شیب تند کرونا در ایران؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواستار محاکمه حسن روحانی شد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۲
در شرایطی که آمار مبتلایان و شمار جانباختگان کرونا در ایران در حال افزایش است، انتقادها از حسن روحانی به عنوان رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا بالا گرفته و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواستار رسیدگی قضایی به عملکرد رییس‌جمهور ایران شده است.

حسینعلی شهریاری

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه از شرایط فعلی ایران از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ به عنوان “سونامی نوروز” نام برده و وضعیت مراکز درمانی را “فاجعه” خوانده و گفته مقصر جلوگیری نکردن از سفرهای نوروزی رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا است و طبق قانونمسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات باید به “قصور” او رسیدگی شود.

از طرفی حسن روحانی، رییس جمهور ایران هم “عامل اصلی” این وضعیت را “ورود ویروس انگلیسی از کشور عراق از طریق مرزهای خوزستان و ایلام” اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور ایران گفته دولت حواسش به فرودگاه‌ها بوده اما ویروس از مرزهای غربی وارد ایران شده است: “از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم، همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما از مرز ایلام و خوزستان ویروس انگلیسی از عراق وارد ایران شده است و باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آنجایی که لازم است آن را بگوییم اما اینکه هر کس به نوعی اظهارنظر کند، اینها به نفع کشور نخواهد بود.”

تازه‌ترین آمار ابتلا به کرونا در ایران

امروز شنبه ۲۱ فروردین اعلام شد که در شبانه‌روز گذشته ۱۹۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. این بالاترین آمار رسمی ثبت شده مرگ در یک روز از ۲۸ آذرماه ۱۳۹۹ تا کنون است. هرچند بسیاری از جمله خود مقام‌های ایران اعتقاد دارند که آمار واقعی کرونا تا دو و نیم برابر این میزان است.

آمار مبتلایان تازه در شبانه‌روز گذشته هم ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بوده که تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایران را به دو میلیون و ۴۹ هزار نفر رسانده است. شمار کل درگذشتگان که در آمار رسمی اعلام شده ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر است.

در حال حاضر مرکز همه استان‌های ایران در وضعیت قرمز است که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت به آنها، یا خروج از آنها ممنوع است.

تعطیلی ۱۰ روزه در ایران آغاز شده اما شمار زیادی از مردم گزارش می‌دهند که بسیاری ممنوعیت‌ها را رعایت نمی‌کنند و به گفته خود وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌ها ۵۶ درصد است به این معنی که نیمی از قوانین رعایت نمی‌شود.

آقای روحانی در دفاع از سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در زمان نوروز گفته دولت رفت و آمد در عید را محدود کرده و پروتکل‌هایی وضع کرده که رعایت نشده است. اما منتقدان دولت را در نظارت “ناکافی” بر پروتکل‌ها و اجازه دادن به سفرهای نوروزی مقصر می‌دانند.

علاوه بر انتقاد از رویدادهای نوروز که گفته می‌شود به بالارفتن صعودی آمار مبتلایان کمک کرده، دولت به شدت مورد انتقاد است که در تهیه واکسن “کوتاهی” کرده است. سوی دیگر این انتقادها هم متوجه رهبر جمهوری اسلامی است که ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده است.

این اتهامی است که دولت رد می‌کند. حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود آمریکا و دولت ترامپ را مقصر دانست و گفت این کشور مانع شده که ۱۰ میلیون دوز واکسن خریداری شده از سوی ایران به تهران منتقل شود.

در حال حاضر کمتر از یک درصد مردم ایران واکسینه شده‌اند و شمار این افراد بین ۱۲۰ تا بیش از ۱۶۰ هزار نفر اعلام شده است در حالی که دولت وعده داده بود تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسن زده باشند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *