حسن روحانی: از فردا مساجد ۱۳۲ شهرستان و از ۲۷ اردیبهشت مدارس مناطق کم خطر باز می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۴

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز (یکشنبه ۱۴ اردیبهشت) در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت که “طبق گزارش ها مردم بطور میانگین ۸۳ درصد نکات بهداشتی را مراعات کرده اند” و “۱۳۲ شهرستان که وضعیتشان سفید است از فردا مساجدشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز می‌شود و روز جمعه نمازجمعه” خواهند داشت.

آقای روحانی همچنین از بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: “قرار شد که در مناطق کم‌خطر ۲۰ اردیبهشت مدارس با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی شود و یک ماه آموزش داشته باشیم و بعد هم امتحانات؛ نگران نحوه اجرای پروتکل‌ها بودم؛ قرار شد به ۲۷ اردیبهشت تغییر کند و تا قبل از آن باز هم مطالعه شود؛ نباید هیچ نگرانی ایجاد شود”.

به گفته آقای روحانی “آماری که در جلسه ارائه شد این بود که طی ۲۴ساعت گذشته مراجعه‌کنندگان به بیمارستان برای بستری بسیار پایین بوده” است. وی همچنین گفت که “تا نقطه مطلوب مدنظر هنوز فاصله داریم”.

او افزود: “باید خودمان را برای شرایط بد هم آماده کنیم، یعنی با بدبینی به موضوع نگاه کنیم و بگویم این شرایط ممکن است تا تابستان هم طول بشکید و یا دوباره در مقطعی اوج بگیرد.”

رئیس جمهور ایران مدعی شد “در نوبت اول غربالگری ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند” و “در نوبت دوم غربالگری ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند”.

آقای روحانی توضیحی در خصوص چگونگی این غربالگری و نوع آن ارائه نکرد و این در حالیست که براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران از حدود ۸۲ میلیون ایرانی کمتر از نیم میلیون نفر تا به امروز تست کرونا را انجام داده‌اند.

حسن روحانی همچنین از کادر درمانی ایران تشکر کرد و گفت: “در مبارزه با کرونا کادر درمان ما با همه وجود و توان به صحنه آمدند و فداکاری بزرگی انجام داده و انجام می دهند”.

بازگشایی کسب و کارها و ادارات در ایران از ابتدای اردیبهشت و رفع محدودیت‌های ترددی بین استان‌ها یکی از مسائلی است که صاحبنظران آن را عامل احتمال شیوع مجدد کرونا و ایجاد موج جدید می‌دانند با این حال حسن روحانی روحانی امروز خبر از رفع محدودیت‌های جدید برای بازگشایی اماکن مذهبی و مدارس در برخی نقاط داد.

مسئولان بهداشتی و اداری در برخی استانهای ایران به خصوص مناطقی که پذیرای گردشگر هستند نیز در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که ممکن است رفع محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها موجب بروز موج دوم شیوع کرونا در ایران شود.

روز گذشته تعداد مبتلایان به ایران براساس آمار رسمی ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر و تعداد جان‌باختگان ۶ هزار ۱۵۶ نفر اعلام شد.

کارشناسان، آمارهای اعلام شده از سوی مقامات ایرانی در مورد مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا را با شک و تردید بررسی می‌کنند و برخی مراکز دانشگاهی بین‌المللی آمار واقعی را چندین برابر آن می‌دانند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *