پایان پارالمپیک پاریس: احمد امین‌زاده آخرین طلای بازی‌ها را در رشتۀ وزنه‌برداری صاحب شد

By | ۱۴۰۳-۰۶-۱۹

در آخرین روز بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴، احمد امین‌زاده، وزنه‌بردار ایرانی آخرین مدال طلای این بازی‌ها را نصیب خود کرد. قبل از او دیگر وزنه‌بردار ایرانی، علی اکبر غریب شاهی نیز به مدال طلا دست یافت. دو طلای روز آخر، جایگاه ایران را در جدول رده‌بندی از بیستم به چهاردهم تغییر داد. مراسم اختتامیۀ بازی‌ها یکشنبه‌شب – ۱٨ شهریور – در «استاد دو فرانس»، بزرگ‌ترین ورزشگاه فرانسه، واقع در حومۀ پاریس، برگزار می‌شود.

بازی‌های پارالمپیک پاریس دست کم در یک مورد بسیار موفق بود: استقبال تماشاگران از این بازی‌ها چشمگیر بود و رکورد فروش بلیط شکسته شد.

کمیتۀ برگزارکنندۀ بازی‌ها اعلام کرد که فرانسه برای بازی‌های المپیک تابستانی ٩٫۵ میلیون بلیط و برای پارالمپیک ۲٫۵ میلیون بلیط – در مجموع ۱۲ میلیون – فروخته است. قبلاً بازی‌های ۲٠۱۲ لندن با فروش مجموعاً ۱٠٫٩ میلیون بلیط رکورددار بود.

به غیراز فروش بلیط در فرانسه، امسال تماشاگران تلویزیونی مسابقات پارالمپیک نیز در سراسر جهان افزایش داشتند. به طور کلی توجه رسانه‌های بین‌المللی به این بازی‌ها با دوره‌های قبل قابل مقایسه نبود. این شاید ناشی از تحول فرهنگ عمومی در سطح جهانی باشد که حالا احترام بیشتری برای افراد معلول قائل است و به کنار گذاشتن و محو کردن بسیاری از تبعیض‌های اجتماعی سنتی علاقه نشان می‌دهد.

آخرین مدال

آخرین مسابقات پارالمپیک امسال، رشتۀ «پارا- وزنه‌برداری» برای ورزشکاران بالای ۱٠۷ کیلوگرم بود که بعدازظهر یکشنبه ۱٨ شهریور، چند ساعت قبل از آغاز مراسم اختتامیه برگزار شد. در این مسابقات، علی اکبر غریب شاهی و احمد امین‌زاده  دو «پارا وزنه‌بردار» ایرانی دو مدال طلا برنده شدند. بسیاری از رسانه‌های فرانسوی گوشزد کردند که  طلای امین‌زاده آخرین مدال بازی‌های پارالمپیک امسال بوده است.

غریب شاهی و امین‌زاده هر دو قبلاً در رشتۀ «پارا وزنه‌برداری» به مقام‌های قهرمانی جهان و آسیا دست یافته بودند.

رده‌بندی پارالمپیک

چین برای ششمین بار پیاپی با مجموع ۲۲٠ مدال به مقام اول پارالمپیک رسید. بریتانیا و ایالات متحد آمریکا رتبه‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند. فرانسه، میزبان بازی‌ها نیز که حاصل زحماتش در برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک موفقیت‌آمیز ارزیابی شده، در بازی‌های اخیر رتبۀ هشتم را کسب کرد.

ایران با ٨ مدال طلا، ۱٠ نقره و ۷ برنز در رتبۀ چهاردهم قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *