محمد باقری, رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی: عملیات از نظر ما پایان یافته است / بن‌گویر: اکنون وقت یک حمله خردکننده به ایران است

By | ۱۴۰۳-۰۱-۲۶

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل از نظر ایران «خاتمه یافته» و «قصدی بر ادامه عملیات وجود ندارد».

محمد باقری افزود اما چنان چه اسرائیل اقدامی علیه جمهوری اسلامی «چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگ‌تری انجام خواهد شد».

او اظهار داشت که عملیات با نام «وعده صادق» با «موفقیت کامل از شب گذشته تا امروز صبح انجام و به همه اهداف خود نائل شد».

او ادعا کرد که پایگاه هوایی اسرائیلی نواتیم و یک پایگاه در شمال اسرائیل هدف قرار گرفت «که هر دو تا حد قابل توجهی مورد انهدام قرار گرفت و از کار افتاد».

این در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل تنها به وارد آمدن خسارت «بسیار بسیار جزئی» به یک پایگاه نیروی هوایی در جنوب اسرائیل اشاره و آن را تأیید کرده بود.

رئیس ستاد کل ایران به گزارش مقامات اسرائیل و آمریکا در خصوص رهگیری ۹۹ درصد از حملات اشاره نکرد اما از همکاری و حمایت آمریکا و سایر کشورهای متحد اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از ایران ابراز ناخشنودی کرد.

محمد باقری گفت عملیات انجام شده در حد «تنبیه» اسرائیل بود و تهران خود قصد نداشت مراکز جمعیتی و اقتصادی اسرائیل را هدف قرار دهد تا ارتش اسرائیل بداند که اقدام آن‌ها «بدون پاسخ نمی‌ماند».

او افزود از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام داده شده که اگر آمریکا در اقدامات اسرائیل همکاری کند یا با امکانات نظامی خود با اسرائیل مشارکت نماید، پایگاه‌ها و نفرات آمریکا در منطقه «امنیت نخواهد داشت».

رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران حمله منسوب به اسرائیل در روز ۱۳ فروردین در دمشق را که به کشته شدن محمدرضا زاهدی منجر شد، عبور از «خطوط قرمز» نامیده و ادعا کرده بود که «با دادن چراغ سبز» آمریکا انجام شده است.

دولت واشینگتن تأکید کرده است که در جریان آن حمله قرار نداشت.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز یک‌شنبه به رادیوی ارتش اسرائیل گفت تهدید به حمله اسرائیل در ایران «هنوز معتبر است». او از بیان جزئیات خودداری کرد «زیرا دشمن در حال شنود است».

آقای کاتس روز چهارشنبه در واکنش به سخنان علی خامنه‌ای در خطبه نماز عید فطر که حمله به اسرائیل را قطعی دانست، در پیامی در شبکه ایکس نوشته بود در آن صورت، اسرائیل «در ایران حمله خواهد کرد».

وزیر خارجه اسرائیل یک‌شنبه در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل گفت توانایی‌های دفاعی اسرائیل با یاری کشورهای متحد در جریان حملات شنبه شب و بامداد یک‌شنبه قابل توجه و یک دستاورد بزرگ بود ولی واقعه هنوز ادامه دارد و ماجرا پایان یافته نیست.

آقای کاتس گفت در نشست کابینه امنیتی- سیاسی چارچوب لازم برای پیشبرد اصلی که تعیین کرده و گفته بودیم در صورت حمله پاسخ داده خواهد شد، تشکیل شده است.

وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که کشورهای بسیاری در تماس با این دولت حمایت خود را از اسرائیل ابراز کرده‌اند.

به گفته آقای کاتس، وزارت او اکنون دو مأموریت دارد: برای تروریستی نامیدن سپاه پاسداران که عامل حملات بود، تلاش کند و همچنین بکوشد تا تحریم‌های قوی‌تری علیه ایران، برنامه هسته‌ای و طرح‌های موشکی سپاه برقرار شود.

وزیر خارجه اسرائیل گفت تا تنور حمایت از اسرائیل داغ است باید نان را چسباند.

نگرانی بایدن از «واکنش بی‌پروا»ی نتانیاهو به حمله ایران

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داد جو بایدن نگران است که بنیامین نتانیاهو با نشان دادن «واکنش بی‌پروا» به حمله نظامی ایران به اسرائیل، در تلاش برای «کشاندن آمریکا به یک درگیری گسترده است».

بر اساس این گزارش، مقامات دولت بایدن در گفت‌وگوهای خصوصی خود از حمله اسرائیل در روز ۱۳ فروردین در دمشق که به کشته شدن محمدرضا زاهدی انجامید ابراز سرخوردگی کردند.

یک مقام ارشد دولت بایدن به ان‌بی‌سی گفت «فکر نمی‌کنم اسرائیل استراتژی داشته باشد؛ اسرائیلی‌ها همیشه بهترین تصمیمات راهبردی را نمی‌گیرند».

این گزارش افزود که نگرانی واشینگتن ناشی از رویکرد اسرائیل در جنگ این کشور علیه گروه افراطی حماس است.

ان‌بی‌سی افزود کاخ سفید ارزیابی می‌کند که اسرائیل علاقه‌ای به جنگ مستقیم با ایران ندارد اما از این امر «مطمئن نیست».

گزارش ان‌بی‌سی در حالی منتشر شده که جو بایدن در بحبوحه حمله نظامی ایران به اسرائیل به مدت ۲۵ دقیقه با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی داشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در اوج حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، در تماس تلفنی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل خواهان آن شد که اسرائیل قبل از هر گونه واکنش احتمالی خود به حمله ایران، مراتب را به آمریکا اطلاع دهد.

واشینگتن پیشتر تأکید کرده بود که در جریان حمله اسرائیل به دمشق که به مرگ محمدرضا زاهدی و شش افسر ارشد دیگر سپاه پاسداران منجر شد، قرار نگرفته بود.

اردن، عراق و لبنان حریم هوایی خود را باز کردند

خطوط هوایی فرانسه و کی‌ال‌ام پروازهای خود را از مبادی اسرائیل و به مقصد اسرائیل لغو کرده‌اند.

اتحادیه‌‌ای که این دو شرکت هوایی زیرمجموعه آن است، بامداد یک شنبه اعلام کرد نظر به وضعیت امنیتی اسرائیل در شبانه‌روز گذشته، پروازهای تعیین شده ایرفرانس برای روزهای یک شنبه و دوشنبه لغو شده و کی‌ال‌ام فعلا پروازهای روز یک شنبه را باطل می‌کند.

با این حال، سازمان فرودگاه‌های اسرائیل اعلام کرد حریم هوایی را از ساعت ۷.۳۰ گشوده اما جدول کاری پروازها از فرودگاه بن‌گوریون ممکن است دستخوش تغییراتی شود و مسافران باید پیش از پرواز و رسیدن به فرودگاه از آخرین اطلاعیه‌ها باخبر شوند. بن‌گوریون اصلی‌ترین فرودگاه برای پروازهای بین‌المللی اسرائیل است.

گزارش سازمان فرودگاه‌های اسرائیل حاکی است که پروازهای داخلی این کشور از جمله در مسیر تل‌آویو – ایلات از سر گرفته شد.

تلویزیون دولتی اردن نیز اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را دوباره به روی پروازها گشوده است.

اردن از شنبه شب آسمان خود را بست و نیروی هوایی این کشور در مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران فعالانه ایفای نقش کرد.

عراق و لبنان نیز که حریم هوایی خود را از شنبه شب بسته بودند، از گشایش دوباره آسمان به روی پروازها خبر دادند.

رهگیری ۳۰ موشک در آسمان دیمونا

شهردار شهر دیمونا در اسرائیل، که محل تأسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد، به رسانه‌های کشورش گفت ۳۰ موشک در آسمان این شهر در پرواز بود و «حتی یک موشک اصابت نکرد و تمامی آن رهگیری شد».

بنی بیتون گفت مردم شهر او در «هراس» بودند و او پناهگاه‌های شهر را از ساعاتی قبل از آن به روی مردم باز کرده بود «ولی با وجود همه آمادگی‌ها و رهنمودهایی که از قبل داشتیم، تصور وضعیتی که رخ داد، برای همه دشوار بود».

شهردار دیمونا افزود: اکنون در سراسر جهان در مورد شهر ما صحبت می‌کنند.

بن‌گویر: اکنون وقت یک حمله خردکننده به ایران است

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در یک پیام کوتاه به مردم اسرائیل نوشت: رهگیری کردیم، مانع شدیم، ما با هم پیروز هستیم.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در پیامی در شبکه ایکس از ارتش و نیروی هوایی اسرائیل تجلیل کرد و توان آن را در رهگیری و شکار موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران در نتیجه توان نظامی و «صلابت فوق‌العاده و پایبندی به دستورات» مایه افتخار نامید.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش «اقتدار ملی» در بیانیه‌ای با تأکید بر «دفاع چشمگیر» اسرائیل از خود و مردمش نوشت «اکنون ما به یک حمله خردکننده (علیه ایران) نیاز داریم.»

به گفته رادیوی ارتش اسرائیل، ایتامار بن‌گویر یکی از دو وزیری بود که در نشست اضطراری شش ساعته کابینه اسرائیل در بامداد یک‌شنبه به دادن اختیار برای تصمیم‌گیری درباره پاسخ به ایران به نخست‌وزیر، وزیر دفاع و وزیر ارشد کابینه بنی گانتس رای منفی داد.

کابینه اسرائیل اختیار برای هر نوع پاسخ به حمله ایران را به بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و بنی گانتس محول کرد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت «ما در حال آماده‌سازی طرح‌ها برای ادامه هستیم؛… و هر اقدام لازم را برای حفاظت از شهروندان انجام خواهیم داد».

دریابان هگاری افزود: ارتش اسرائیل «از هر حیث برای مأموریت‌ها آمادگی دارد».

شلیک «بیش از ۱۲۰ موشک بالیستیک» توسط ایران

ارتش اسرائیل در حساب توییتری خود خبر داد که ایران «بیش از ۱۲۰» موشک بالیستیک به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

به نوشته این حساب، تمام این موشک‌ها رهگیری شده و «تعداد کمی از آنها به خاک اسرائیل نفوذ کرده» است.

تعدادی از این موشک‌ها هم به «پایگاه نیروی هوایی در نباتیم اصابت کردند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *