زنانی که برای ایران مدال درو کردند؛ از جوان‌ترین تا پرافتخارترین

By | ۱۴۰۳-۰۶-۱۳

کاروان پارالمپیک ایران تا یکشنبه ۱۱شهریور۱۴۰۳، یعنی پایان چهارمین روز از رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، به یک مدال طلا، سه نشان نقره و چهار مدال برنز دست یافت.

از میان مدال‌آوران کاروان ایران، نام چهار ورزشکار پارالمپیکی زن به چشم می‌خورد. «ساره جوانمردی»، «زهرا رحیمی»، «فاطمه همتی» و «پرستو حبیبی»؛ از نخستین مدال‌آوران دختر کاروان پارالمپیک ایران چه می‌دانیم؟

کاروان پارالمپیک ایران تا یکشنبه ۱۱شهریور۱۴۰۳، یعنی پایان چهارمین روز از رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰۴ پاریس، به یک مدال طلا، سه نشان نقره و چهار مدال برنز دست یافت. عملکردی که تقریبا قابل انتظار بود و البته دقیقا با عملکرد کاروان‌های المپیکی ایران در سایر رقابت‌های بین‌المللی نیز مانند ادوار گذشته، قابل قیاس نیست.

از میان مدال‌آوران کاروان ایران، نام چهار ورزشکار پارالمپیکی زن به چشم می‌خورد. «ساره جوانمردی»، «زهرا رحیمی»، «فاطمه همتی» و «پرستو حبیبی»؛ از نخستین مدال‌آوران دختر کاروان پارالمپیک ایران چه می‌دانیم؟

ساره جوانمردی؛ پرافتخارترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک ایران  

در روزهای گذشته، پرتکرارترین عبارت برای ساره جوانمردی، جمله «پرافتخارترین زن پارالمپیکی تاریخ ایران» بود. خانم جوانمردی با کسب مدال طلا رقابت‌های پاراتیراندازی، به این لقب دست یافت.

او متولد ۱۷آذر۱۳۶۳ در شیراز است. از بدو تولد یکی از پاهایش کوتاه‌تر بود، ولی این باعث نشد از فضاهای ورزشی دور باشد. خودش پیش‌تر گفته بود تا ۱۸ سالگی به‌دلیل کوتاه بودن پایش و آشنا نبودن با رشته‌های پارالمپیکی، برای ورزش فقط به باشگاه‌های بدنسازی می‌رفت و رشته خاصی را به‌عنوان ورزش حرفه‌ای دنبال نمی‌کرد.

ساره جوانمردی سال ۱۳۸۱ در جریان گفت‌وگویی اتفاقی با یک مددکار بهزیستی، با ورزش‌های پارالمپیکی که در ایران با نام «ورزش جانبازان و معلولین» شناخته می‌شود، آشنا شد. از همان سال، او رشته‌های شطرنج، آمادگی جسمانی، تنیس و والیبال نشسته را امتحان کرد، اما از سال ۱۳۸۵ وارد رشته پاراتیراندازی شد و نخستین مدال خود را سال ۱۳۸۷ در جریان رقابت‌های تیراندازی اسپانیا به دست آورد. او به نشان نقره این مسابقات جهانی رسید.

دومین مدال ساره جوانمردی، نشان برنز رقابت‌های تیراندازی با تپانچه پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن بود. او دو سال بعد در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون، به دو نشان طلا دست یافت که نخستین مدال‌های طلای برون مرزی‌ او محسوب می‌شد. پس‌از آن بود که ساره جوانمردی، درو کردن طلا در رقابت‌های جهانی و المپیک را آغاز کرد.

دختر تیرانداز ایران در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، به دو نشان طلا، در بازی‌های قهرمانی جهان کرواسی به یک مدال طلا، در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ امارات به دو مدال طلا، در رقابت‌های قهرمانی جهان کره‌جنوبی ۲۰۱۸ به دو نشان طلا و در مسابقات پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، به یک مدال طلا دست یافت.

ساره جوانمردی با به دست آوردن پنجمین عنوان قهرمانی خود در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، پنجمین نشان طلای خود از این رقابت‌ها را به دست آورد تا با باز کردن پنج انگشت خود روی سکوی قهرمانی، جشن قهرمانی‌ خود و کسب عنوان پرافتخارترین ورزشکار پارالمپیکی تاریخ ایران را با هم جشن بگیرد.

ساره جوانمردی فارغ‌التحصیل فوق لیسانس رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه شیراز و به‌عنوان کارمند قراردادی در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، مشغول‌به‌کار است.

زهرا رحیمی؛ نابغه‌ای ۱۵ ساله که به نقره پارالمپیک رسید

زهرا رحیمی، جوان‌ترین ورزشکار مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های «المپیک» و «پارالمپیک» شده است.

تا پیش از آنکه زهرا رحیمی در رقابت‌های پاراتکواندو پاریس موفق به کسب مدال نقره شود، «کیمیا علیزاده» با ۱۸ سال سن و کسب نشان برنز المپیک ریو، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک بود. پیش از او، «ناصر گیوه‌چی» در رقابت‌های کشتی آزاد المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، تنها با ۱۹ سال به مدال نقره رسید.

حالا اما این عنوان در کل ورزش ایران، در اختیار دختری ۱۵ سال و ۸ ماهه است. زهرا رحیمی، متولد ۱۲آبان۱۳۸۷، متولد در شهر مرند است. او کم‌حرف، بی‌حاشیه و دور از رسانه‌هاست. تنها جمله‌ای که از او طی ماه‌های اخیر نقل شده، پاسخی است که او به سوال خبرنگار صداوسیما داده بود.

خبرنگار صداوسیما پیش از اعزام کاروان پارالمپیک از زهرا رحیمی فقط یک سوال پرسید: «آیا درصورتی‌که به مدال پارالمپیک برسید، انتظار ورود بدون کنکور به دانشگاه و رشته پزشکی را دارید؟»

دختر ۱۵ ساله پارالمپیکی گفته بود: «در رشته‌های علوم ورزشی بله، اما قطعا در رشته پزشکی نه. چون برای ورود به رشته پزشکی باید علمش را داشته باشم که می‌دانم ندارم.»

زهرا رحیمی مدال نقره خود را روی سکوی پارالمپیک پاریس، از «جکی چان»، رزمی‌کار حرفه‌ای و شناخته شده عرصه سینما و تلویزیون گرفت. جکی چان که حضوری پررنگ در مراسم افتتاحیه پارالمپیک و حمل مشعل مسابقات داشت، برخی مدال‌ها در برخی رشته‌ها را نیز اهدا کرده است.

زهرا رحیمی با اینکه عمر حضورش در تیم ملی به یک سال نرسیده، اما در همین مدت‌زمان کوتاه توانسته دو طلای آسیا را کسب کند و به‌عنوان فنی‌ترین تکواندوکار قاره کهن انتخاب شود.

فاطمه همتی؛ دو نقره المپیک و جهان پس از یک سال ملی‌پوشی  

فاطمه همتی، متولد ۲۹اردیبهشت۱۳۸۲ در تبریز، مدال نقره رقابت‌های پاراتیراندازی پاریس ۲۰۲۴ را برای ایران به دست آورد. دختر جوان تیراندازی با کمان ایران را، از یک جهت می‌توان تاریخ‌ساز دانست. او موفق شده است در کمتر از یک سال از حضور در تیم ملی پاراتیراندازی با کمان، به دو مدال نقره رقابت‌های المپیک و جهانی برسد.

فاطمه همتی توانست در اولین تجربه برون مرزی خود در تورنمنت انتخابی جهانی جمهوری چک در سال ۲۰۲۴، به نشان نقره رقابت‌های انفرادی دست پیدا کند. این مدال، مجوز حضور او در رقابت‌های پارالمپیک پاریس نیز بود.

او همچنین موفق شد در نخستین حضورش در رقابت‌های پارالمپیک نیز، مدال نقره این مهمترین رویداد ورزشی را به دست آورد.

آنچه فاطمه همتی تاکنون در مورد خودش گفته این است که خانواده‌ او مهم‌ترین مشوق او برای ورزش کردن و حضور در رشته پاراتیراندازی بوده‌اند. او موفق شد در پارالمپیک پاریس با شکست دادن حریفانی از چین، فرانسه و انگلیس، به دیدار نهایی راه یابد. فاطمه همتی اما در بازی فینال مقابل «اوزنور کره» از ترکیه، با نتیجه نزدیک ۱۴۴ بر ۱۴۱ شکست خورد تا به مدال با ارزش نقره برسد.

پرستو حبیبی؛ نقره‌ای از جنس طلا

پرستو حبیبی، ملی‌پوش تیم پارادوومیدانی، متولد ۱۸آذر۱۳۸۱ در خرم آباد است. او در جریان رقابت پرتاب کلاب F۳۲ با رکورد ۲۶.۲۹ برنز گرفت، اما ساعاتی بعد کمیته برگزار‌کننده رقابت‌ها، مدال او را به نقره ارتقا داد.

این اتفاق زمانی افتاد که برخی از مسوولین و ورزشکاران حاضر در این مسابقات، به پرتاب‌های قهرمان لهستانی این دوره از بازی‌ها اعتراض کردند. کمیته مسابقات نیز با بررسی دوباره پرتاب‌های این ورزشکار، «تمامی پرتاب‌های» او را خطا تشخیص داده و مدال طلای او را پس گرفتند.

به این ترتیب، پرستو حبیبی که به نشان برنز دست یافته بود، به مدال نقره رسید و نماینده تونس که در جایگاه دوم مسابقات بود، مدال طلا را به دست آورد.

از پرستو حبیبی دقایقی پس از به دست آوردن مدالش ویدیویی در رسانه‌های ایران منتشر شد، که تاثیر‌برانگیز بود. خانم حبیبی رو به دوربین می‌گوید: «مادر خوبم، تونستم مدال کسب کنم. همه‌ش به‌خاطر زحمت‌هایی که تو برام کشیدی. مدالم رو تقدیم می‌کنم به مادرم و مردم کشورم.»

در ویدیویی دیگر، مادر پرستو حبیبی خطاب به او می‌گوید: «پرستو عزیزم. تو الگوی زندگی من هستی. هرچند من مادرت هستم، ولی برای تلاش کردن در زندگی‌ام، از تو الگو گرفتم. چه با مدال و چه بدون، مدال تو همیشه قهرمان من هستی.»

پرستو حبیبی سال ۲۰۲۲ با به دست آوردن مدال طلای رقابت‌های کشوری پارادوومیدانی در رشته پرتاب کلاب، به تیم ملی ایران دعوت شد. همان سال به یک مدال طلا و یک مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی «هانگژو» دست یافت. پس‌از آن در سال ۲۰۲۳، عنوان نایب‌قهرمانی مسابقات «گرند پری فزاع» امارات را بدست آورد؛ مقامی که حکم مجوز حضور او در رقابت‌های پارالمپیک پاریس را داشت.

برخی منابع خبری ، رستو حبیبی را متولد تهران معرفی کرده‌اند، اما وبسایت رسمی کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی می‌گوید او متولد خرم‌آباد است.
ایران وایر
پیام یونسی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *