دونالد ترامپ: می‌توانیم مشکل ایران را ظرف ۲۴ ساعت حل کنیم

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۰

چند ساعت بعد از این که نخست‌وزیر اسرائیل از “یک تأسیسات هسته‌ای نظامی مخفی ایران” خبر داد دونالد ترامپ با اشاره به تورم در ایران گفت که می‌تواند در صورت تمایل ایران مشکل این کشور را “ظرف ۲۴ ساعت” حل کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر آمادگی خود را برای مذاکره با همتای ایرانی خود بازگو کرد.

به گزارش رویترز، او روز دوشنبه ۱۸ شهریور (نهم سپتامبر) گفت، هیچ اعتراضی به دیدار رو در رو با حسن روحانی ندارد.

دونالد ترامپ در فیتویل در کارولینای شمالی

او به گزارشگران بخش مطبوعاتی کاخ سفید یادآور شد: «هر چیزی ممکن است. آن‌ها مایلند بتوانند مشکل‌شان را حل کنند.» ترامپ با اشاره به مشکل تورم در ایران تأکید کرد: «ما می‌توانیم مشکل [ایران] را ظرف ۲۴ ساعت حل کنیم.»

ترامپ این سخنان را چند ساعت بعد از آن ایراد کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از “یک تأسیسات نظامی پنهانی هسته‌ای” در ایران خبر داد و گفت، ایران بعد از “پی بردن اسرائیل این تأسیسات را نابود کرده است”. نتانیاهو از جامعه بین‌المللی خواسته تا فشار خود بر ایران را با اعمال تحریم‌‌های بیش‌تر بالا ببرند.

یک روز پیش از سخنان ترامپ حسن روحانی در مجلس اعلام کرده بود، ایران تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا “در هیچ مقطعی نداشته است”. او درباره مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا گفته بود: «پیشنهادهایی از طرف بسیاری مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است.»

دویچه وله :

در همین حال خبرگزاری فارس نیز در گزارشی اعلام کرد، ترامپ در سخنرانی بامداد سه‌شنبه در شهر “فیتویل” ایالت کارولینای شمالی از “متفاوت شدن ایران” و آمادگی این کشور برای گفت‌وگو با آمریکا سخن گفته است.

ایران بارها اعلام کرده است، قصد دیدار با ترامپ را ندارد، مگر این که آمریکا کمپین اعمال تحریم‌ها به عنوان بخشی از “فشار حداکثری” خود بر ایران را لغو کند.

چهارشنبه گذشته وقتی دولت آمریکا تحریم‌های بیش‌تری علیه ایران وضع کرد، ترامپ امکان دیدار با روحانی را منتفی ندانست. وقتی از او در کاخ سفید پرسیدند، آیا امکان دیدارش با روحانی در سازمان ملل متحد وجود دارد پاسخ داد: «البته، هر چیزی ممکن است.»

دوشنبه گذشته نیز ترامپ برای دیدار با حسن روحانی اعلام آمادگی کرده بود. روحانی در پاسخ گفت، آمریکا باید ابتدا تحریم‌های خود علیه این کشور را کاهش دهد. در پی آن، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات بین این دو را “غیر قابل تصور” خواند.

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با همتای ایرانی خود زنگ خطر را در اسرائیل به صدا درآورده است.

حسن روحانی ابتدا اظهاراتی کرده بود که شائبه حمایت‌اش از مذاکره با آمریکایی‌ها را ایجاد کرد اما چندی بعد ظاهرا روحانی با اظهاراتی دیگر از گفته‌های قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

رئیس‌جمهور ایران سه‌شنبه گذشته تأکید کرد که ایران هیچ “تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداشته و ندارد”.

از زمان خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، جمهوری اسلامی میلیاردها دلار را در حیطه تجاری از دست داده و به‌‌ویژه در فروش نفت خود ضرر کرده است.

با وجود رد مکرر پیشنهاد ترامپ توسط ایران مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، جمعه گذشته اعلام کرد، اعتقاد دارد که ایران به وضعیتی که مذاکره با آمریکا در آن امکان‌پذیر است نزدیک‌تر شده است؛ هدف چنین مذاکره‌ای رسیدن به توافقی جدید است که برنامه اتمی این کشور را “برای همیشه” محدود می‌سازد.

اسپر گفت: «به نظر می‌رسد که ایران از جهاتی دارد ذره‌ ذره‌ به جایی که بتواند مذاکره کند نزدیک‌تر می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *