محسن رضایی: حدود ۱۰ هزار صفحه برنامه داریم

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۲
رضایی با بیان اینکه ما برای اقتصاد کل کشور برنامه داریم، اظهار داشت: در ایران باید آمایش سرزمینی درست کنیم، یعنی از پتانسیل‌های اقلیمی و فرهنگی درست استفاده شود. قابلیت‌های عظیم و متنوعی در کشور وجود دارد که باید برای این‌ها تقسیم کار ملی صورت گیرد، به گونه‌ای که ذوب آهن را نبریم کنار زاینده رود و زاینده رود خشک شود!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت کشور را دو قفله کرده و ان‌شاءالله امسال باید سال باز شدن این قفل‌ها باشد؛ قفل‌هایی که بر دست و پای مردم و کشور بسته شده است.

به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران که با موضوع «الگوی حکمرانی و ایران ۱۴۰۰» برگزار شد، با اشاره به برخی مشکلات کشور گفت: ایران نباید از برخی کشور‌های منقطه عقب بماند، ایران همیشه پرچم دار بوده و باید در ادامه هم همین‌گونه باشد.

رضایی تاکید کرد: امسال باید سال گشایش در حکمرانی کشور باشد، کشور را قفل کرده اند و این حیف است و امسال ان‌شاءالله باید سال گشایش و باز شدن قفل‌ها باشد. دولت کشور را دو قفله کرده و ان‌شاءالله امسال باید سال باز شدن این قفل‌ها باشد، قفل‌هایی که بر دست و پای مردم و کشور بسته شده است.

رضایی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ باید سال گشایش در حکمرانی کشور باشد. دولت تدبیر و امید فکر می‌کرد اگر قفل‌های خارجی را باز کند، قفل‌های داخلی خود به خود باز می‌شود. وقتی کلید را بالا بردند من می‌دانستم این کلید برای باز کردن قفل‌های داخلی نیست و من یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم این کلید، پول ملی ما را تحقیر می‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه از بعد از دوران دفاع مقدس یک ریل گذاری جدیدی در فرهنگ و اقتصاد شکل گرفت و یک مدیریت جدیدی در اقتصاد و فرهنگ بوجود آمد و تحولاتی که در ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس بود، ادامه پیدا نکرد و نوعی بازگشت به گذشته در ایران شکل گرفت و این فرصت‌ها را از ما گرفت.

باید تحول در فرهنگ را ایجاد کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید تحول در فرهنگ را ایجاد کنیم. اقدام انقلابی رهبر انقلاب که تحت عنوان گام دوم صورت گرفت راه را برای ما روشن کرده، اما متاسفانه هنوز در نیرو‌های انقلابی ما یک درک راهبردی درباره گام دوم انقلاب صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ و اقتصاد متحول شود، اظهار داشت: برادران انقلابی و بسیجی باید با شجاعت تمام یک مسیری را برای دعوت مردم به صحنه انتخابات داشته باشند. نباید اجازه دهیم دشمنان مشکلاتی را که درست کرده اند را گردن نیرو‌های انقلاب بیاندازند.

رضایی با بیان اینکه دولت ۱۴۰۰ اولین دولت دهه پنجم انقلاب و اولین دولت قرن جدید است، گفت: پرچم‌ها را بلند کنید، باید یک تحول بزرگ در اقتصاد و فرهنگ صورت بگیرد. مردم نباید اینقدر رنج و آزار ببینند. باید بورس را نجات داد، بانک و اقتصاد و معیشت مردم را باید درست کرد.

باید یک دولت مردمی در سال ۱۴۰۰ شکل بگیرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید یک دولت مردمی در سال ۱۴۰۰ شکل بگیرد. دولت شخصی و جناحی دیگر باید در کشور تمام شود. بس است هرچه مردم برای دولت‌های جناحی و شخصی هزینه دادند. مثل انقلاب مردمی و دفاع مردمی، دولت هم باید مردمی باشد.

رضایی با بیان اینکه ماهیت اقتصاد عدم تمرکز است، گفت: ما می‌توانیم از قانون اساسی استفاده کنیم و اختیارات رئیس جمهور به نمایندگانی در مناطق داده شود، چرا باید مردم سراسر کشور برای یک کار کوچک به تهران بیایند؟ فرهنگ هم باید مردمی باشد. باید مسئولیت و کار را دست مردم بدهیم و درست نظارت کنیم نه مانند الان که نظارت نیست.

رضایی اظهار داشت: با همین اصناف و اتحادیه‌ها می‌شود بازار و قیمت را کنترل کرد، اما ارتباطی با آن‌ها وجود ندارد! رانت خوار‌ها دارند کشور را غارت می‌کنند. اجناس با ارز دولتی وارد شده، ولی با ارز آزاد رسیده است! نظارت کجاست؟

ابزار و مدل‌های جاسوسی عوض شده است

وی درباره نفوذ جاسوس‌ها در اقتصاد و برخی حوزه ها، گفت: آقایان دولتی چرا فکر می‌کنید نفوذ به همان سبک قدیم است؟ امروز ابزار و مدل‌های جاسوسی عوض شده است. این‌ها باید پاکسازی شود. اگر دولت مردمی شکل بگیرد شما می‌بینید از همان ابتدا چه رانت خوار‌هایی بار خود را می‌بندند و می‌روند. چقدر دست‌های سواستفاده گر کوتاه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از اساتید گفت: در دولت‌های اخیر یک گسست بین علم با فناوری و فناوری با صنعت و صنعت با زندگی مردم ایجاد شده است. اگر ثروت بخواهد در کشور بوجود بیاید باید این گسست‌ها برطرف شود.

گسست‌ها باید برطرف شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی امروز با شهر‌های اطراف خود کمترین ارتباط را دارند و حداکثر ۱۰ درصد از بیکاری شهر‌های اطراف را برطرف کردند و دیگر با زندگی مردم شهر‌های اطراف ارتباطی ندارند در حالی که تمام منازل می‌توانند کسب و کار‌های خانگی مرتبط با این شهرک‌های صنعتی را داشته باشند.

وی افزود: تصور کنید در یک شهرک صنعتی دو کارخانه لوازم خانگی وجود داشته باشد، قطعات مورد نیاز این کارخانه‌ها می‌تواند در منازل مردم تولید شود، زندگی مردم اینگونه با صنعت ارتباط پیدا می‌کند؛ بنابراین اولین تخصصی که باید حل شود گسست بین زندگی مردم با صنعت است.

رضایی اضافه کرد: گسست دوم گسست بین صنعت و فناوری است، اساتید و دانشجویان ما دارند به خارج از کشور می‌رود، آنجا فناوری تولید می‌کنند و این فناوری با یک قیمت بالایی به کشور وارد می‌شود! چرا ما از دانشگاه برای تولید فناوری استفاده نکنیم و استفاده آن‌ها وارد صنعت نشود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اولین کاری که ما در دولت مردمی می‌کنیم این است که این گسست‌ها را انشالله حل می‌کنیم، البته کار‌های خوبی مانند پارک‌های علم و فناوری صورت گرفته است، ولی همین پارک‌های علم و فناوری الان مشکلات جدی دارند و با دانشگاه‌ها ارتباط کاملی ندارند یا مراکز رشد به وجود آمده، اما بین پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باید ارتباط برقرار باشد.

باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم

وی ادامه داد: باید شرایط ایجاد کرد که از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم تا انشالله اساتید و دانشجویان ما هم تمایل به خارج رفتن را نداشته باشند و از طرفی دانشجویان و اساتید عزیز ما هم که به خارج از کشور رفته اند، برگردند و از سرمایه علمی و فکری آن‌ها که متعلق به همین ملت است در همین کشور استفاده شود.

با یک اقدام شتابزده دولت مواجه هستیم

رضایی با اشاره به اقدامات عجولانه دولت در ۶ ماه اول سال گفت: متاسفانه ما با یک اقدام شتابزده دولت مواجه هستیم که پیامد‌های آن در شش ماه دوم سال مشخص خواهد شد و دولت مردمی به محض استقرار در شهریورماه، باید تمام توانش را به کار بگیرد که در شش ماهه دوم سال اوقات مردم تلخ نشود. از این دولت هم می‌خواهیم که فقط به فکر خودش نباشد و ماه‌های آخر را کنترل کند.

وی افزود: همه ما باید بسیج شویم و نگذاریم تورم ادامه پیدا کند درباره کاهش قیمت‌ها هم دو نکته مهم وجود دارد، قیمت‌ها در کالا‌هایی که به صورت غیر واقعی بالا رفته را می‌توان کاهش داد و در برخی از کالا‌ها هم باید قیمت را تثبیت کرد و جلوی تورم را باید گرفت تا قیمت‌ها مانند گذشته بدون کنترل و بدون مهار بالا نرود و قیمت‌ها در یک حد معقولی که هست تثبیت شود و مردم بتوانند برای خودشان برنامه‌ریزی کنند.

برای اقتصاد برنامه داریم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: درباره اقتصاد مردمی چه در سطح اقتصاد کشور، چه در سطح اقتصاد دولت، اقتصاد کسب و کار‌ها و چه در سطح اقتصاد مردم برنامه وجود دارد. یعنی اینکه چه کنیم که در اقتصاد از برخی از کشور‌های همسایه بیشتر از این عقب نیفتیم و از آن‌ها جلو بزنیم.

رضایی گفت: یک اقتصاد هم اقتصاد دولت است که این همه استقراض کرده و غریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد استقراض می‌کند، برای این هم باید برنامه پیاده کنیم که این برنامه طراحی شده است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد کسب و کار‌ها هم ما بسیاری از کارآفرینان خوب و باشخصیت را داریم که با حمایت از آن‌ها می‌توانیم تولید را افزایش دهیم. اما عنصر چهارم اقتصاد مردمی است که همیشه از آن غفلت شده و در دولت‌های گذشته هم بیشتر غفلت شده، و ما برای این حوزه برنامه‌هایی داریم که ارائه خواهیم کرد.

خانواده داری و خانواده سازی را یک شغل خواهیم کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما خانواده داری و خانواده سازی را یک شغل خواهیم کرد و دو ماموریت تربیت فرزندان ایران اسلامی و مسئله سلامت را به آن می‌دهیم تا نُرم سلامت را در ایران آنقدر بالا ببریم که در مقابل یک کرونا اینگونه با مشکلات متعددی مواجه نشویم.

رضایی تصریح کرد: فعالیت خانم‌هایی که در این دو مسئولیت در خانه کار کنند شغل محسوب خواهد شد و دولت مردمی باید به آن‌ها حقوق بدهد.

وی تاکید کرد: اقتصاد دولت واقعا اقتصاد عجیب و غریبی شده، مالیات و پول نفت که توسط دولت خورده می‌شود استقراض هم که کرده و دست در جیب مردم هم که می‌کند. برای این هم ما برنامه داریم.

رضایی با بیان اینکه ما برای اقتصاد کل کشور برنامه داریم، اظهار داشت: در ایران باید آمایش سرزمینی درست کنیم، یعنی از پتانسیل‌های اقلیمی و فرهنگی درست استفاده شود. قابلیت‌های عظیم و متنوعی در کشور وجود دارد که باید برای این‌ها تقسیم کار ملی صورت گیرد، به گونه‌ای که ذوب آهن را نبریم کنار زاینده رود و زاینده رود خشک شود! و یا اینکه هنر‌های دستی میلیاردی اصفهان پول ندهند که بزرگ‌ترین صنعت ۴۰۰- ۵۰۰ ساله ما دارد از بین می‌رود. برنامه این‌ها مفصل است که در انتخابات ۹۲ حدود ۳۰۰۰ خورده صفحه شده بود و الان حدود ۱۰ هزار صفحه این‌ها را درآورده ایم که انشاء‌الله در دولت مردمی چه ما باشیم و چه هر کس دیگر اجرا خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جوانان و بانوان دو قشر تاثیرگذاری هستند که عملاً در ۳۰ سال گذشته به حاشیه رفتند. در مسئولین کشور اگر بخواهند از این دو قشر استفاده کنند در مرحله اول باید به آن‌ها اعتقاد داشته باشند، به اینکه این‌ها می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند. اگر باور‌ها درست شود مشکل حل می‌شود. این مانع مهمترین مانع در استفاده از جوانان و بانوان در کشور است.

وی تاکید کرد: مانع دوم مسئله میدان دادن و سبک به کارگیری جوانان است ما فوت و فن خاصی برای استفاده از جوانان باید داشته باشیم که این در دهه اول انقلاب استفاده شده، همینطور که هر کاری به مهارت نیاز دارد، بهره بردای از ظرفیت جوانان کشور هم مهارت می‌خواهد.

کار با جوانان صبر و تحمل می‌خواهد

رضایی گفت: کار با جوانان سخت است و صبر و تحمل می‌خواهد. مدیرانی که همواره دنبال بله قربان گو‌ها می‌گردند هیچ وقت نمی‌توانند با جوانان کار کنند، مخصوصاً با جوانان انقلابی. اگر می‌خواهیم جوانان ما رشد پیدا کنند باید آزادی آن‌ها را تقویت کنیم نه اینکه بگوییم هر چه ما می‌گوییم شما باید عمل کنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مسئله بعد بحث حمایت از جوانان است، جوانان اشتباه و خطا می‌کنند و اگر ما اجازه اشتباه و خطا را به جوانان ندهیم هیچ وقت باکری‌ها درست نمی‌شوند. مگر ما که جوان بودیم اشتباه نکردیم؟ مگر امام به ما فرصت نداد؟ مهم این است که از اشتباهات درس گرفته شود. با رئیس و ریاست طلبی نمی‌شود جوانان را به کار گرفت.

وی گفت: مدیران ما متاسفانه در دهه‌های اخیر این توانایی و فرهنگ را نداشتند که جوانان را به کار بگیرند. اگر دولت مردمی مستقر شود این تجربه را دارد و به طور گسترده با جوانان کار خواهد کرد. ما با ده هزار نفر جوان فعالیت را شروع خواهیم کرد انشالله شما خواهید دید بعد از دولت کشور ساخته خواهد شد.

واردات فکر و اندیشه‌های غربی به ایران

رضایی اظهار داشت: واردات کشور ما در صد سال اخیر واردات کالا‌ها نبوده و واردات فکر و اندیشه‌های غربی به ایران بوده است و این واردات همانطور که در بحث کالا‌ها و تولیدات ملی ما را سوزاند، رویش اندیشه‌های داخلی را سوزاند.

وی گفت: ما مخالف تعامل با غرب نیستیم اولین مناظرات در این کشور و نیرو‌های انقلاب راه انداختند. ما از مناظره و تعامل نمی‌ترسیم، اما می‌گویم مذاکره و تعامل باید به نفع ملت ما باشد نه اینکه تحقیر به وجود آورد هرکسی چیز مفیدی برای کشور ما داشته باشد ما با آن‌ها تعامل می‌کنیم، اما این تعامل باید باعث رویش در کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *