چه کسانی در ایران به دنبال مذاکره با آمریکا هستند؟ اختیار مذاکره با کیست؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۲

-دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی خود در فلوریدا گفته به احتمال زیاد اولین تماسی که بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دریافت کنم، از ایران است که برای رسیدن به توافق سر از پا نمی‌شناسند چرا که رشد ناخالص ملی آنها ۲۸ درصد پایین آمده.

دونالد ترامپ در همایش انتخاباتی فلوریدا

-مایک پمپئو: با اعمال تحریم‌ها، رژیم ایران برای دامن زدن به ترور و توسعه برنامه هسته‌ای و به چالش کشیدن آمریکا و به خطر انداختن منافع آن در سراسر جهان دیگر پول کافی ندارد.
-علی اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای آبان ۱۳۹۵ در یک مصاحبه گفت مذاکره تصمیم نظام بود نه فرد و باید انجام می‌شد و اگر مذاکره نبود گزینه بعدی جنگ بود.
– حالا هم هیچ مذاکره‌ای چه با دولت ترامپ و چه هر دولت دیگری در آمریکا نمی‌تواند با توافق‌هایی در حد برجام انجام شود و تا زمانی که خامنه‌ای زنده است، اوست که باید برای انجام یا امتناع از «نرمش قهرمانه‌»ای که احتمالا کمرش را خواهد شکست تصمیم بگیرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در کارزار انتخاباتی که دوشنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهرماه) در ایالت فلوریدا برگزار شد بار دیگر تأکید کرد «ما قاسم سلیمانی تروریست شماره یک جهان و عامل کشتار گسترده نیروهای آمریکایی در سراسر جهان را از بین بردیم. او مُرده و دیگر از او خبری نیست.»

ترامپ در بخشی از سخنرانی خود افزود «توافق اتمی فاجعه‌بار» که دولت باراک اوباما با رژیم ایران امضا کرد واقعاً اسفبار بود و من از آن بیرون آمدم و به احتمال زیاد اولین تماسی که بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دریافت کنم، از ایران است که برای رسیدن به توافق سر از پا نمی‌شناسند چرا که رشد ناخالص ملی آنها ۲۸ درصد پایین آمده و هیچکس تا کنون چنین چیزی ندیده است.

او تأکید کرد آنها [رژیم ایران] نباید سلاح اتمی داشته باشند.

این نخستین حضور انتخاباتی ترامپ در جمع هوادارانش پس از طی دوران نقاهت بعد از ابتلا به کُرونا بود.

در ماه‌های گذشته ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود هرگاه درباره ایران سخنی گفت چهار مورد را تقریباً مدام تکرار کرد: خروج از توافق اتمی، کشتن سلیمانی، مقابله با دستیابی رژیم به سلاح اتمی و خواست جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکا.

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تازه گفته مهم‌ترین اقدامی که پرزیدنت ترامپ در برابر رژیم ایران انجام داده شناسایی برجام به عنوان یک «توافق ابلهانه» است که واقعاً برای آمریکا بد بود و خطرات واقعی به دنبال داشت.

مایک پمپئو در مصاحبه با تلویزیون «نیوزمکس» گفت: «از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه ۲۰۱۸ ما رویکردهای اساسا متفاوتی را در مورد ثبات در خاورمیانه در پیش گرفته‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود «از همین رو ما هزینه‌های زیادی بر خود رژیم بابت رفتارش تحمیل کرده‌ایم و تحریم‌هایی که اخیرا بر بانک‌های ایران اعمال شده نیز با همین هدف است.»

او تأکید کرد با اعمال تحریم‌ها، رژیم ایران برای دامن زدن به ترور و توسعه برنامه هسته‌ای و به چالش کشیدن آمریکا و به خطر انداختن منافع آن در سراسر جهان دیگر پول کافی ندارد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دو سال گذشته و همچنین در سخنان اخیر خود تأکید کرده است تحت هیچ شرایطی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد اما ترامپ می‌گوید آنها برای رسیدن به توافق سر از پا نمی‌شناسند. کدامیک از این دو درست می‌گویند؟ آیا در ایران جریان یا قدرت سیاسی وجود دارد که جدا از هسته‌ی اصلی قدرت به واشنگتن پیام مذاکره فرستاده؟ اگر فرض بر صحت این ادعا باشد پیام مذاکره را چه کسانی بدون خواست خامنه‌ای به آمریکا ارسال کرده‌اند؟ مگر نه اینکه در نهایت تصمیم برای هر نوع مذاکره یا توافق بدون اجازه خامنه‌ای محال است؟

رهبر جمهوری اسلامی ایران دوشنبه در جریان سخنرانی آنلاین در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نسروهای مسلّح باز هم بطور واضح گفت «برخی ترسوها نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می‌کنند.»

او مقامات دولت آمریکا را «اراذل یاوه‌گو» خواند و گفت علت هیاهوی آنها درباره توانایی‌های دفاعی و موشکی و منطقه‌ای ایران ناشی از ترس آنهاست. خامنه‌ای ادعا کرد فشار حداکثری را به روسیاهی حداکثری آمریکا تبدیل می‌کنیم.

هرچند حامیان خامنه‌ای برجام را دستاورد شکست خورده‎ی دولت روحانی و مذاکره را حاصل ترس می‌دانند اما کیست که نداند تصمیم نهایی در مورد توافق اتمی را نیز خامنه‌ای گرفت. دولت روحانی و تیم ظریف با تصمیم خامنه‌ای و «نرمش قهرمانه»ی وی در سال ۱۳۹۲ روی کار آمدند. علی‌اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای در آبان ۱۳۹۵ در یک مصاحبه می‌گوید مذاکره تصمیم نظام بود نه فرد و باید انجام می‌شد و اگر مذاکره نبود گزینه بعدی جنگ بود.

وضعیت جمهوری اسلامی در ایران در شرایط رسیدن به توافق اتمی موسوم به برجام که با «نرمش قهرمانانه» خامنه‌ای صورت گرفت از بسیاری جهات شبیه شرایط فعلی است با این تفاوت که اجرای شروط تعیین شده از سوی دولت ترامپ بسیار دشوار‌تر است. خواسته‌هایی که باراک اوباما تعیین کرد چیزی نبود که جمهوری اسلامی نتواند با آنها توافق کند به ویژه آنکه نه تنها پس از پایان مهلت برجام، به راحتی می‌توانست برنامه اتمی خود را پیش ببرد بلکه حتی در دوران مذاکرات و سپس برجام نیز به گفته مقامات خود جمهوری اسلامی، پنهانی برنامه‌هایی را در تأسیسات هسته‌ای پیش می‌بردند! حالا هم هیچ مذاکره‌ای چه با دولت ترامپ و چه هر دولت دیگری در آمریکا نمی‌تواند با توافق‌هایی در حد برجام انجام شود و تا زمانی که خامنه‌ای زنده است، اوست که باید برای انجام یا امتناع از «نرمش قهرمانه‌»ای که احتمالا کمرش را خواهد شکست تصمیم بگیرد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *