مشاهده چهار توله یوز جدید به همراه مادر و مادربزرگشان در زیستگاه توران

By | ۱۴۰۳-۰۵-۱۶

«مهشاد» حدود سه سال دارد و توله‌هایش نیز فروردین‌ماه متولد شده‌اند

ثبت و انتشار تصاویری جدید از پنج یوزپلنگ در زیستگاه طبیعی توران امیدها به ادامه نسل این گونه در معرض خطر را افزایش داد.

اداره‌‌کل حفاظت از محیط زیست روز دوشنبه پانزدهم مرداد تصاویر ضبط‌شده‌ای از دوربین‌های تله‌ای در زیستگاه ملی توران منتشر کرد که چهار توله یوز جدید را به همراه دو توله یوز ماده نشان می‌داد.

ماموران اجرایی پارک ملی توران این تصویر را از مهشاد ثبت کرده‌اندــ سازمان حفاظت محیط زیست

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط زیست استان سمنان، درباره هویت این پنج یوزپلنگ به خبرگزاری ایرنا گفت که چهار توله یوز جدید فرزندان «مهشاد»، یوزپلنگ ماده ساکن زیستگاه توران‌اند، که روز دوشنبه به همراه مادربزرگشان «هرب» در این منطقه مشاهده شدند. مادر این یوزها به یاد مهشاد کریمی، خبرنگار فقید حوزه محیط زیست که در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران جان باخت، مهشاد نام‌گذاری شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان همچنین از مشاهده ۱۷ یوزپلنگ از ابتدای سال تاکنون در زیستگاه‌های استان سمنان از جمله توران خبر داد.

ویدیو جدیدی که از خانواده یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه ملی توران منتشر شد، کارشناسان حیات وحش و کنشگران محیط زیست را شگفت‌زده و خوشحال کرد؛ زیرا نشان می‌داد که ادامه نسل این گونه در معرض خطر بدون دخالت‌های انسانی غیرکارشناسانه هم امکان‌پذیر است.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست طی سال‌های اخیر به نام «تکثیر در شرایط اسارت» اقدام‌هایی انجام داد که نه‌تنها به پویایی و ادامه بقای یوز ایرانی کمک نکرد که خطر انقراض آن‌ها را نیز افزایش داد. آنچه بر سر «ایران» و توله‌یوزهایش از جمله «پیروز» آمد، نمونه‌ای از این اقدام‌ها است.

یوزهای ایرانی در معرض خطر حتی اگر از شرایط اسارت نیز جان سالم به در ببرند، خطر تصادف‌های جاده‌ای به دلیل ایمن نبودن زیستگاه‌های طبیعی، آنان را تهدید می‌کند.

اکنون ثبت تصاویری جدید از یوز ماده و چهار توله‌اش نویدبخش پویایی جمعیت این گونه در معرض خطر است. در عین حال کارشناسان محیط زیست ابراز نگرانی کرده‌اند که مهشاد نیز به سرنوشت «ایران» دچار شود که ظاهرا پس از سزارین غیرضروری دیگر امکان بارداری ندارد.

مهشاد با سن تقریبی سه سال از به نسل دوم یوزپلنگ ماده‌ هرب است. طبق گزارش رئیس پارک ملی توران، توله‌های او فروردین‌ماه متولد شده‌اند.

به گزارش روزنامه پیام ما، دوربین‌های تله‌ای تاکنون حضور دو خانواده یوز از جمله یک مادر و دو توله حدود یک سال و نیمه، یک مادر و چهار توله چند ماهه، یک قلاده یوز نر و دو قلاده یوز ماده بالغ را ثبت کرده‌اند.

پایش مجموعه حفاظتی توران در سال جاری با دوربین‌های تله‌ای را «گروه پایدار» متشکل از فعالان محیط‌ زیست از اردیبهشت‌ماه آغاز کردند و این کار را تا دست‌کم یک ماه دیگر نیز ادامه می‌دهند.

بر مبنای داده‌های آماری سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، در حال حاضر جمعیت یوزپلنگ‌های شناسایی‌شده در ایران کمتر از ۵۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *