مصطفی تاجزاده : اگر ایران سوریه شود مقصر اول و اصلی حکومت است

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۴

مصطفی تاجزاده نوشت : هنگامی که اقتدارگراها می‌گویند نباید کاری کرد که کشور ما سوریه شود و من هم می‌گویم باید مواظب باشیم ایران نباید سوریه شود، دو سخن بظاهر یکسان اما در حقیقت کاملا متفاوت می‌گوییم.

منظور صدا و سیما از اینکه کشور سوریه نشود، این است که هرچه حکومت می‌گوید گوش کنید و تن به هر خفتی بدهید و دم نزنید، تا ایران سوریه نشود.

من عکس آن را می‌گویم. مقصر اصلی نابودی سوریه حکومت آن بود.

دوم اپوزیسیون کوته‌نظری بود که به خارجی متوسل شد و دست به اسلحه برد.

سوم دخالت بیگانگان بود.

سوریه نابود شد چون اسد ابتدا نپذیرفت که قانون اساسی اصلاح شود اما ۶ سال بعد و پس از نابودی سوریه آن را پذیرفت. اگر همان اول به اصلاحات اساسی تن داده بود وضعیت کشورش به اینجا نمی‌رسید.

صدها هزار کشته و میلیون ها مجروح و آواره و نابودی زیر ساخت های سوریه در درجه اول به این دلیل بود که حزب بعث تن به انتخابات آزاد، مطبوعات آزاد و احزاب آزاد نداد. اگر این اصلاحات را انجام داده بود، سوریه نابود نمی‌شد.

سوریه نابود شد چون حکومت با مردم لجبازی کرد. پس من در سوریه نشدن روی سخنم در درجه اول با حکومت است. بعد با مخالفان جمهوری اسلامی است و سپس با مردم.

اگر نظام نمی‌خواهد ایران سوریه شود، باید دست به اصلاحات گسترده بزند. نه اینکه هر بلایی خواست سر مردم بیاورد و آنها باید سکوت کنند. این معامله نابرابر و یکطرفه یکجا بهم می‌خورد.

حکومت نباید بگوید من هرکاری کردم، حتی اگر جنگ شد، مردم هیچ اعتراضی نکنند، چون سوریه می‌شویم.

به باور من برای آنکه سوریه نشویم اول از همه حکومت باید تن به اصلاحات اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک بدهد. از آن سو اگر ایران سوریه شود، مقصر اول و اصلی حکومت است. بعد از آن باید ببینیم اپوزیسیون چه اشتباهی کرده است.

اگر بشار اسد حقوقی را که امروز برای مخالفان خود به‌رسمیت می‌شناسد، پیش از خشن شدن اعتراضات پذیرفته بود، داعش یا پدید نمی‌آمد یا قدرت نمی‌گرفت و خود مردم سوریه با آن مقابله می‌کردند.

جامعه ما به شدت ملتهب است. کاهش این التهاب در درجه اول به عهده حکومت و با انجام اصلاحات جدی در حد اصلاح قانون اساسی است.