معاون وزیر دفاع عربستان, خالد بن سلمان: افق عربستان ۲۰۳۰ است و افق ایران ۱۹۷۹

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۶

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به برنامه ۲۰۳۰ این کشور برای پیشرفت اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرده و گفت ایران به دنبال صدور انقلاب است و در سال ۱۹۷۹ درجا می‌زند.

خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان در گفت‌وگوی جامع با شبکه تلویزیونی “وایس” به سوالات مختلفی پاسخ داد. از محورهای مصاحبه او سیاست عربستان سعودی و مقایسه آن با جمهوری اسلامی بود. او گفت کشورش در همکاری با آمریکا تلاش می‌کند بحران با ایران را کاهش دهد و مانع از بروز یک جنگ منطقه‌ای شود. او به مناسبات قوی طی هفت دهه میان عربستان و آمریکا اشاره کرد.

معاون وزیر دفاع عربستان در این گفت‌وگو با اشاره به طرح توسعه “چشم‌انداز ۲۰۳۰” این کشور گفت که برخلاف ما که چشم‌اندازی برای پیشرفت در برابر خود گذاشته‌ایم ایران هم‌چنان به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. او گفت: «ما چشم‌انداز ۲۰۳۰ را داریم، آنها چشم‌انداز ۱۹۷۹ را»

منظور از چشم‌انداز ۲۰۳۰ برنامه‌ای است که عربستان برای نوسازی اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت ریخته است. عربستان قصد دارد با اجرای این برنامه منابع درآمد عربستان را تنوع بخشد و زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی، تفریحی و گردشگری را توسعه بخشد.

او درباره ایران هم‌چنین گفت: «ایران می‌خواهد انقلاب را گسترش دهد. ایران یک ایدئولوژی توسعه‌طلب دارد و می‌خواهد سایر کشورها در منطقه شریک نباشند، بلکه تحت سلطه پروژه توسعهطلبانه ایران قرار گیرند.»

خالد بن‌سلمان دو “تهدید اصلی تروریستی” در منطقه را داعش و القاعده از یک‌سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر دانست. او این دو را “دو روی یک سکه” نامید.

از معاون وزیر دفاع عربستان درباره نقش عربستان سعودی و جمهوری اسلامی در لبنان و یمن سوال شد. او با اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان گفت: «ما توریست به لبنان می‌فرستیم ایران تروریست. ما تاجر به لبنان می‌فرستیم، ایران مشاور نظامی».

خالد بن‌سلمان اضافه کرد: «ما می‌خواهیم مردم لبنان پیشرفت کنند، ایران می‌خواهد لبنان را درگیر جنگ‌های خود کند و بخشی از پروژه توسعه‌طلبانه تهران باشد.»

او درباره دخالت کشورش در یمن گفت که عربستان سعودی مجبور شد در جنگ یمن دخالت کند تا آنرا به پایان برد. خالد بن‌سلمان حوثی‌ها را متهم به شروع جنگ و آغاز کشتار و آوارگی در یمن با حمله به دولت مرکزی این کشور دانست. معاون وزیر دفاع عربستان گفت که کشورش هم‌چنان به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متعهد و به دنبال راه‌حل سیاسی برای مناقشه است.

خالد بن‌سلمان اضافه کرد: «حوثی‌ها باید انتخاب کنند که آیا می‌خواهند یک گروه شبه‌نظامی متعلق به ایران و حزب‌الله یمن باشند و موشک‌های بالستیک پرتاب کنند یا یک حزب سیاسی در یمن. ما می‌خواهیم آنها بخشی از یمن باشد و نه ایران».
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *