موتورسیکلت‌های از رده خارج جمع‌آوری شده در ایران «دوباره فروخته شده است»

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۱

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌گوید بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های از رده خارجی است که بعد از چند سال توقف در پارکینگ‌ها، در مزایده دوباره با قیمت پایینی به‌فروش می‌رسند.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت برخی مالکان موتورسیکلت‌هایی که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال از عمرشان گذشته و توسط پلیس متوقف شده و روانه پارکینگ‌ها می‌شوند، به دلیل اینکه هزینه‌ها ترخیص برایشان بالا است، از مالکیت‌های آنها صرفه‌نظر می‌کنند.

به گفته وی موتورسیکلت‌هایی که بعد از چند سال در پارکینگ‌ها می‌مانند، به یکی از سازمان‌ها واگذار شده و این سازمان به‌جای آنکه این موتورها را اسقاط کند، از طریق مزایده با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رساند.

ابوالفضل حجازی با ذکر این‌که «این موتورسیکلت‌ها دیگر فرسوده نیستند، از رده خارج‌اند» گفت: «آمار داریم که به‌طور مثال موتورسیکلتی سه بار توسط پلیس متوقف، روانه پارکینگ شده و مجدد به فروش رسیده است.»

وی همچنین گفت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۵، ممنوع شد اما برخی از شرکت‌ها در سال ۹۶ نیز این موتورها را تولید کردند.

آلودگی هوا طی روزهای گذشته در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران، به‌ویژه اصفهان به شدت افزایش یافته است. مقامات ایران می‌گویند وسائل نقلیه سهمی ۸۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند.

بر اساس آمارهای رسمی از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه معادل ۳۵ درصد موتورسیکلت است که بیش از ۲۱ درصد آنها در تهران تردد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *