رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شبکه اجتماعی اکس و انتشار بخش دیگری از سخنان او در ارتباط با «انتقام سخت از اسرائیل» موج خبر احتمال حمله روز جمعه را تشدید کرد.

صفحه رسمی رهبر جمهوری اسلامی اشاره‌ای به حمله در ساعات پیش رو نداشت، اما برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ضمن بازنشر آن، فرارسیدن ساعت انتقام را وعده دادند.

این مسئله با انتشار تصاویری از آزمایش موشک قاره‌پیما روسیه، که در آسمان شهرهای مختلف ایران دیده شد، بیشتر مورد توجه افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

همچنین خبر حمله پهپادی و موشکی حزب‌الله لبنان به بخشی از مناطق شمال اسرائیل، که با سپر دفاعی گنبد آهنین دفع شد، در برخی رسانه‌ها نشانه‌ای از آغاز عملیات بزرگ تلقی شد.

برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران و‌ نهادهای امنیتی هم ویدیوهایی از لحظه آغاز حمله به پایگاه عین‌الاسد در سال ۱۳۹۸ و حمله به آرامکو منتشر کردند و این دو حمله را نشانه دقت و توان بالای موشکی نیروی هوافضای سپاه دانستند.

معرفی موشک‌های هایپرسونیک فتاح و تاکید بر ۴۰۰ ثانیه‌ بودن لحظه شلیک موشک تا زمان اصابت به خاک اسرائیل و همچنین انتشار تصاویر موشک خرمشهر ۴، که از موشک‌های بلند برد سپاه است، تاکیدی بود بر برنامه جمهوری اسلامی برای آغاز حملات در روز جمعه.

در میان چهره‌ها و مقام‌های نظامی و‌ سیاسی حکومت، سخنان فرمانده منطقهپدافند هوایی شمال کشور، مبنی بر آمادگی کامل یگان‌های عملیاتی، یکی دیگر از نشانه‌های تقویت احتمال حمله به‌ حساب آمد.

سردار صادقیان تاکید کرد: «تغییر سناریوی مقابله با اهداف نفوذی دشمن در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود که قطعا موجب غافلگیری دشمن خواهد شد.»

عباس نیلفروشان، معاون عملیات کل سپاه پاسداران، نیز با انتشار طرح گرافیکی موشک که روی آن به وعده صادق اشاره شده بود، نوشت: «رژیم اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران اشتباه کرد، باید تنبیه شود و تنبیه هم خواهد شد.»

پست نیلفروشان در شبکه اجتماعی اکس موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به آن از نزدیک‌ شدن زمان حمله مستقیم جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل خبر دادند.

شاید متفاوت‌ترین بازخوردها درمورد انتشار پستی از عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود که انتقاد فعالان رسانه‌ای جناح‌های مختلف سیاسی ایران را در پی داشت.

جواد کریمی قدوسی نه‌تنها ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه به‌ وقت ایران با انتشار پستی از آغاز حمله در ساعات آینده خبر داد که با انتشار فهرستی از تجهیزات موشکی ایران تلویحا سلاح حمله را مشخص کرد.

قدوسی نوشته بود: «بعد از تنبیه اسرائیل در ساعات آینده این شرور خواهد فهمید که من‌بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با ‎سجیل و ‎خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.»

جواد امام سخن‌گوی جبهه اصلاحات در واکنش به این پست انگیزه‌های انتشار آن را مشکوک دانست و گفت: «درباره انگیزه و پشت پرده نوشته پایداری‌چی خودامنیتی‌پندار نمی‌توان نظری داد.»

برخی فعالان رسانه‌ای حامی سپاه پاسداران نیز با انتقاد از کریمی قدوسی به‌طعنه نوشتند کاش مقاصد حمله را نیز اعلام کنید.

بعضی تحلیل‌گران نیز با انتشار نظر قدوسی مجددا، ضمن تاکید بر نظریه نفوذ اسرائیل در بدنه امنیتی حکومت، به موضوع ارتباط این نفوذ با افزایش حملات اسرائیل به مواضع فرماندهان سپاه در سوریه و لبنان اشاره کردند.

با پایان روز جمعه مشخص‌ شد که اخبار مرتبط با حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در ساعات پیش رو درست نیست و چنین فعالیت رسانه‌ای بیشتر برای اقناع افکار عمومی حامیان حکومت در داخل است.

اگرچه مطالب رسانه‌های آمریکایی و غربی درمورد نزدیک بودن زمان حمله و اخبار محدود شدن فعالیت بعضی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران به گسترش اخبار نزدیک بودن زمان انتقام جمهوری اسلامی از اسرائیل کمک کرد.

علاوه بر این‌ها، به‌ تعویق‌ افتادن حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل برای چندمین روز پیاپی، با وجود ادعای نزدیک بودن زمان آن، این نظر را تقویت کرده است که احتمالا مقام‌های عالی نظام با آگاهی از تبعات حمله و مشکلات کشور، درمورد شیوه و زمان انجام آن تردید دارند.

طی روزهای گذشته بارها اشاره شد که حکومت ایران می‌کوشد راهی پیدا کند تا با حمله‌ محدود و هماهنگ‌شده، ضمن تامین نظر حامیان خود در داخل، از تنش بیشتر و حمله متقابل اسرائیل جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *