هادی غفاری: من را با ۹ متر عمامه رد صلاحیت می‌کنند , کسی برای دفاع از نظام باقی نمانده است

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۱

هادی غفاری، از نمایندگان اولین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن تمجید از مجلس اول به عنوان “کارآمدترین دوره” و انتقاد از نظارت استصوابی، به کسانی حمله کرد که به گفته او “اسباب حضور کوتوله‌ها را در مجلس” فراهم می‌کنند.

غفاری در گفت‌وگویی با “اعتمادآنلاین” که متن آن امروز یکشنبه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر) منتشر شده، تصریح کرد که مجلس اول «در ادوار ده‌گانه مجلس شورای اسلامی‌ کارآمدترین دوره بود. البته مجالس دوم و سوم هم خوب بود، تا اینکه از انتخابات مجلس چهارم شورای نگهبان کاری کرد که مجالس از آن به بعد با حضور چهره‌های ضعیف تشکیل شود.»

هادی غفاری از چهره‌های افراطی و جنجالی سال‌های پس از انقلاب و متهم به قتل امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ۱۲ ساله دوران پهلوی دوم است که خود این اتهام را رد می‌کند.

غفاری که امروز منتسب به جریان موسوم به اصلاح‌طلب بوده و صلاحیت او برای شرکت در انتخابات مجلس سه بار توسط شورای نگهبان رد شده است، به‌خصوص در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از آن، مواضعی انتقادی علیه حکومت جمهوری اسلامی اتخاذ کرد.

این نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت:«من واقعا نمی‌دانم کدام خدابیامرزی این نظارت استصوابی را مطرح کرد. اصلا مردم شاید دل‌شان می‌خواهد به شمر و خولی رأی بدهند.»

هادی غفاری همچنین افزود: «فقط یک کلمه از امام یاد گرفتیم که “میزان حال فعلی افراد است” که این حرف را چماق کرده‌ایم و بر سر انتخابات می‌زنیم»

غفاری سپس به تفسیر سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، درباره مجلس اول شورای اسلامی پرداخت و گفت: «من به سخنان آقای روحانی با دقت گوش کردم. ایشان اصلا نگفته نظارت بی‌خود است. ایشان گفته است قانون باید عوض شود. من هم می‌گویم هیچ قانونی وحی منزل نیست و در صورت لزوم باید تغییر کند.»

“فتیله نظارت را پایین‌تر بکشیم”

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خواستار آن شد که «حداقل باید فتیله نظارت را پایین‌تر بکشیم؛ یعنی کسی را که فساد بَیِن دارد و روحیه دزدی و بی‌اخلاقی‌اش به تایید چهار دستگاه قطعی برسد رد صلاحیت کنند، نه اینکه بنده را با ۹ متر عمامه متهم به عدم التزام عملی به اسلام کنند.»

هادی غفاری ادامه داد: «وای بر من و زن و بچه‌ام که بعد از ۴۰ سال امامت نماز مسجد و سالیان سال مبارزه مرا بی‌دین معرفی می‌کنند و می‌گویند مسلمان نیستم. بنابراین باید سعی کنیم این قانون تغییر کند تا آدم‌های متملقی که برای تایید شدن در انتخابات بعدی سازشکار می‌شوند نتوانند روی صندلی مجلس بنشینند.»

غفاری در نهایت مجلس را “یکی از شاخصه‌های نظام اسلامی” خواند و گفت: «کسانی که اسباب حضور کوتوله‌ها را در مجلس فراهم می‌سازند خیانت بزرگی به انقلاب اسلامی می‌کنند.»

سخنان این نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در حالی بیان می‌شوند که کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است. با نزدیک شدن این انتخابات، جناح‌های مختلف حکومتی در ایران فعالیت‌های خود برای گرفتن سهم بیشتری از آن را از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند.

“بهترین مجلس” از نظر روحانی

اظهارات اخیر روحانی که در آن مجلس اول را “بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی” خوانده بود که به گفته او، در آن نظارتی مثل امروز وجود نداشته و حتی سازمان مجاهدین خلق هم در آن شرکت کرده بود، با انتقادهای شدیدی از سوی مدافعان “نظارت استصوابی” و شورای نگهبان روبه‌رو شد.

از جمله سخنگوی شورای نگهبان سخنان روحانی را فراخوانی برای “عدم رعایت قانون” ارزیابی کرده و احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز از آن به عنوان اظهاراتی یاد کرده بود که “بوی دو قطبی کردن” می‌دهد.

پیش از این نیز سخنان روز دوم مهرماه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان، در مراسم افتتاحیه اجلاس این مجلس که به حمله به دولت روحانی و مجلس دهم تعبیر شد، به خاطر “سیگنال‌های” انتخاباتی‌اش بحث‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران برانگیخت.

جنتی با بیان اینکه “به مدیران فعلی هیچ امیدی ندارم”، خواستار مطالبه‌گری مردم شده و گفته بود: «ما برای روزی کار می‌کنیم که اینها با مدیران جوان و انقلابی جایگزین شوند تا از این خفت و گرفتاری که دچارش شده‌ایم رها شویم». جنتی هم‌زمان بر سختگیری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم که در اسفندماه برگزار خواهد شد، تأکید کرده بود.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *