فرانسه چهار مرکز شیعه نزدیک به ایران را تعطیل کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۱

وزارت کشور فرانسه از شورای وزیران این کشور درخواست کرده که فعالیت چهار مرکز شیعه نزدیک به ایران به دلیل حمایت از حماس، شاخه نظامی حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی و همچنین تبلیغات ضد یهود متوقف شود. با امضای امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه این مراکز شیعه نزدیک به ایران غیرقانونی اعلام می‌شوند.

مرکز زهرا در حومه «دونکرک» از منطقه گراند سنت واقع در شرق فرانسه

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه چهارشنبه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت چهار مرکز شیعه در این کشور متوقف می‌شود.

این چهار مرکز عبارت‌اند از: «مرکز زهرا»، «فدراسیون شیعیان فرانسه»، «حزب ضد صهیونیسم» و شبکه تلویزیونی «ماریان».

وزیر کشور فرانسه می‌گوید این مراکز بر سر منابر، در نشریات و کتاب‌هایی که انتشار داده‌اند و همچنین در اینترنت و در مجموع از تریبون‌هایی که در اختیار داشتند جهاد مسلحانه را تبلیغ کرده‌اند.
رادیو زمانه:

وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ چهارشنبه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند خود درباره فعالیت‌های مرکز زهرا نوشته است:

«مرکز زهرا از مبلغان جهاد مسلحانه اسلامی در بین نوجوانان و خواهان حمایت بی‌قید و شرط از حماس و جهاد اسلامی و شاخه نظامی حزب‌الله لبنان است.»

کریستوف کاستانر در ادامه این بیانیه یادآوری کرده که اتحادیه اروپا همه این گروه‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

بنژامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه در گزارشی که به شورای وزیران این کشور ارائه داده این چهار مرکز شیعه را به تبلیغات ضد یهودی نیز متهم کرده است.

نهادهای امنیتی و پلیس فرانسه سه‌شنبه ۲ اکتبر/ ۱۰ مهر در یک عملیات ضد تروریستی با شرکت بیش از ۲۰۰ پلیس به مرکز زهرا در حومه «دونکرک» از منطقه گراند سنت واقع در شرق فرانسه حمله کردند. خانه‌های مسئولان این مرکز اسلامی مورد بازرسی قرار گرفت و ۱۱ نفر هم بازداشت شدند. سه نفر از این افراد به حمل غیرقانونی سلاح متهم شده بودند.

فردی به نام یحیی قاسمی «مرکز زهرا» را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد. او از مؤسسان حزب ضدصهیونیست است که در انتخابات اتحادیه اروپا شرکت کرده و فهرست کاندیداهای خود را نیز ارائه داده بود. در عملیات پلیس، خانه قاسمی نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

«مرکز زهرا» مواضعی نزدیک به ایران و حزب‌الله لبنان دارد. این مرکز علاوه بر حزب ضدصهیونیست، بارها میزبان چندین سازمان دیگر مانند فدراسیون شیعیان فرانسه بوده است.

وزارت کشور فرانسه دارایی‌های مرکز زهرا را به مدت شش ماه مسدود کرده بود. چنانچه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با درخواست وزارت کشور موافقت کند، پیش از آنکه این مهلت به پایان برسد، فعالیت این مرکز همراه با چهار مرکز دیگر نزدیک به ایران غیر قانونی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *