شتاب ماشین بی‌رحم تورم

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۲

اقتصاد ایران وارد مرحله تازه‌ای از آشفتگی و هرج‌ومرج شده و افسار تورم از دست رژیم خارج شده است. مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ماه را 42.3 درصد اعلام کرده و مجلس نیز کوپنی شدن کالاهای اساسی در بودجه 98 را تصویب کرده است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» ماشین بی‌رحم تورم همچنان در حال زیر گرفتن کردن قدرت خرید مردم است و نهادهای مدیریتی جمهوری اسلامی که کارکرد خود را از دست داده‌اند، نیز در حال تماشای زوال اقتصاد ایران هستند. به نظر می‌رسد رژیم ایران در تمام لایه‌های مدیریتی کنترل اوضاع اقتصادی را از دست داده و حتی قادر به ساماندهی جو روانی حاکم بر اقتصاد کشور هم نیست.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با ابراز «تأسف» از اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ ارزهای خارجی، گفته است «ما هر چه داشتیم در بازار توزیع کردیم؛ اما به دلیل حجم تقاضا، نرخ ارز بالا رفت.»

این اظهارنظر نسنجیده نوبخت امروز (11 اسفند) موجب افزایش 300 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد شد؛ هرچند عدم تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در روند صعودی قیمت ارز بی تاثیر نیست.

روند بی‌وقفه افزایش نرخ ارزهای خارجی در حالی است که رژیم ایران به دلیل تحریم‌های بانکی، قادر به دریافت ارز حاصل صادرات نفت و محصولات پتروشیمی خود نیست. این مسئله سبب فشار به خزانه ارزی بانک مرکزی شده و این نهاد اقتصادی به نوعی در حال خرج کردن از جیب است.

کاهش ذخایر ارزی نگرانی سران رژیم را هم در پی داشته است. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه در سال جاری تصمیم به اجرای پیمان‌سپاری ارزی گرفت و صادرکنندگان را موظف به بازگرداندن ارز حاصل صادرات خود کرد.

علاوه بر این، نمایندگان مجلس ایران که با نگرانی شاهد اوضاع به‌هم‌ریخته بازار ارز هستند، در جلسه روز شنبه به بندی از بودجه 98 رأی دادند که بر اساس آنرژیم باید از سال آینده از «کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی» مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده می‌کند.

توزیع کوپن یا کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سال آینده به دلیل کمبود ارز، در تأمین کالاهای ضروری با تنگنا مواجه خواهد شد.

توزیع کالابرگ به دوران جنگ رژیم ایران و عراق بازمی‌گردد. در آن دوران مردم به دلیل گسترش فقر و بیکاری از تهیه مایحتاج خود ناتوان بودند. توزیع کالابرگ تا اواخر دهه 80 ادامه داشت و هم‌زمان با آغاز پرداخت یارانه‌ها، توزیع آن متوقف شد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند اگر تحریم‌ها پابرجا بمانند و روند نرخ تورم به شکل کنونی ادامه یابد، نه‌فقط کوپن‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد آشفته ایران تبدیل می‌شود، بلکه نایاب شدن برخی کالاهای استراتژیک مانند آرد، روغن، گوشت، برنج، تخم‌مرغ و چای خشک اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

از سوی دیگر گزارش تازه مرکز آمار ایران درباره نرخ تورم نیز به نگرانی‌ها دامن زده است. این نهاد حکومتی که از ارائه آمار واقعی تورم خودداری می‌کند، روز شنبه اعلام کرد که «تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانوارهای کشور در بهمن‌ماه به 42.3 درصد رسیده است.»

به‌بیان‌دیگر، خانوارهای ایرانی برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات، 42.3 درصد بیشتر از بهمن سال گذشته باید هزینه کنند. بر اساس این گزارش، تورم دوازده‌ماهه منتهی به بهمن امسال نیز به 23.5 درصد رسیده است.

انتشار این آمار و ارقام در حالی است که استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا که مطالعات گسترده‌ای بر روی اقتصادهای ورشکسته دارد، اخیراً در توئیتر خود اعلام کرد که نرخ تورم ایران بر پایه تغییرات ارزش ریال، به 212 درصد افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *