آمریکا بزرگترین مجتمع صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۸

دولت آمریکا مجتمع “صنایع پتروشیمی خلیج فارس” را که سودآورترین صنعت پتروشیمی ایران با ۳۹ شرکت زیرمجموعه و نمایندگی‌های خارج از کشور است، تحریم کرد. هدف از آن جلوگیری از تأمین مالی سپاه پاسداران است.

دولت ایالات متحده روز جمعه ۱۷ خرداد (هفتم ژوئن) مجتمع “صنایع پتروشیمی خلیج فارس”، بزرگترین صنعت پتروشیمی ایران را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا علت تحریم این مجتمع صنعتی را حمایت مالی آن از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

وزارت خزانه‌داری می‌افزاید، هدف از این تحریم بستن مسیرهای تأمین مالی بزرگترین کنسرن سودآور پتروشیمی و ۳۹ شرکت زیرمجموعه آن با نمایندگی‌های آن در خارج از کشور بوده است. این مجتمع ۴۰ درصد تولیدات پتروشیمی و ۵۰ درصد صادرات پتروشیمی را در اختیار دارد.

دویچه وله :

به گزارش آسوشیتدپرس، این تحریم بدان معناست که مسیر تجارت میلیاردی سپاه پاسداران مسدود خواهد شد. چندی پیش دولت آمریکا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با اعلام این خبر گفت: «این اقدام هشدار می‌دهد که ما به سراغ دیگر گروه‌های صنعتی و شرکت‌های بخش پتروشیمی نیز خواهیم رفت که حیات مالی سپاه پاسداران را تأمین می‌کنند.»

این تحریم‌بخشی از کارزار “فشار حداکثری” دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی است. با این تحریم رابطه تمام شرکت‌های زیرمجموعه آن با بازار آمریکا و سیستم مالی ایالات متحده و نیز دیگر شرکت‌های خارجی طرف تجاری ایران قطع خواهد شد.

استیون منوچین افزود: «ایالات متحده قصد دارد با این تحریم مانع از تأمین مالی سپاه پاسداران از سوی عناصر کلیدی بخش پتروشیمی ایران شود.»

در پی این تحریم، مقامات جمهوری اسلامی در نامه‌ای به سازمان ملل که روز جمعه ۱۷ خرداد (هفتم ژوئن) منتشر شد، نسبت به گسترش تحریم‌های آمریکا به شدت اعتراض کرده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که تحریم‌های آمریکا نه تنها ناقض توافق اتمی، بلکه همچنین نقض‌کننده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با همین توافقنامه است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه “فشار حداکثری بر رژیم ایران ادامه خواهد یافت”، گفته است که ایالات متحده تلاش خود را به کار خواهد بست تا “مانع از دستیابی رژیم [جمهوری اسلامی] به منابع پولی، با هدف ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه شود”.