تمامی زندانیان ایران و آمریکا در هر دو کشور در یک نگاه

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۴

درحالی سیروس عسگری، شهروند ایرانی زندانی در آمریکا در حال بازگشت به تهران است که همچنان در زندان‌های ایران و ایالات متحده شهروندان این دو کشور در حبس هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه حکومت اسلامی روز سه‌شنبه ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) در مطلبی اینستاگرامی اعلام کرد که هواپیمای حامل سیروس عسگری آمریکا را به مقصد تهران ترک کرده است.

علیرغم تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا اما این دو کشور در دو سال اخیر اقدام به تبادل زندانیان کرده‌اند.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست از جمله کسانی بود که در سال ۲۰۱۶ به همراه سه ایرانی-آمریکایی دیگر با هفت ایرانی زندانی در خاک آمریکا مبادله شد. در دسامبر سال گذشته نیز مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت شده بود پس از ۱۴ ماه حبس آزاد و تحول مقامات ایرانی در زوریخ شد. همچنین طرف ایرانی نیز ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی را که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود، آزاد کرد و وی راهی آمریکا شد.

هنوز مشخص نیست که آیا آزادی سیروس عسگری در آمریکا با سرنوشت یک یا چند آمریکایی زندانی در ایران ارتباط دارد یا نه؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اقدام به انتشار اسامی و شرح حالی از شهروندان زندانی دو طرف کرده است.

آمریکایی‌های زندانی در ایران چه افرادی هستند؟

مایکل آر. وایت: این مرد ۴۶ ساله که در آمریکا نظامی بوده و اهل ایالت کالیفرنیاست، در تابستان سال ۲۰۱۸ در حالی که برای دیدن دوست دختر ایرانی‌اش به مشهد سفر کرده بود، دستگیر شد. او به گفته مادرش تا آن زمان پنج، شش بار دیگر هم به همین منظور به ایران سفر کرده بود.

وی به دلیل توهین به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و انتشار مطالب با نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

سیامک نمازی: وی که یک شهروند ایرانی- آمریکایی است، در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده به ۱۰ سال زندان محکوم شد. همراه وی نیز باقر نمازی پدرش که برای پیگیری وضعیت فرزندنش به ایران سفر کرده بود، نیز بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

مراد طاهباز: وی نیز یک ایرانی- آمریکایی است که در پرونده معروف به کنشگران محیط زیست در ایران در ژانویه ۲۰۱۸ به همراه هفت نفر دیگر بازداشت و در نهایت به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

غلامرضا شاهینی: وی که نیز دو تابعیتی است در اکتبر سال ۲۰۱۶ به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت که به اتهام همکاری با دولت خارجی پس از بازداشت در ژوئیه ۲۰۱۶ به ۱۸ سال زندان محکوم شده است. وی در سال ۲۰۱۷ از زندان گرگان با تودیع وثیقه آزاد شده بود. گرچه خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به وضعیت فعلی وی اشاره‌ای نکرده است اما به نظر می‌رسد آقای شاهینی از ایران خارج شده باشد.

کارن وفاداری: زرتشتی ایرانی- آمریکایی در ژوئن سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و در ژوئیه ۲۰۱۸ با قرار وثیقه آزاد شد. وی تا ژوئن ۲۰۱۹ همچنان در ایران بود.

ایرانی‌های زندانی در آمریکا چه افرادی هستند؟

سیروس عسگری: استاد دانشگاه در رشته مهندسی مواد در سال ۲۰۱۷ از سوی پلیس فدرال آمریکا به دور زدن تحریم‌ها و سرقت اسرار تجاری با فعالیت‌های دانشگاهی متهم شد. این اتهام‌ها به فعالیت‌های دانشگاهی وی در اوهایو در سال ۲۰۱۲ برمی‌گشت. با این حال آقای عسگری پس از دو سال و نیم در نوامبر ۲۰۱۹ از سوی دادگاه فدرال آمریکا از این اتهام‌ها تبرئه شد. اما این پایان ماجرا نبود چرا که وی پس از تبرئه به‌خاطر ابطال روادید از سوی اداره مهاجرت آمریکا بازداشت شد. وی در روزهای اخیر آزاد شد و در حال بازگشت به ایران است.

سجاد شهیدیان: ایرانی ۳۳ ساله که از بریتانیا به اتهام دور زدن تحریم‌ها به آمریکا مسترد شد. وی در تاریخ ۱۹ مه در دادگاهی در آمریکا حاضر شد. شهیدیان مدیر «شرکت پیمنت ۲۴» یک صرافی اینترنتی است.

احمد رضا محمدی دوستدار، ۳۹ ساله و مجید قربانی ۶۰ ساله: هر دو متهم شده‌اند که برخی از شهروندان آمریکایی مرتبط با سازمان مجاهدین خلق و اعضای این سازمان را تحت نظر داشتند و از آن‌ها اطلاعات جمع آوری می‌کردند و به ایران می‌فرستادند. آقای محمدی دوستدار، تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد اما مجید قربانی تنها تابعیت ایران را دارد. محمدی دوستدار در دادگاه به ۳۸ ماه زندان و آقای قربانی به ۳۰ ماه حبس محکوم شد. این دو از تابستان ۲۰۱۸ در بازداشت هستند.

مهرداد انصاری: شهروند ۳۸ ساله ایرانی ماه مارس گذشته از گرجستان به آمریکا مسترد شد. وی متهم به صدور تجهیزات نظامی از ایالات متحده آمریکا به ایران و نقض تحریم‌ها است.

امین حسن‌زاده: یک مهندس ایرانی که در شهر دیترویت ایالت میشیگان به اتهام سرقت اسرار فنی و محرمانه و ارسال آن‌ها به ایران در نوامبر ۲۰۱۹ بازداشت شد. وی دارای اقامت دائم در آمریکا است. آقای حسن‌زاده متهم به رابطه آشکار با ارتش ایران شده است.

بهروز بهروزیان: شهروند ۶۴ ساله ایرانی- آمریکایی مقیم نورث ساید آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها و ارسال تجهیزات مورد استفاده میادین نفتی به ایران به ۲۰ ماه زندان محکوم شد.

مهدی هاشمی: یک ایرانی- آمریکایی دیگر که در اوت ۲۰۱۹ بازداشت شد. وی متهم به برنامه ریزی برای ارسال کالاهای ممنوعه از آمریکا به ایران است.

طبق گفته مقام‌های آمریکایی اقدام‌های وی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

بهرام کریمی، ۵۳ ساله ایرانی- کانادایی و علی صدر هاشمی نژاد ۴۰ ساله به ترتیب در مارس ۲۰۱۸ و ژانویه ۲۰۲۰ به اتهام حضور در یک پروژه مشترک بین ایران و ونزوئلا و ارسال بیش از ۱۱۵ میلیون دلار از ونزوئلا به ایران از طریق بانک های آمریکایی بازداشت شده‌اند. ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

مهین مجتهدزاده: ایرانی ۷۴ ساله در ژانویه ۲۰۲۰ به ۴۴۳ روز زندان محکوم شد. وی متهم بود که از طریق تامین قطعات توربین‌های گازی و ارسال آن به ایران تحریم‌های آمریکا را دور زده است.

صدر عماد واعظ، پوران آزاد، حسن علی مشیر فاطمی، هر سه دارای تابعیت ایرانی- آمریکایی در آوریل ۲۰۱۸ بازداشت شدند. این سه تاجر متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. هر سه از مدیران شرکت فناوری قاره سبز در تهران هستند.

بهزاد پورقناد: ایرانی ۶۶ ساله که اتهام او نیز نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق صادرات الیاف کربن به ایران است. وی در نوامبر ۲۰۱۹ به ۴۶ ماه حبس محکوم شد. وی در سال ۲۰۱۷ از آلمان به آمریکا مسترد شده بود.

علیرضا جلالی: شهروند ۴۲ ساله ایرانی در ماه مارس ۲۰۱۸ به دلیل صادرات فناوری‌های نظامی به ایران به ۱۵ ماه زندان محکوم شد. وی همچنان در زندان به سر می‌برد.

میلاد کلانتری: ایرانی ۳۵ ساله در دسامبر ۲۰۱۵ بازداشت شد و یکسال بعد اتهام سرقت هویت و کلاهبرداری اینترنتی را پذیرفت. وی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است و پیش بینی می‌شود در ژوئن ۲۰۲۴ آزاد شود.

رضا اولنگیان: شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی که ۶۰ سال سن دارد و در مارس ۲۰۱۸ به ۲۵ سال زندان محکوم شد. وی در سال ۲۰۱۶ متهم به برنامه ریزی و تلاش برای فرستادن موشک‌های زمین به هوا و تجهیزات دیگر به ایران شده بود.

منصور ارباب سیر: ایرانی- آمریکایی ۶۵ ساله متهم به توطئه برای قتل سفیر وقت عربستان در آمریکا با همکاری سپاه پاسداران است. وی در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده است و در ماه مه ۲۰۱۳ نیز به ۲۵ سال زندان محکوم شد.
یورونیوز::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *