ایران در آستانه‌ی جنگی دیگر؟!

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۳

– احتمال اینکه حکومت ایران دست به عملیاتی تحریک‌آمیز علیه آمریکا در منطقه بزند بسیار زیاد است تلفات ناشی از تحریم‌ها می‌تواند سرداران و روحانیون تندرو مذهبی رژیم ایران را به اقدامی ماجراجویانه وادار کند اما این اقدام بی‌شک برای آنها پرهزینه خواهد بود.
– جنگ با ایران ممکن است در ابتدا بسیار پر هزینه باشد، اما رژیم قادر به ادامه آن نخواهد بود و پاسخ‌ها و واکنش‌های رژیم به دلیل ترس از ضربه‌های شدیدتر از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش بسیار محدود خواهد بود. از سوی دیگر هر جنگ یا درگیری، مخالفان رژیم جمهوری اسلامی را به خیابان‌ها سرازیر خواهد کرد و این احتمالا به سرنگونی رژیم منجر خواهد شد.
– ترامپ طی مدت حضورش در کاخ سفید دست به اقداماتی زد که دیگر رؤسای جمهوری آمریکا هرگز جرأت انجام آنها را نداشتند؛ اگرچه جنگ در اولویت پروژه‌های ترامپ نیست، اما او با فشار برای تغییر کلی رفتار رژیم یا تغییر کلیت نظام در ایران موافق است.

طرفداران حزب لیکود با پرچمی که روی آن اسم ترامپ نوشته پس از پیروزی نتانیاهو در حال شادی هستند

– حسن روحانی نزاع ایران و آمریکا را «مادر جنگ‌ها» توصیف کرد؛ این واژه «ام‌المعارک»را قبلا صدام حسین نیز در تصمیم ماجراجویانه‌اش برای اشغال کویت و نزاع با آمریکا نیز به کار برده بود اما دیدیم که صاحب اصلی عبارت «مادر جنگ‌ها» چگونه از نقشه سیاسی و معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به کلی حذف شد.

*منبع: روزنامه الحیات
نویسنده: فارس بن حزام
ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

وضعیت منطقه‌ای وتنش میان واشنگتن و تهران بیش از هر زمان جمهوری اسلامی ایران را به جنگ دیگری نزدیکتر کرده است؛ به نظر می‌رسد که تحریم‌های «تاریخی» آمریکا کافی نیست، دولت دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری برای انتخاب گزینه نظامی آماده است به‌خصوص که آزمایش‌های ضربات نظامی سریع و موثر بر جمهوری اسلامی در سوریه توسط اسرائیل نتایج خود را با موفقیت پس داد کما اینکه ضربات اسرائیل به نیروهای سپاه در سوریه تاثیر مهمی بر نتایج انتخابات پارلمانی و به نفع نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود.

جنگ این بار اما چنانچه با ایران آغاز شود، برق‌آسا، بدون اخطار قبلی و بدون نیاز به تصویب قانونی از سوی کنگره آمریکا رخ خواهد داد؛ شرایط فعلی منطقه ایجاب می‌کند که یک عملیات نظامی برق‌آسا، سریع، پیشگیرانه و غافلگیرکننده برای مقابله با حمله احتمالی رژیم و سرداران سپاهی‌اش که به شدت از تحریم‌های آمریکا عصبانی و به خشم آمده‌اند، صورت بگیرد.

احتمال اینکه حکومت ایران دست به عملیاتی تحریک‌آمیز علیه آمریکا در منطقه بزند بسیار زیاد است تلفات ناشی از تحریم‌ها می‌تواند سرداران و روحانیون تندرو مذهبی رژیم ایران را به اقدامی ماجراجویانه وادار کند اما این اقدام بی‌شک برای آنها پرهزینه خواهد بود. به ویژه که اکنون فضای حاکم بر منطقه خلیج فارس وسوریه و لبنان بسیار متشنج است. بزرگترین شاهراه صدور نفت در جایی قرار دارد که کشتی‌های آمریکایی و قایق‌های نظامی سپاه پاسداران هر دو در آنجا مستقر هستند اما در سوریه، رژیم ایران مهمترین سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و نظامی خود را پس از ضربات پی در پی اسرائیل ومحدود شدن دایره مانورش از دست داده است.

سیدعلی خامنه‌ای، دونالد ترامپ

جنگ با ایران ممکن است در ابتدا بسیار پر هزینه باشد، اما رژیم قادر به ادامه آن نخواهد بود و پاسخ‌ها و واکنش‌های رژیم به دلیل ترس از ضربه‌های شدیدتر از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش بسیار محدود خواهد بود. از سوی دیگر هر جنگ یا درگیری، مخالفان رژیم جمهوری اسلامی را به خیابان‌ها سرازیر خواهد کرد و این احتمالا به سرنگونی رژیم منجر خواهد شد. اما با اینهمه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان عرب ایران خواهان جنگ نیستند چرا که هرگونه واکنش از سوی حکومت ایران مسلما به شهرها یا سواحل آمریکا نخواهد رسید و خرابکاری شبه‌نظامیان سپاه و وابستگان آن در منطقه به اسرائیل نیز نمی‌تواند آسیبی وارد کند، پس بیشترین آسیب را کشورهای عربی نزدیک ایران خواهند دید. البته ایران فقط با موشک می‌تواند واکنش نشان دهد ودر این میان عربستان سعودی و امارات با پیشرفته‌ترین سیستم پدافند دفاع موشکی پاتریوت مجهزند و کویت، بحرین و قطر نیز دارای قراردادهای دفاع مشترک با آمریکا هستند و بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در سطح خاورمیانه در این سه کشور واقع شده است. جامعه جهانی به ویژه آمریکا ۴۰ سال قانونی‌شکنی و توسعه‌طلبی رژیم تهران را تحمل کرده تا شاید تغییری در رفتار رژیم تهران صورت بگیرد.

هفته‌های آینده و نهایت ماه مه سال جاری  یعنی با پایان دوره معافیت شش ماهه ۸ کشور از سوی ایالات متحده برای خرید نفت ایران و به صفر رساندن صادرات نفتی تهران، ممکن است خیلی از مسائل روشن‌تر شوند. این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از بزرگترین تهدید داخلی یعنی تحقیقات قضایی مربوط به دخالت روسیه در نتایج انتخابات با پیروزی تمام خارج شده است.

ترامپ طی مدت حضورش در کاخ سفید دست به اقداماتی زد که دیگر رؤسای جمهوری آمریکا هرگز جرأت انجام آنها را نداشتند؛ اگر چه جنگ در اولویت پروژه‌های ترامپ نیست، اما او به تدریج با راه حل مشاورش جان بولتون برای تغییر کلی رفتار رژیم یا تغییر کلیت نظام در ایران موافقت کرده و به این دلیل عواقب منفی هر جنگی احتمالا سال ۲۰۱۹ را سالی سبکتر از سال ۲۰۲۰ رقم خواهد زد چرا که این سال، سال انتخابات و برد و باخت سیاسی دونالد ترامپ خواهد پس سال ۲۰۲۰ ظرفیت ماجراهای بیشتر را ندارد.

سرداران سپاه پاسداران هر چند وقت نگرانی‌هایشان از تصمیمات راسخ دونالد ترامپ را با سخنان تند و تیز بیان می‌کنند اما ترامپ هیچ توجهی به هارت و پورت‌های آنان ندارد. ترامپ اما وقتی که روحانی  رئیس جمهوری اسلامی ایران تابستان گذشته گفت «آمریکا با دُم شیر بازی نکند»،  بلافاصله جواب او را با تهدیدی بزرگتر پاسخ داد و گفت:«کاری نکنید که با عواقبی که هیچکس در تاریخ با آن روبرو نشده و تجربه نکرده مواجه شوید!» روحانی نزاع ایران و آمریکا را «مادر جنگ‌ها» توصیف کرد؛ البته این واژه «ام‌المعارک»را قبلا صدام حسین نیز در تصمیم ماجراجویانه‌اش برای اشغال کویت و نزاع با آمریکا نیز به کار برده بود اما دیدیم که صاحب اصلی عبارت «مادر جنگ‌ها» چگونه از نقشه سیاسی و معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به کلی حذف شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *