۴۵ روز بی‌خبری از لیلی خاتمی، قصه‌گوی کودکان زاهدان و کرمانشاه

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۶

از ظهر روز نوزدهم آبان ماه که «لیلی خاتمی»، فعال حقوق کودکان از سوی ماموران امنیتی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است، ۴۵ روز می گذرد اما کماکان کسی از محل نگه داری، علت واقعی بازداشت یا مرجع بازداشت کننده این فعال مدنی اطلاع دقیقی ندارد.

لیلی خاتمی تلاش می کرد با برگزاری کلاس های قصه خوانی و اجرای برنامه های نمایشی، از درد و آلام کودکان زلزله زده کرمانشاه یا بچه های پابرهنه و محروم زاهدان بکاهد. اما در آخرین روز سفرش به زاهدان، بعد از یورش چند مامور لباس شخصی به محل سکونتش، به محل نامعلومی منتقل شد.
ماهرخ غلامحسین‌پور, ایران وایر:

«مونس خاتمی»، خواهر لیلی در گفت و گو با «صدای امریکا» اطلاع داده که خواهرش  با اتهام سنگین «جاسوسی» مواجه شده است و او را از زندان زاهدان به تهران منتقل کرده اند. مونس اطلاعی از جزییات اتهام وارد شده به خواهرش را ندارد:«کار لیلی بیش تر مربوط به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مناطق خیلی محروم بود و به روستاهای دورافتاده سر می‌زد؛ کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان. همیشه طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که به محروم‌ترین مناطق کشور سر بزند و همه برنامه‌اش این بود که حداقل امیدی برای این بچه‌ها ایجاد کند. او هیچ فعالیت سیاسی نداشت.»

یک منبع آگاه به «ایران وایر» می گوید خانواده لیلی خاتمی مانند سایر خانواده های افراد بازداشتی، برای اطلاع رسانی در مورد فرزندشان تحت فشارند و عملا اطلاعات زیادی در مورد شرایط فرزندشان ندارند؛ جز این که پدر این فعال حقوق کودکان چند بار به طور محدود توانسته است با فرزندش ملاقات کند.

لیلی خاتمی هر دو روز یک بار بین ساعت چهار تا پنج بعدازظهر با خانواده اش یک تماس کوتاه تلفنی چند دقیقه ای می گیرد و هر بار به آن ها می گوید که حالش خوب است. او گفته است ماموران کاغذ و کتاب در اختیارش گذاشته اند و او می تواند قصه ها و نمایش نامه هایش را بنویسد و حتی کتاب بخواند.

خانواده خاتمی به درستی نمی دانند لیلی کجا است و چرا به جاسوسی متهم شده است؟ می گویند او هرگز وارد حیطه فعالیت های سیاسی نمی شده و کمک به کودکان مهم ترین دغدغه زندگی اش بوده است.

 آن ها فقط می دانند که لیلی طبق گفته های خودش، در محلی که به یک خوابگاه شباهت دارد یا در یک «خانه امن» در تهران نگه داری می شود. به گفته آن ها، هنوز اجازه مداخله وکیل به جریان پرونده این فعال حقوق کودکان داده نشده است.

 شاید به علت همین بی خبری یا اطلاع رسانی قطره چکانی است که هیچ کس از مصادیق اتهام جاسوسی یا علت واقعی بازداشت این فعال مدنی خبر ندارد.
در حال حاضر پرونده لیلی خاتمی به سیستم قضایی تهران ارجاع و حوزه رسیدگی به آن از دایره قضایی زاهدان خارج شده است.

به گفته منبع آگاهی که در مورد وضعیت لیلی با «ایران وایر» گفت و گو کرده، چندی پیش یکی از دوستانش برای پی گیری جریان پرونده او به دادگاه انقلاب زاهدان رفته است و در آن جا به وی گفته اند که قرار است پرونده این فعال مدنی زندانی دوباره برای ادامه رسیدگی، از تهران به زاهدان بازگردانده شود: «اما ظواهر امر نشان می دهند که چنین امری درست نیست و جریان پرونده لیلی کماکان در تهران در حال پی گیری است.»
بنابرگفته این منبع، هنوز به خانواده لیلی نگفته اند که پرونده دخترشان در کدام شعبه یا توسط چه مرجعی رسیدگی خواهد شد .

روز نوزدهم آبان ماه سه مامور از یک نهاد امنیتی به منزل دوستی که لیلی خاتمی در آن جا ساکن بوده است، رفته و بعد از زیر و رو کردن وسایل شخصی او، لیلی  را بازداشت کرده و با خودشان می برند. در آن روز کسی در محل بازداشت لیلی حضور نداشته است. حوالی ظهر که می شود، یکی از آشنایان خانواده خاتمی به آن ها خبر می دهد که سه نفر مامور امنیتی او را با خودشان برده اند.

منبع آگاهی که با «ایران وایر» در مورد وضعیت این فعال حقوق کودکان گفت و گو کرده است، می گوید: «زمانی که با خانواده اش تماس می گیرد، به نظر می رسد که برای دادن اطلاعات در مورد شرایطش آسوده نیست. لیلی به خانواده اش گفته است که با سه زندانی دیگر در یک محیط نگه داری می شود و در محیطی که او را حبس کرده اند، امکان نوشتن و خواندن دارد.»

این منبع آگاه تاکید می‌کند که کار اصلی لیلی قصه نویسی است و هیچ فعالیت سیاسی نداشته است:«لیلی برای شناخت دنیای پیرامونش با آدم های متفاوتی وارد گفت و گو می شود؛ با کودک صغیر و محرومی که در شرایط بدی زندگی می کند، راننده ای که برای گذران زندگی روزمره در عذاب است، زن خانه داری که مورد خشونت خانگی است و یا هر کسی که در مسیر زندگی اش باشد. اما او شغل حساس و ویژه ای ندارد و به هیچ سند و مدرک رده بندی شده یا نهادهای نظامی و امنیتی دسترسی نداشته است.»

«حامد فرمند»، یک فعال حقوق کودکان ساکن امریکا در صفحه توییترش در مورد لیلی خاتمی می نویسد: «او را در دنیای مجازی دنبال می کردم. خستگی ناپذیر و بی وقفه با کودکان کار می کرد و به جای غرزدن، انرژی اش را صرف همان کاری می کرد که باور داشت موثر است؛ بالا بردن سطح آگاهی کودکان.»
لیلی  خاتمی حالا متهم به جاسوسی است؛ اتهامی که پیش از او به برخی  فعالان محیط زیست هم زده شده اما هنوز هیچ‌کس نمی‌داند مصادیق این اتهام سنگین چیست؛قصه گویی برای کودکان یا نگرانی برای محیط زیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *