زباله‌های کرونایی در ایران هنوز جداگانه جمع‌آوری نمی‌شوند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۰

در بسیاری از شهرها هنوز مخازن جداگانه برای دفع تجهیزات حفاظتی تعبیه نشده است 

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران می‌گوید هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن جداگانه و جمع‌آوری زباله‌های کرونایی، ماسک،  دستکش و تجهیزات حفاطتی، از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌ها تنظیم نشده است. با گذشت شش ماه از شیوع کرونا و با توجه به حساسیت جداسازی زباله‌های مربوط به کرونا، گفته می‌شود که در بیشتر شهرهای ایران همچنان زباله‌ها روی هم انباشت می‌شوند و جداسازی نشده، برای دفن به زمین‌های دفن زباله انتقال می‌یابند.

شش ماه پس از اعلام رسمی آغاز شیوع کرونا، شهرهای زیادی در ایران  همچنان در مرحله قرمز و هشدار قرار دارند. یکی از حساس‌ترین مسایل در خصوص انتشار این ویروس نیز انتقال آن از طریق پسماندهای زباله است، ولی هنوز اقدامی برای جداسازی آن از سایر زباله‌ها صورت نگرفته است.

نبود برنامه‌ای برای تفکیک صحیح زباله از جمله مشکلات و بحران‌های عمده شهری در بیشتر شهرهای ایران است که طی سال‌های گذشته نظارتی در آن زمینه صورت نگرفته است. زباله، این طلای کثیف، در ایران مافیای خاص خود را دارد و أراده‌ای برای توقف در آن مسیر نیست. حساسیت در مورد آن اما در زمان شیوع کرونا بسیار بیشتر از قبل شده است.

به گفته اداره محیط زیست، در اصفهان شهرداری همزمان با شیوع کرونا، با نصب جعبه‌های ایمن و مخازن زباله در محدوده اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت انداختن ماسک و دستکش شهروندان اقدام کرده است. اداره محیط زیست می‌افزاید که اگر چه در تهران هم سخنانی مبنی بر تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی در سطح شهر مطرح شده است، اما هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار در تهران دریافت نکرده‌ است.

محمد الموتی، دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، به «ایسنا» گفته است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق ماسک‌ها و دستکش‌های رها شده در مخازن زباله در سطح شهر، لازم است که شهرداری کنار تمام این مخازن، کیسه‌ها و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی قرار دهد تا شهروندان بدانند که خارج از منزل باید ماسک و دستکش خود را در این مخازن مخصوص رها کنند. مشکل مطرح شده از سوی آقای الموتی تنها مختص به ایران نیست و در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا نیز مشکل زباله‌های کرونایی مطرح است و مخازن جداگانه‌ای برای تفکیک آنها تعبیه نشده است.

سازمان محیط زیست نیز از سویی با اعلام این که برنامه‌ای مبنی بر تغییر نحوه جمع‌آوری تجهیزات حفاظتی، از جمله ماسک و دستکش، از سوی نهادهای متولی پسماند دریافت نکرده است، توصیه‌ می‌کند که مردم در منازل پسماندهای کرونایی و تجهیزات محافظتی خود را در کیسه‌های جداگانه و دربسته دفع کنند و حتما این کیسه‌ها را گره بزنند تا دستکم زمانی‌ که در مخازن شهری رها می‌شوند، برای پاکبان‌ها و کسانی که در امر جمع‌آوری پسماند خدمت می‌کنند، مشکلی ایجاد نکند.

پیش‌تر، در فروردین ماه خبر آغاز تفکیک زباله‌ها در تهران با اعتراض بسیاری مواجه شده بود. کارشناسان می‌گفتند که به دلیل شیوع کرونا و استفاده مردم از دستکش و ماسک و دورریختن آنها در میان زباله‌های هر روزه، تفکیک آنها خطر انتقال ویروس را چند برابر می‌کند. این دورریزها پس از ورود به خطوط هفت‌گانه پردازش آرادکوه، توسط  کارگران پردازش می‌شوند و همین امر، خطر انتقال ویروس به این افراد و نیز پراکنده شدن آن از طریق آنان را نیز دوچندان می‌کند.

در طی ماه‌های سپری شده، بحث تعبیه مخزنی برای جداسازی زباله‌های کرونایی از مبدا برای جلوگیری از پخش شدن آنها در شهر و جمع‌آوری توسط  کارمندان شهری و شهرداری، همواره مطرح بوده است. گفته می‌شود که یکی از مسایل مهم در خصوص مدیریت و مقابله با شیوع بیماری‌های واگیر، مدیریت پسماندها و زباله‌های باقی مانده از آنهاست.

مشکل اصلی در مورد تفکیک زباله‌های شهری که بخشی از آن شامل پسماندهای خشک ارزشمند است، تفکیک آن‌ها و بازگشت آنها به چرخه تولید است. این مواد به ده‌ها نقطه اطراف تهران و کارگاه‌هایی که از آن به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، انتقال داده می‌شود. در این چرخه نیز احتمال آلوده شدن هزاران نفر در میان است، چرا که تهران هنوز موفق به کنترل شیوع ویروس کرونا نشده است و زباله‌ها نیز آلوده به این ویروس هستند. تهران بالاترین آمار ابتلا و کشته‌های کرونا را طی شش ماه اخیر داشته است.

یکی از نکات هشداردهنده در خصوص خطر زباله‌ها، به ویژه در تهران، بحث تفکیک آنها به جای نصب مخازن جدا در سطح شهر برای استفاده مردم از آنها بود . اعلام خبر ضرر ۱۵ میلیاردی سازمان پسماند که در فروردین ماه و در پی تعطیلی تفکیک زباله‌ها منتشر شد، همواره این بیم را با خود داشت که شهرداری تهران تفکیک زباله‌ها در ایام کرونا را از سر گیرد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در ۲۳ فروردین ماه، خبر از سرگرفته شدن تفکیک زباله‌ها در تهران و شهرهای دیگر ایران را اعلام کرد.

مساله تفکیک غیرمجاز زباله به همراه زباله‌گردی دو معضل پیچیده در بیشتر کلان شهرهای ایران است که شهرداری و محیط زیست قادر به جلوگیری و کنترل آن نیستند. گفته می‌شود که سازمان مدیریت پسماند تنها در شهر تهران ۲۰۰ نقطه را به عنوان محل تجمع و داد و ستد عوامل تفکیک غیرمجاز، شناسایی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *