آمریکا همه بانک‌های ایران را تحریم می‌کند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۷

تحریم‌ها کانال‌های باقی‌مانده را مسدود و ایران را از سیستم مالی جهانی منزوی می‌کنند

۱۴ بانک که تا کنون از تحریم‌های آمریکا در امان مانده بودند، تحریم می‌شوند

دولت دونالد ترامپ در ادامه اعمال فشار حداکثری علیه ایران، همه بانک‌های ایران یا کل شبکه مالی جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند.

سه مقام مطلع در گفت‌و‌گو با واشینگتن‌پست از نهایی شدن تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید خبر داده و گفته‌اند احتمالا این تحریم‌ها امروز (پنجشنبه) اعلام خواهند شد.

براساس تحریم‌های جدید، معدود بانک‌های باقی‌مانده ایرانی که شامل تحریم‌های ثانویه نبودند نیز تحریم خواهند شد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، اروپا نگران است که این تحریم‌ها راه انتقال کالاهای بشردوستانه به ایران را دشوارتر کند. اما حامیان طرح می‌گویند ایزوله اقتصادی جمهوری اسلامی در نهایت مقامات تهران را پای میز مذاکره می‌آورد.

استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ تا امروز به اقتصاد ایران که با فساد گسترده و سوء‌مدیریت دست‌به گریبان است، ضربه‌های سنگینی وارد کرده است. اما تحریم‌های جدید عملا ایران را از سیستم مالی بین‌المللی ایزوله خواهند کرد و کل صنعت مالی ایران در فهرست سیاه قرار می‌گیرد. بیناد دفاع از دمکراسی‌ها و مقامات اسرائیلی مدت‌ها است که از دولت ترامپ می‌خواهند کانال‌های مالی باقی‌مانده برای دولت ایران را مسدود کند.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در مقاله‌ای که دو ماه پیش در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، توصیه کردند که در دوازدهمین مرحله ضربه زدن به اقتصاد ایران، کل سیستم مالی ایران در فهرست سیاه قرار گیرد. این اقدام به فرمان اجرایی ترامپ متکی است که در دی‌ماه گذشته صادر شد و به وزیر امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا اختیار تحریم‌ هر بخشی از اقتصاد ایران را می‌دهد.

به گزارش واشینگتن‌پست فشار گروه‌های لابی‌گری و سناتورهایی مانند تد کروز و تام کاتن در تصمیم‌گیری دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های جدید موثر بوده است.

بلومبرگ در این زمینه می‌نویسد، با تحریم‌هایی که احتمالا از امروز (پنجشنبه) اجرا می‌شود، کل بخش مالی ایران از اقتصاد جهانی جدا می‌شود و معدود ارتباط‌های قانونی و رسمی نیز از بین می‌رود. در نتیجه ایران به سوی تجارت غیرقانونی می‌رود که هم پرهزینه‌تر است و هم زمان‌بر. در این تحریم‌ها که در هفته‌های گذشته مورد بحث و تبادل نظر بوده، ۱۴ بانک که تا کنون از تحریم‌های آمریکا در امان مانده بودند، تحریم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *