بازداشت چند «طلبه» در راسک به اتهام ارتباط با حملات مسلحانهٔ جیش‌العدل

By | ۱۴۰۳-۰۲-۱۵

قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران از بازداشت «چند نفر» که آنها را «عوامل تأمین و پشتیبانی‌کننده عملیات‌های تروریستی» اخیر استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده خبر داد.

در خبر خبرگزاری‌های حکومتی ایران از جمله ایرنا که به نقل از اطلاعیهٔ روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، این قرارگاه منتشر شده، به تعداد بازداشت‌شدگان اشاره‌ای نشده، اما آمده که این افراد در مدرسه دینی «انوارالحرمین» روستای پشامگ راسک بازداشت شدند.

اطلاعیه اضافه کرده که بازداشت‌شدگان در این مدرسه دینی «مخفی» شده بودند و بامداد روز شنبه با «همکاری» مردم منطقه بازداشت شدند.

قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران، بازداشت‌شدگان را به «دست‌ داشتن» در دو عملیات گروه جیش‌العدل در ۲۴ آذر سال ۱۴۰۲ و ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ به ترتیب در ستاد انتظامی و سپاه شهرستان راسک متهم کرده است.

کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ» روز شنبه با تأیید حمله مأموران امنیتی به مدرسه یادشده، نوشت که «دست‌کم هشت طلبه مدرسه دینی انوارالحرمین بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل» شدند.

در این گزارش، هویت بازداشت‌شدگان «عبدالاحد، هادی، اویس، رفیع‌الله، ولید، زاهد، سعید و محب‌الله» عنوان شده، اما به اسم فامیل آنها اشاره نشده است.

بر اساس این گزارش، مأموران سپاه همچنین به منزل مولانا فضل الرحمن کوهی در روستای پشامگ نیز «یورش» بردند.

این کمپین به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: «نیروهای نظامی پس از شکستن شیشه‌های در و پنجره منزل مولانا کوهی، ورود بدون حکم قضایی و ایجاد رعب و وحشت بین زنان و کودکان، تلفن‌های همراه خانواده وی را نیز مصادره کردند.»

این منبع همچنین اضافه کرده که «نیروهای نظامی همچنین به مسجد جامع و مدرسه دینی انوارالحرمین یورش برده، شیشه‌های در و پنجره‌ها را شکسته و علاوه بر بازداشت هشت طلبه، به کتاب قرآن وسایر کتب دینی بی‌احترامی کرده و آنها را به زمین انداختند.»

این گزارش حاکی از «مصادره» خودروی محافظ مولوی محمداکرم کوهی است.

در درگیری چند ساعته روز ۱۶ فروردین امسال بین نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی و اعضای گروه جیش‌العدل در دو شهر استان سیستان و بلوچستان ده‌ها نفر از نیروهای طرفین کشته شدند.

روابط عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که جیش‌العدل همزمان به پنج نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ۱۱ نفر از نیروهای انتظامی و نظامی و دست‌کم ۱۸ نفر از افراد جیش‌العدل در این درگیری‌ها که بیش از ۱۴ ساعت ادامه داشت کشته شدند.

بامداد جمعه،‌ ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲ نیز نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران از کشته شدن ۱۱ نیروی خود و زخمی شدن تعدادی دیگر در یک حمله مسلحانه در شهرستان راسک خبر داد.

به گفته نیروی انتظامی، در این حمله که علیه یک مقر این نیرو انجام شد، تعدادی از مهاجمان نیز «کشته و زخمی» شده‌اند.

گروه جیش‌العدل همان روز با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

گروه جیش‌العدل تاکنون بارها با نیروهای سپاه و مرزبانان ایران در استان سیستان و بلوچستان درگیر شده، تعدادی از آن‌ها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است.

این گروه شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران، از سوی دولت ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

با استفاده از ایرنا، کمپین فعالان بلوچ و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *