بیمارستان‌ها هم در ایران گرفتار قطعی برق شدند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۰۸

در پی قطعی برق صنایع و تعطیلی ادارات و خاموشی‌ منازل، گزارش‌ها حاکی از رسیدن دامنه کسری برق کشور به بیمارستان‌های کشور است.

پایگاه خبری تجارت‌نیوز روز یکشنبه ۷ مرداد گزارش داد که «قطعی برق در بیمارستان‌ها از لاهیجان تا محلات ادامه دارد».

این گزارش به قطعی برق «بیمارستان امام خمینی» محلات اشاره کرده و از قول یک همراه بیمار در بخش دیالیز نوشته است: «اوضاع به حدی بغرنج بود که همراهان بیمارها مجبور بودند برای اینکه بیماران بیش از حد دچار شوک نشوند با چرخاندن دستی دستگاه‌ها کار دیالیز را دنبال کنند. این اتفاق بیش از ۱۵ دقیقه طول کشید و در این بین برخی از بیماران به شرایط بحرانی رسیدند.»

گزارش‌ها حاکی است که بیمارستان «پیروز» لاهیجان نیز روز چهارشنبه وضعیت مشابهی داشته و این بحران منجر به برکناری رئیس بیمارستان شده است.

بیمارستان‌های کشور موظف هستند که برای شرایط اضطراری قطعی برق، ژنراتور داشته باشند، اما تجارت‌نیوز می‌نویسد که به خصوص بیمارستان‌های دولتی با مشکل فرسودگی ژنراتورهای برق مواجه هستند.

مهرداد منیری، پزشک اورژانس، دراین‌باره به تجارت‌نیوز گفته است متاسفانه وضعیت بیمارستان‌های دولتی و به خصوص تجهیزاتی که در آنها استفاده می‌شود «بسیار اسفبار» است و در اکثر شهرها مساله فرسودگی تجهیزات بیمارستانی به‌خصوص در بیمارستان‌های دولتی به «معضلی لاینحل» تبدیل شده است.

پیشتر محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز اعلام کرده بود که بخش داروسازی مانند دیگر صنایع کشور از ناترازی برق آسیب دیده و روزهای گرم سال را با قطع برق سپری می‌کند.

در میان آشفتگی ناشی از کسری هنگفت برق کشور، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر روز یکشنبه گفت برای تابستان امسال سه سناریو آماده کرده بودیم که با شرایط کنونی و نزدیک شدن به ٨٠ هزار مگاوات تقاضای برق، از سناریوی بدبینانه هم عبور کردیم.

با توجه به تولید ۶۱ هزار مگاواتی کنونی برق نیروگاه‌های کشور، این رقم معادل ۱۷ هزار مگاوات کسری برق در ایران است؛ به عبارتی دولت از تامین یک چهارم برق مورد نیاز کشور ناتوان است.

اظهارات آقای رجبی مشهدی دباره کسری فزاینده برق در حالی است که اردیبهشت امسال این مقام رسمی مدعی شده بود که در زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، کسری برق تابستانی کشور ۱۴ هزار مگاوات بود و دولت سیزدهم آن را به ۱۱ هزار مگاوات کاهش داد. او همچنین از «پیدا شدن مشتریان اروپایی برای خرید برق ایران» خبر داده بود.

شرکت توانیر، تحت مدیریت آقای رجبی مشهدی از تابستان پارسال دسترسی کاربران اینترنتی به آمارهای وضعیت برق کشور را مسدود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *