مسعود پزشکیان: مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۲۷

جلسات بررسی ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

پزشکیان روز شنبه ۲۷ مرداد در آغاز این جلسات در یک سخنرانی بر وجود چالش‌های متعدد در ایران تاکید کرد و گفت: «تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند.»

او بار دیگر از وزرای پیشنهادی خود دفاع و دولتش را «دولت وفاق ملی» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور جدید ایران گفت: «دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می‌داند.»

روند بررسی وزرای پیشنهادی و سخنرانی موافقان و مخالفان آنان چند روز طول خواهد کشید.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشت که پیش‌بینی می‌شود در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اخذ رای نمایندگان برای تائید یا عدم تائید هر کدام از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه برگزار شود.

مسعود پزشکیان که روز شنبه در جلسه علنی مجلس حضور یافته است در سخنرانی خود گفت: «مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند و بی‌عدالتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد…. مردم ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنان برای مشارکت پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از این است.»

او در ادامه گفت: «آمریکا در رأس تهدیدهای ماست ولی اگر با هم باشیم، قادریم این تهدیدها را کمرنگ کنیم. همچنین امروزه شاهد تنش و جنگ در منطقه هستیم و باید ارتباط‌مان با کشورهای همسایه را ارتقا دهیم.»

اسامی اعضای کابینهٔ پیشنهادی آقای پزشکیان روز یک‌شنبه ۲۱ مردادماه طی نامهٔ او به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ارائه شد و این نامه در صحن علنی مجلس قرائت شد.

بر اساس این فهرست، علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش، ستار هاشمی برای وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات و عبدالناصر همتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شدند.

در این فهرست نام عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه و نام محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده بود.

با این حال اعلام رسمی فهرست وزرای پیشنهادی دولت جدید برای اخذ رأی اعتماد از مجلس با واکنش‌های گسترده منفی مواجه شد و بخشی از اصلاح‌طلبان و حامیان آقای پزشکیان در انتخابات از ترکیب وزرا ابراز ناامیدی کردند.

ابقای اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی از سوی رئیس‌جمهور و همچنین معرفی احمد دنیامالی از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز بحث‌برانگیز شد.

مسعود پزشکیان اوایل مرداد امسال گفته بود که فهرست کابینه خود را نزد رهبر جمهوری اسلامی می‌برد تا آنها را با «هماهنگی و مشورت» او به مجلس معرفی کند.

پزشکیان در سخنرانی خود در مجلس همچنین بار دیگر بر اجرای «سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی» رهبر جمهوری اسلامی در دولت خود تاکید کرد.

او «هماهنگی ایجاد شده بین قوا» را نقطه قوت دولت خود دانست و گفت این که خامنه‌ای دستور داده نهادهای تحت فرمان رهبر با دولت پزشکیان همکاری کنند، «حتما به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *