بن سلمان: دست عربستان برای صلح با ایران، همواره گشوده بوده است/ ایران احترام نخست وزیر ژاپن را نگه نداشت و به نفتکش ژاپن حمله کرد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۶

ولیعهد عربستان سعودی ادعا کرد که کشورش خواهان جنگ در منطقه نیست.

محمد بن سلمان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط که امروز منتشر شد، گفت: عربستان در برخورد با هرگونه تهدید علیه ملت، حاکمیت و منافع حیاتی خود، تردید نخواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ریاض با هرگونه تهدیدی علیه منافع حیاتی خود مقابله خواهد کرد.

ولیعهد عربستان گفت که ریاض به حمایت از برادران سودانی خود در زمینه‌های مختلف تا دستیابی این کشور به رفاه و شکوفایی ادامه خواهد داد.

بن سلمان که کشورش به دخالت در امور سودان متهم است، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، امنیت و ثبات سودان است.

ولیعهد سعودی در ادامه فرافکنی علیه ایران درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، این حمله را به ایران نسبت داد و ادعا کرد: ایران احترام نخست وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت و در واکنش به تلاش‌های وی، دو فروند نفتکش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد.

ولیعهد عربستان که طرح ها و ادعاهایش شبه جزیره عرب را با چالش های مختلف روبرو کرده و علاوه بر ایجاد نا امنی موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی درخاورمیانه شده در اظهار نظری بدون استناد و واهی اقدام به اتهام زنی نسبت به جمهوری اسلامی ایران کرده و کشورمان را به ایجاد ناامنی در منطقه متهم کرد.

محمد بن سلمان در این گفت وگو و در ادامه ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران کشورمان را علیرغم تمامی مدارک و قرائن موجود که دال بر عدم دخالت ایران در اتفاقات روی داده در دریای عمان است، به دست داشتن در حمله به نفتکش ها در دریای عمان و تلاش برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

وی بدون اشاره به راه انداختن ائتلاف با چند کشور بر علیه فقیر ترین عرب نشین منطقه (یمن) مدعی شد: عربستان خواهان جنگ در منطقه نیست اما در برخورد با هر گونه تهدید علیه ملت، حاکمیت و منافع حیاتی خود تردید نخواهد کرد.

بن سلمان همچنین در ادامه اتهام های واهی و بی اساس کشورش علیه ایران و بدون اشاره به تمامی مستنداتی که هر گونه دخالت از سوی ایران را در حادثه از پیش طراحی شده بندر الفجیره بی اساس می داند، گفت: ایران و وکلای آن در منطقه دست به اقدامات خرابکارانه علیه چهار فروند نفتکش از جمله دو نفتکش سعودی در نزدیکی بندر الفجیره زدند و این بیانگیر شیوه‌ای است که ایران در منطقه و سراسر جهان در پیش گرفته است.

وی ادعا کرد: با این وجود، دست عربستان برای صلح با ایران و دور نگه داشتن منطقه و ملت‌های آن از جنگ خانمانسوز و نیز ویرانگری، همواره گشوده بوده است. حتی عربستان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد. زیرا عربستان در طول تاریخ از هیچ کوششی برای حل و فصل هیچ بحرانی از طریق دیپلماتیک و مسالمت آمیز دریع نکرده است. ما همواره امیدوار بودیم که نظام ایران از این ابتکار برای تغییر رفتارهای خود در قبال کشورهای منطقه استفاده کند و گامی به سوی بازگشت ایران به جامعه جهانی به عنوان یک کشور عادی بردارد.