اخاذی ماموران گشت ارشاد از زنان در جریان طرح جدید تحمیل حجاب

By | ۱۴۰۳-۰۲-۰۴

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است در جریان دور تازه برخورد با زنان برای تحمیل حجاب اجباری، علاوه بر سرقت اموال برخی از شهروندان، ماموران انتظامی از آن‌ها تقاضای انتقال پول به حساب بانکی در قبال آزادی کرده‌اند.

دور تازه برخورد با شهروندان برای حجاب اجباری، با سخنان علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی آغاز شده که در جریان آن ویدیوها و گزارش‌های متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان منتشر شده است.

از روز ۲۵ فروردین که این طرح اجرا شده، گزارش‌های متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان منتشر شده است.

یکی از زنانی که ماموران انتظامی از او اخاذی کرده‌اند به ایران اینترنشنال گفت که ماموران از او و چند تن از زنانی که خودروی آن‌ها را برای حجاب متوقف کرده‌اند، خواسته‌اند برای اینکه بازداشت نشوند یا خودروی آن‌ها توقیف نشود، مبلغ بیش از ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

در یکی از موارد، مامور انتظامی یک کارت بانکی را از جیب خود خارج کرده و به زنی که او را بازداشت کرده بوده گفته: «همین الان ۱۲ میلیون تومان به این حساب واریز کن، تا اجازه بدهم بروی.»

علاوه بر این سه نفر دیگر از زنان که شاهد برخورد‌های مشابه بوده‌اند به ایران اینترنشنال گفته‌اند پس از بازداشت موقت و مراجعه به پایگاه‌های نیروی انتظامی و تحویل وسایل و کیف‌هایشان، وقتی خواسته‌اند پس از چند ساعت بازداشت و اخذ تعهد، وسایلشان را تحویل بگیرند قطعاتی از طلا و جواهرشان در آن قرار نداشته و در جواب اعتراض هم با پاسخ خشونت‌آمیز و انکار ماموران مواجه شده‌اند.

در چندین مورد نیز تلفن‌های همراه شهروندان توقیف شده و به آن‌ها بازگردانده نشده است.

گزارش سرقت، درخواست پول و ضبط وسایل شخصی ارزشمند شهروندان در جریان طرح تحمیل حجاب اجباری در حالی است که پیش از این نیز گزارش‌ها حاکی از آزار و اذیت جنسی ماموران علیه برخی از شهروندان بوده است.

ایران اینترنشنال گزارش کرده بود که یکی از بازداشت‌شدگان که دختری ۱۷ ساله بوده گفت ماموران در زمان دستگیری‌اش در پارک دانشجوی تهران، با خشونت زیادی با او برخورد کرده و علاوه بر کشیدن موهایش و زدن ضربات باتون به بازوی دست راست و ران‌هایش، او را با الفاظ رکیک جنسی خطاب قرار داده‌اند.

صدها زن از زمان آغاز دور جدید برخوردها از سوی ماموران گشت ارشاد و انتظامی در اماکن عمومی شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی یک هفته در فروردین در سخنرانی‌های خود به موضوع حجاب اجباری تاکید کرد. او این موضوع را «چالش» خواند و خواهان برخورد شد. ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور هم از طرح‌های برخورد برای حجاب اجباری در سخنانش دفاع کرده است.

با ادامه این طرح، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه هم از آن حمایت کرد و گفت: «نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده است.»

پس از واکنش‌های منفی و بازتاب برخوردها با زنان در خیابان، شماری از رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به حکومت سعی کردند خامنه‌ای و رئیسی را از آن مبرا کنند. مهدی فضائلی، از اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی و همچنین روزنامه ایران، رسانه دولت، در یادداشت‌ها یا پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی تلاش کرده‌اند این‌طور القا کنند که خامنه‌ای و رئیسی از برخوردها رضایت ندارند و درباره آن تذکر داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *