محمود واعظی , رییس دفتر رییس جمهور ایران در دفاع از قرارداد با چین؛ مذاکرات مشابهی نیز با روسیه داریم

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۲

رییس دفتر رییس جمهور ایران اعتراض‌ها به قرارداد با چین را «توهم» خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی مذاکرات مشابهی را نیز با روسیه و برخی از همسایگان دارد.

محمود واعظی در برنامه «نگاه یک» شنبه شب شبکه یک سیما در عین حال گفت این توافق هنوز نهایی نشده است. او تاکید کرد که شایعات مطرح شده درباره این توافق «فقط توهم است».

واعظی  همچنین وجود بخش های محرمانه در تفاهم نامه ۲۵ ساله میان ایران و چین را تلویحا تایید کرد.

واعظی تاکید کرد که روابط با چین مورد حمایت مسئولین جمهوری اسلامی است و افزود که «همچنین مذاکراتی با این شرایط با کشور روسیه و برخی از همسایگان داریم».

او گفت که اگر قرارداد با چنین تعهدی برای کشور به دنبال داشته باشد، باید در مجلس تصویب شود اما اگر سندی در محدوده اختیارات دولت باشد، به مجلس فرستاده نخواهد شد.

در روزهای گذشته تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی درباره این قرارداد اظهار نظر کرده‌اند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته که این قرارداد پس از سفر فرستاده رهبر جمهوری اسلامی به چین پیگیری شده است.او به نام این فرستاده اشاره نکرده است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته غلامعلی حداد عادل، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و پدرزن مجتبی خامنه‌ای به چین، سفر کرده بود.

قرارداد با چین پس از سخنان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق ایران، در اینباره مطرح شد. در همین حال کانال تلگرامی مکتوبات، نزدیک به احمدی‌نژاد، نامه گروهی از دانشجویان در اعتراض به این توافق را منتشر کرده است.

امضا کنندگان این بیانیه خواستار انتشار مفاد این قرارداد و شکل‌گیری گفت و گوهای عمومی درباره آن شده‌اند.

نسخه‌ای از سند ارسالی به ایران‌اینترنشنال حاوی «برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ساله ایران و چین» نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی در ازای خرید نفت خام ایران از سوی چین، از این کشور برای حضور در تمام بخش‌ها از جمله صنعت، اقتصاد، بهداشت و درمان، ارتباطات، کشاورزی، امنیتی و نظامی، مالی، اعتباری و تجاری، نفت و انرژی ایران دعوت کرده‌اند.

در بخشی از این سند از مشارکت چین در «توسعه بندر جاسک، مشارکت در تاسیس یک شهر صنعتی، مشارکت در ساخت پالایشگاه، صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم و ساخت شهرک‌های گردشگری» در «سواحل مکران»  واقع در کناره دریای عمان تحت «عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله» ایران و چین یاد شده است.

از بنادر چابهار و کاسپین نیز در این سند به عنوان بنادری نام برده شده که چین می‌تواند در توسعه آنها مشارکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *