پاسخ ترامپ به ظریف درباره مذاکره بعد از رفع تحریم: نه مرسی!

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۶

ترامپ به ظریف که گفته بود ایران حاضر است در صورت برداشتن تحریم‌ها با آمریکا مذاکره کند واکنش نشان داد. ترامپ گفت: نه، مرسی! وزیر خارجه ایران هم در پاسخ به ترامپ توصیه کرده سیاست خارجی خود را بر مبنای واقعیت‌ها اتخاذ کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل گفته بود در صورت رفع تحریم‌ها ایران حاضر است مذاکره کند بلافاصله واکنش نشان داد و گفت: «نه مرسی!»

ترامپ در توییتی به زبان فارسی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

ظریف روز جمعه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) در مصاحبه با کریستیا نه هوفمان، خبرنگارهفته‌نامه اشپیگل در پاسخ به این پرسش که “آیا مذاکرات با آمریکا پس از کشته شدن سلیمانی نیز ادامه خواهد یافت؟”، گفت: «برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حاکم است. نکته مهم رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز پای میز مذاکره‌ایم، اما آنها این میز را ترک کرده‌اند. ایالات متحده رنج بزرگی را به مردم ایران تحمیل کرده است. روزی فرا می‌رسد که آنها مجبور به جبران آن هستند. ما صبوریم».

پاسخ ظریف به “نه مرسی” ترامپ

وزیر امور خارجه ایران نیز روز یکشنبه ششم بهمن در پاسخ به ترامپ در توئیتی نوشت: «بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود اظهارات و تصمیم‌گیری‌هایش در سیاست خارجی را مبنای واقعیت‌ها ایجاد کند، نه بر اساس سرخط‌های خبری فاکس نیوز یا مترجمان فارسی‌اش.»

وزیر خارجه ایران افزود: «او برای آنکه بهتر آگاه شود می‌تواند تمام مصاحبه‌ام را به زبان انگلیسی بخواند.» ظریف در این قسمت لینک مصاحبه اخیرش با مجله آلمان اشپیگل را که در نسخه انگلیسی آن منتشر شد، قرار داد.

غنی سازی اورانیوم از طرف ایران تا چهار برابر تعهدات برجامی

یک روز پیش از اظهارات ظریف درباره پیش شرط ایران برای مذاکره با آمریکا علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که ذخیره اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است. طبق گفته دستیار رئیس سازمان انرزی اتمی ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به حدود چهار برابر حد مجاز در برجام رسید.

زارعان این خبر را روز چهارشنبه در جریان بازدید شماری از فرماندهان و مقام‌های ارشد سپاه پاسداران از تاسیسات هسته‌ای فردو اعلام کرده است.

مطابق توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) جمهوری اسلامی متعهد شده غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۶۷/ ۳ درصد حفظ کند و میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را زیر ۳۰۰ کیلوگرم نگه دارد.

کاهش گام به گام تعهدات برجامی از طرف ایران نگرانی جامعه جهانی را برانگیخت و به تنش‌ها افزود.

سران سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، بریتانیا، فرانسه و آلمان یک‌شنبه اخیرا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که از روند کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی “عمیقا نگران” هستند و از تهران می‌خواهند هر چه سریعتر به تمام تعهداتش پایبند بماند.

دو روز بعد وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان ضمن تاکید بر پایبندی خود به برجام هشدار داده‌اند که در صورت ادامه کاهش تعهدات ایران “مکانیسم ماشه”، راهکار رسیدگی به حل اختلاف‌های برجامی، فعال خواهد شد.

فعال شدن این مکانیسم می‌تواند به ارجاع پرونده به شورای امنیت و در نهایت به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی منجر شود.

با وجود افزایش تنش بین آمریکا و ایران مقام‌های اروپایی و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند مذاکرات را ادامه دهند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه چهارم بهمن اعلام کرد که دوره زمانی فعال شدن مکانیسم حل اختلافات در برجام تمدید شده است.

بورل در بیانیه‌ای نوشت که به دلیل “پیچیدگی‌های موجود در مسائل” کشورهای اروپایی توافق کردند که برای فعال کردن مکانیسم حل اختلاف به زمان بیشتری نیاز است و به همین دلیل نشست آینده کمیسیون مشترک برجام در ماه فوریه برگزار خواهد شد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *