آن سوی خبر؛ پیگیری پرونده سپنتا نیکنام در مجمع تشخیص

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶
ایران‌وایر:

نه ماه پس از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد، هنوز طرح مجلس برای بازگشت او به این نهاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار نگرفته است.

سپنتا نیکنام، در انتخابات خرداد ماه سال قبل، با رأی مردم یزد بر کرسی نمایندگی شورای این شهر تکیه زد. بعد از آن، با شکایت یک نامزد شکست خورده این انتخابات، دیوان عدالت اداری، نمایندگی آقای نیکنام را به دلیل اعتقاد به دین زرتشتی و “اکثریت مسلمان” یزد به حالت تعلیق درآورد.

رد عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد، ابتدا با حکم شورای نگهبان در “غیر قانونی” اعلام کردن تبصره یک ماده 26 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام شد؛ قانونی که در سال 1375 از تصویب پارلمان گذشته بود.

با این حال، آذر ماه سال گذشته نمایندگان مجلس در اصلاحیه مجدد بر این قانون، در ماده ۱ این طرح نمایندگان تصویب کردند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند. مقاومت شورای نگهبان در برابر تأیید این مصوبه مجلس، سرنوشت آن را به مجمع تشخیص مصلح نظام کشاند. مجمع قرار بود تا فروردین امسال سرنوشت این قانون و البته بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد را مشخص کند که بر اساس اخبار منتشر شده، کمیسیون حقوقی این نهاد به ریاست آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه مانع از طرح مصوبه مجلس در صحن عمومی مجمع تشخیص شده است.

سپنتا نیکنام در یکی از مصاحبه ها با مطبوعات گفته بود که برخی تلاش می کنند این پرونده مشمول گذر زمان، و به فراموشی سپرده شود.

٢٢٢٧٧٢۶۶ و ٢٢٢۵٨٩٠٨ شماره تلفن های کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. از مسئولان این کمیسیون می توانید دلیل ماه ها معطل ماند طرح مجلس و عدم ارائه آن در جلسه عمومی “مجمع” را بپرسید. ایمیل این کمیسیون هم hoghoogh@maslahat.ir است.

 محمد صدر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با او به شماره  09124909084 تماس بگیرید و بپرسید آیا اعضای این نهاد از کمیسیون حقوقی خواسته اند که سرنوشت این مصوبه را هر چه زودتر مشخص کنند؟

علی آقا محمدی نیز یکی دیگر از اعضای با سابقه “مجمع” است. سوال از او نیز می تواند پاسخگوی ابهام ها در این مورد باشد. 09121096538 شماره تلفن همراه اوست.

مجلس هم می تواند نسبت به روند طی شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراض کند. اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس است. شماره تلفن همراه او 09121515305 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *