حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به چندین پایگاه نظامی در ایران متعلق به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

By | ۱۴۰۳-۰۸-۰۵

-اسرائیل به تلافی حمله موشکی جمهوری اسلامی، بامداد شنبه ۲۶ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) در چند مرحله چندین پایگاه نظامی و سایت موشکی در ایران متعلق به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف حمله قرار داده است.
-در این حملات هدفمند حدود ۲۰ نقطه مورد اصابت قرار گرفت. عمده نقاطی که هدف قرار داده شدند تأسیسات نظامی و پایگاه‌های اطراف تهران حوالی شهریار (ملارد)، کرج، قلعه‌حسن‌خان، باقرآباد ورامین و جاده قم بود. در شرق تهران حوالی پارچین نیز صدای چند انفجار مهیب به گوش اهالی رسید.
-در مشهد، زنجان، همدان، کرمانشاه، اهواز و شیراز نیز صدای انفجارهایی از حومه شهر به گوش رسید.
-در تهران و شهرهای اطراف با وجود شنیده شدن صدای مجموعه‌ای از انفجارها اما پیش از حملات صدای پرواز هواپیمای جنگنده یا شلیک پدافند شنیده نشد. این وضعیت احتمال هدف‌گیری نقاط از دوردست را تقویت کرده است.
-دانیال هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل در یک پیام ویدیویی اعلام کرد، ارتش اسرائیل به اهداف نظامی در ایران حمله کرد.
-با فاصله حدود سه ساعت موج دوم این حملات آغاز شد. شهروندان در تهران صدای چندین انفجار مهیب را شنیدند با اینهمه اما رسانه‌های داخلی تا لحظه تنظیم این گزارش در سکوت بودند و صرفاً خبر وقوع چند انفجار را تأیید کردند.
-دست‌کم در ۱۰ شهر ایران نقاط مختلف مورد اصابت قرار گرفته و مردم انفجارهای مهیب را دیدند یا شنیدند، اما در هیچ کدام از این نقاط پیش از حملات صدای آژیر خطر شنیده نشد.

اسرائیل به تلافی حمله موشکی جمهوری اسلامی، بامداد شنبه ۲۶ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) در چند مرحله چندین پایگاه نظامی و سایت موشکی در ایران متعلق به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف حمله قرار داد.

برخاستن شعله‌ آتش و دود سیاه غلیظ از یکی از پایگاه‌های نظامی حومه تهران بعد از حمله اسرائیل / پنجم آبان ۱۴۰۳

در این حملات هدفمند حدود ۲۰ نقطه مورد اصابت قرار گرفت. عمده نقاطی که هدف قرار گرفته شد تأسیسات نظامی و پایگاه‌های اطراف تهران حوالی شهریار (ملارد)، کرج، قلعه‌حسن‌خان، باقرآباد ورامین و جاده قم بود. در شرق تهران حوالی پارچین نیز صدای چند انفجار مهیب به گوش اهالی رسیده بود.

در مشهد، زنجان، همدان، کرمانشاه، اهواز و شیراز نیز صدای انفجارهایی از حومه شهر به گوش رسیده بود.

در تهران و شهرهای اطراف با وجود شنیده شدن صدای مجموعه‌ای از انفجار اما پیش از حملات صدای پرواز هواپیمای جنگنده یا شلیک پدافند شنیده نشد. این وضعیت احتمال هدف‌گیری نقاط از دوردست را تقویت کرده است.

برخی منابع محلی ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس به سمت پایگاه‌های نظامی در حرکت‌اند.

با اینکه خبرگزاری‌های حکومتی مدعی شدند که پروازها در فرودگاه‌های ایران لغو نشده اما ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد از جمله در فرودگاه «خمینی» تهران پروازها لغو شده و مسافران را از داخل یک هواپیما تخلیه می‌کنند.

یکی از اهدافی که مورد اصابت موشک قرار گرفت سایت پدافندی نزدیک قبر روح‌الله خمینی در جنوب تهران است.

دانیال هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل در یک پیام ویدیویی اعلام کرد، ارتش اسرائیل به اهداف نظامی در ایران حمله کرده است. این مقام نظامی توضیح داد، «در پاسخ به ماه‌ها حملات مستمر رژیم ایران علیه اسرائیل، در حال حاضر نیروهای دفاعی اسرائیل حملات دقیقی را به اهداف نظامی در ایران انجام می‌دهند. رژیم ایران و دستیارانش در منطقه از هفتم اکتبر بطور بی‌امان (در هفت جبهه) به اسرائیل حمله کرده‌اند، از جمله حملات مستقیم از خاک ایران. مانند هر کشور مستقل دیگری در جهان، دولت اسرائیل نیز حق و وظیفه دارد که پاسخ دهد. توان دفاعی و تهاجمی ما کاملاً بسیج شده است. ما هر کاری که لازم باشد برای دفاع از کشور اسرائیل و مردم اسرائیل انجام خواهیم داد.»

ارتش اسرائیل تصویری از سپهبد هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل، و ژنرال تومر بار فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل را به اشتارک گذاشت و نوشت آنها «حمله به ایران را از اتاق عملیات زیرزمینی پایگاه نیروی هوایی در کریا فرماندهی می‌نمایند.»

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به همراه یوآو گالانت وزیر دفاع و شماری از فرماندهان نظامی از یک «اتاق جنگ» این عملیات را زیر نظر داشتند. گالانت پیش از این گفته بود، «پاسخ اسرائیل به ایران مرگبار، دقیق و غافلگیرانه خواهد بود بطوری که جمهوری اسلامی نخواهد فهمید چگونه و از کجا خورده است.»

با فاصله حدود سه ساعت موج دوم این حملات آغاز شد. شهروندان در تهران صدای چندین انفجار مهیب را شنیدند با اینهمه اما رسانه‌های داخلی تا لحظه تنظیم این گزارش در سکوت بودند و صرفاً خبر وقوع چند انفجار را تأیید کردند.

دست‌کم در ۱۰ شهر ایران نقاط مختلف مورد اصابت قرار گرفته و مردم انفجارهای مهیب را دیدند یا شنیدند، اما در هیچ کدام از این نقاط پیش از حملات صدای آژیر خطر شنیده نشد. بعد از صدای شنیده شدن چند انفجار گزارش شد که هواپیماهای جنگنده از فرودگاه مهرآباد برخاستند. شهروندان در همدان و کرمانشاه نیز صدای هواپیمایی‌ جنگنده را شنیدند اما مشخص نبود پروازها متعلق به جنگنده‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی است یا هواپیماهای اسرائیلی.

«منابع مطلع» به خبرگزاری تسنیم گفتند که همچنانکه از پیش اعلام شده ایران آماده پاسخ به تعرض اسرائیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *