«نه» بزرگ مردم به خامنه‌ای و اصلاح‌طلبان؛ ۶٠ درصد مردم رای ندادند

By | ۱۴۰۳-۰۴-۰۹
  • اعلام رسمی مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات در سیستان و بلوچستان

    عباس ابراهیمی، دبیر ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان روز شنبه میزان آرای این استان را ۷۶۴ هزار و ۴۲۶ رای اعلام کرد.

    ابراهیمی گفت که مشارکت به ۴۰ درصد رسیده است اما مقایسه آرای ریخته شده به صندوق با میزان تعرفه‌های صادر شده در این استان عددی دیگر را نشان می‌دهد.

    او روز جمعه به خبرگزاری مهر گفته بود دو میلیون و ۱۳۸ هزار تعرفه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری در این استان پیش‌بینی شده است.

    با در نظر گرفتن این میزان تعرفه، به نظر می‌رسد حدود ۳۵ درصدی شهروندان سیستان و بلوچستان در انتخابات شرکت کردند.

    نتایج شمارش ۱۹ میلیون رای اعلام شد

    بر اساس آمار رسمی اعلام شده، تعداد آرایی که تا حدود ساعت ۹:۳۰ روز شنبه ۹ تیر شمارش شده، ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار و ۷۱۳ رای است.

    طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، از این تعداد مسعود پزشکیان هشت میلیون و ۳۰۲ هزار و رای، سعید جلیلی هفت میلیون و ۱۸۹ هزار و ۷۵۶ رای، محمدباقر قالیباف دو میلیون و ۶۷۶ هزار و ۵۱۲ رای و مصطفی پورمحمدی ۱۵۸ هزار و ۳۱۴ رای کسب کرده‌اند.

    از مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه، تاکنون آرای ۴۷ هزار و ۶۰۴ شعبه شمارش شده است.

    پزشکیان و جلیلی، رقیبان اصلی رسیدن به کرسی ریاست جمهوری

    وزارت کشور اعلام کرد تا ساعت ۸:۱۷ صبح شنبه ۹ تیر، بیش از ۱۴ میلیون و ۷۰ هزار رای شمارش شده است.

    از این تعداد مسعود پزشکیان پنج میلیون و ۹۵۵ هزار رای (معادل ۴۲/۳۲ درصد)، سعید جلیلی پنج میلیون و ۵۶۰ هزار رای (معادل ۳۹/۵۱ درصد)، محمدباقر قالیباف یک میلیون و ۸۹۱ هزار رای (معادل ۱۳/۴ درصد) و مصطفی پورمحمدی ۱۱۱ هزار رای (معادل ۰/۷ درصد) از مجموع آرا را کسب کردند.

    نتایج ۶ مرحله شمارش آرا تا ۶:۴۵ صبح شنبه

    در نخستین اعلام نتایج رسمی شمارش تعرفه‌ها در ساعت سه و نیم صبح، مسعود پزشکیان با حدود ۹۷۳ هزار رای و سعید جلیلی با حدود ۹۶۳ هزار رای در صدر بودند و پس از آن محمدباقر قالیباف با حدود ۳۴۱ هزار رای و مصطفی پورمحمدی با حدود ۱۵ هزار رای در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

    ساعت چهار صبح، وزارت کشور اعلام کرد بیش از سه میلیون و ۸۸۹هزار رای شمارش شده است.

    از این تعداد مسعود پزشکیان یک میلیون و ۵۹۵ هزار رای (معادل ۴۱ درصد)، سعید جلیلی یک میلیون و ۵۹۴ هزار رای (معادل ۴۰/۹ درصد)، محمدباقر قالیباف ۵۴۴ هزار رای (معادل ۱۳/۹ درصد) و پورمحمدی ۲۵ هزار رای (معادل ۰/۶ درصد) آرا را کسب کردند.

    نیم ساعت پس از آن، پنج میلیون و ۸۵۲ هزار رای شمارش و نتایجش از سوی وزارت کشور اعلام شد.

    بر اساس آن، مسعود پزشکیان دو میلیون و ۴۱۰ هزار رای (معادل ۴۱/۱۸ درصد)، سعید جلیلی دو میلیون و ۴۰۸ هزار رای (معادل ۴۱/۱۴ درصد)، محمدباقر قالیباف ۷۸۰ هزار رای (معادل ۱۳/۳ درصد) و پورمحمدی ۴۰ هزار رای (معادل ۰/۶ درصد) آرای ریخته شده در صندوق‌ها را کسب کردند.

    ساعت پنج صبح، آرای جلیلی از پزشکیان پیشی گرفت و به سه میلیون و ۵۰۵ هزار رای (معادل ۴۱/۸ درصد) آرای ریخته شده به صندوق رسید.

    از هشت میلیون و ۳۷۹ هزار رای شمارش شده، پس از جلیلی، مسعود پزشکیان با سه میلیون و ۳۸۹ هزار رای (معادل ۴۰/۴ درصد)، محمدباقر قالیباف با یک میلیون و ۱۱۶ هزار رای (معادل ۱۳/۳ درصد) و پورمحمدی با ۶۲ هزار رای (معادل ۰/۷ درصد) آرای کسب شده قرار داشتند.

    تا ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح شنبه، بیش از ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار رای شمارش شد.

    در این شمارش، سعید جلیلی چهار میلیون و ۲۶۶ هزار رای (معادل ۴۱/۱۵ درصد)، مسعود پزشکیان چهار میلیون و ۲۴۴ هزار رای (معادل ۴۰/۹۳ درصد)، محمدباقر قالیباف یک میلیون و ۳۸۵ هزار رای (معادل ۱۳/۳ درصد) و پورمحمدی ۸۰ هزار رای (معادل ۰/۷ درصد) آرای ریخته شده به صندوق را کسب کردند.

    در شمارش بعدی از ۱۲ میلیون و ۵۸ هزار تعرفه شمارش شده، پزشکیان پنج میلیون رای (معادل ۴۱/۴۶ درصد) به دست آورد و به صدر آرا بازگشت.

    وزارت کشور اعلام کرد بر اساس آرای شمارش شده تا ساعت ۶:۴۵ دقیقه، سعید جلیلی چهار میلیون و ۸۷۵ هزار رای (معادل ۴۰/۴۲ درصد)، محمدباقر قالیباف یک میلیون و ۶۲۰ هزار رای (معادل ۱۳/۴ درصد) و پورمحمدی ۹۵ هزار رای (معادل ۰/۷ درصد) رای آورده‌اند.

    تعداد آرای باطله نیز ۱۱۳ هزار، معادل ۰/۹ درصد آرای ریخته شده در صندوق اعلام شد.

    رای‌گیری ۱۶ ساعته در آنچه شهروندان «سیرک انتخابات» خواندند

    رای‌گیری برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی، در میان دعوت عمومی شهروندان، خانواده‌های دادخواه و فعالان سیاسی و حقوق بشری، روز جمعه هشتم تیر در سراسر ایران و شماری از شهرهای جهان برگزار شد.

    ایرانیان مقیم در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، استرالیا، آلمان، بریتانیا و نیوزیلند مقابل کنسولگری‌های جمهوری اسلامی و حوزه‌های را‌ی‌گیری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    رای‌گیری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری پس از سه بار تمدید شدن، ساعت ۲۴ به وقت ایران پایان یافت.

    رسانه‌های ایران اعلام کردند با بسته شدن شعبه‌ها، شمارش آرا شروع شده است.

    تمدید زمان رای‌گیری در شرایطی صورت گرفت که بر اساس گزارش‌های میدانی و ویدیوهای رسیده، مشارکت مردم در این انتخابات پایین بود.

    میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دو تن از سران جنبش سبز حاضر به رای دادن نشدند.

    تمامی زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج، زندانیان سیاسی بند چهار زندان اوین و ۶۷ زن زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین نیز حاضر به شرکت در انتخاب نشدند.

    اعلام نتایج مرحله به مرحله شمارش آرا از ساعت حدود سه و نیم صبح شنبه نهم تیر آغاز شد.

    اطلاعات غیر رسمی از وزارت کشور جمهوری اسلامی در بامداد جمعه نشان می‌داد در مجموع حدود ٢۴ میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شده است.

    وزارت کشور پیشتر تعداد واجدان شرایط را حدود ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در داخل و خارج از کشور اعلام کرده بود.

    به این ترتیب، میزان مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد خواهد بود.
    ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *