عراق: به هیچ وجه اجازه استفاده از پایگاه‌هایمان را برای حمله به ایران نمی‌دهیم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۵

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، گفته است که کشورش تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از پایگاه‌های عراق را برای حمله نظامی به ایران نخواهد داد.

آقای صالح در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت “ما نمی‌خواهیم سرزمینمان تبدیل به جبهه‌ای برای اقدام خصمانه علیه هیچ یک از همسایگانمان از جمله ایران شود.”

در هفته‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته و با ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران به اوج خود رسیده است.
بی بی سی:

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در واکنش به این اقدام، دستور حمله به سه هدف در ایران را صادر کرده بود اما کمی قبل از حمله به دلیل نگرانی از تلفات احتمالی دستور توقف آن را داده است.

هم‌زمان با این تحولات رئیس جمهور عراق به سی‌ان‌ان گفته است که استفاده از خاک این کشور برای حمله به همسایگان “به طور قطع بخشی از توافق میان دولت‌های عراق و آمریکا نیست.”

آقای صالح در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران گفت: “ما در عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی از تحریم رنج می‌بردیم و تاثیر مخربی که آن تحریم‌ها بر جامعه عراق گذاشت پایدار بود، حتی تا امروز.”

آمریکا و متحدانش سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق حمله کردند و صدام حسین رئیس جمهور این کشور را سرنگون کردند.

اما بعد از گذشت ۱۶ سال و وعده‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج شدن از این کشور، بخشی از نیروهای آمریکایی همچنان در عراق حضور دارند.

رئیس جمهور عراق درباره وضعیت فعلی ایران و مقایسه‌اش با عراق در زمان حمله آمریکا گفت: “راه انداختن جنگ آسان است، اما پایان دادن به آن بسیار بسیار دشوار است.”

عراق از یک سو متحد آمریکا و میزبان نیروهای این کشور است و از سوی دیگر همسایه ایران و دارای روابطی گسترده و پیچیده با این کشور است.

عراق از جمله کشورهایی بود که هم‌زمان با بروز تنش پیشنهاد میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را داد و گفت هیئت‌هایی را برای مذاکره با دو طرف به تهران و واشنگتن می‌فرستد.