شمار پزشکان و پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا به هشت تن رسید

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۷

با جان باختن سیامک دیوشلی پزشک بیمارستان بهشتی بندر انزلی، علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم رشت، حمید لطفی جراح استخوان و مفاصل در صومعه‌سرا، و مصطفی صمدی پزشک بابلی شمار کادر درمانی جان باخته بر اثر کرونا به هشت تن رسید.

منابع محلی در استان گیلان روز جمعه شانزدهم اسفند ماه خبر دادند که علی شیخ‌مرادی، پرستار بیمارستان قائم رشت، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است. به گفته منابع مطلع شیخ‌مرادی پرستار بازنشسته بیمارستان‌های محلات در استان مرکزی و اهل گیلان بود که پس از شیوع کرونا داوطلبانه به کار بازگشته و در بیمارستان قائم رشت فعالیت می‌کرد.

سیامک دیوشلی، دیگر قربانی روز شنبه ویروس کرونا در استان گیلان، پزشک بیمارستان بهشتی شهر بندر انزلی است. شهری که از دوازدهم اسفندماه وضعیت شیوع کرونا در آن قرمز اعلام شده است.

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که خود به کرونا مبتلا شده و تحت قرنطینه است در پیام تسلیتی از سیامک دیوشلی به عنوان پزشک متعهد و مردمی نام برد و تاکید کرد که این پزشک وظیفه‌شناس و انسان دوست، در راه خدمت‌رسانی و مراقبت از بیماران جان‌باخته است.

از سوی دیگر مصطفی صمدی، پزشک خانواده در شهر بابل بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشت. او شش روز پیش، دهم اسفند ماه، دستور بستری خود را به عنوان آخرین بیمارش صادر کرد و روز جمعه شانزدهم اسفند، در بیمارستان یحیی‌نژاد بابل بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

 حمید لطفی، متخصص ارتوپدی در صومعه‌سرا، نیز پس از ابتلا به کرونا و بستری در بیمارستان قائم رشت، روز جمعه جان خود را از دست داد.

پیشتر نیز در استان گیلان یک پزشک به نام رضا کوچکی‌نیا و دو پرستار به نام‌های نرجس خانعلی‌زاده و محمد وثوقی‌کیا بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته بودند.

محمدحسین دلسوز، رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت، شامگاه چهارشنبه، چهاردهم اسفند، خبر داد که محمد وثوقی‌کیا، پرستار بیمارستان‌های آریا و پورسینای رشت، «ساعاتی قبل» بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته است.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت از غلامرضا وثوقی کیا به عنوان «همکار باسابقه شاغل در بیمارستان‌های آریا و پورسینای رشت» نام برد.

با این حال خبر جان‌باختن نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، که ششم اسفند ماه بر اثر ابتلا بر کرونا جان باخت، ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما مقام‌های مسئول در استان گیلان و همچنین رییس بیمارستان میلاد لاهیجان، ابتدا ابتلای او به کرونا را تکذیب کردند.

حتی سعید صباحی، رییس بیمارستان میلاد لاهیجان، با بیان اینکه «نرجس خانعلی‌زاده از بیمارستان امام خمینی تهران به لاهیجان آمد و قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور شدت بگیرد علائم حاد تنفسی داشت»، گفته بود: «با وجود اینکه مسئولان در این زمینه دیر اطلاع‌رسانی کردند، پیش از آنکه فردی در لاهیجان به این ویروس مبتلا شود این پرستار به سرماخوردگی شدید مبتلا شده بود.»

رییس بیمارستان میلاد لاهیجان همچنین گفت که «نرجس خانعلی‌زاده در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و علاوه بر دارو درمانی و مراقبت‌های دیگر برای وی لوله گذاری صورت گرفت که متاسفانه در حالی که تمام پزشکان تلاش کردند تا او را نجات دهند، روز سه‌شنبه ۶ اسفند ماه فوت کرد.»

روند انکار ابتلای اولین پرستار حان باخته به کرونا تا آنجا پیشرفت که سازمان نظام پرستاری کشور در اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده این پرستار جوان، دلیل جان باختن او را «آنفلوآنزا» عنوان کرد.

با وجود همه این انکارها، سرانجام سوی نظام پرستاری شرق گیلان اعلام کرد که نتیجه تست کرونای نرجس خانعلی‌زاده یک هفته پس از درگذشت او، مثبت اعلام شده است که به معنای ابتلا و مرگ او بر اثر ابتلا به کرونا بود.پس از این بود که سازمان نظام پرستاری کشور از او در کنار رامین عزیزی‌فر به عنوان «شهدای خدمت و ایثار پرستاری» نام برد.

رامین عزیزی‌فر، پرستار بیمارستان بهارلو تهران و دومین پرستاری است که پس از یک هفته بستری در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

خبر جان‌باختن رضا کوچکی‌نیا، اولین پزشکی که در ایران قربانی شیوع ویروس کرونا شد، فقط در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

تنها مقام رسمی که در نهایت خبر درگذشت او بر اثر ابتلا به کرونا را به طور ضمنی تایید کرد، ارسلان زارع، استاندار گیلان، است که در پیامی جان باختن نرجس خانعلی‌زاده  پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان و رضا کوچکی‌نیا پزشک مرکز بهداشت شهر آستانه‌ را تسلیت گفت و تاکید کرد که درگذشت آن‌ها «نشان دهنده حضور جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با گسترش ویروس کرونا از دست داده‌اند.»

موج ابتلای پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها در ایران به ویروس کرونا فراگیرتر از اخبار رسمی منتشر شده است برای نمونه قاسم رضیعی، دکترای هسته‌ای شاغل در بیمارستان شهدای تجریش، در هفته دوم اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران  از ابتلای قطعی ۵ تن از پزشکان و کادر درمانی این بیمارستان و همسران‌شان به کرونا خبر داد و گفت حال یکی از آنها وخیم است.

با این حال مقام‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت جسمی و بیماری این پزشکان و کادر درمانی اطلاعی در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، روز چهارشنبه چهاردهم اسفند ماه، گفت که بر اثر شیوع کرونا «خیلی از پرستاران و پزشکان ما آلوده شدند و تعداد پرسنل به شدت کاهش پیدا کرده است و مداوا با مشکل مواجه شده است.»

شماری از مقام‌های ستادی بهداشت و درمان ایران نیز به کرونا مبتلا شده‌اند؛ محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و دو معاون او و ده پزشک و پرستار دیگر در قم، محمدجواد کلویوند رییس سازمان اورژانس کشور، ارسلان سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله این مقام‌ها هستند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *