سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: در تأسیسات نطنز «حادثه» رخ داده است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۲

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) از وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از این مقام ارشد اتمی ایران از بروز «حادثه» در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن خبر داد. آقای کمالوندی اضاقه کرد: «خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است که متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.»

سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز که بخشی از آن در عمق زمین واقع شده یکی از چندین تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

بروز حادثه در تاسیسات اتمی نطنز به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پس از برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران و اعلام راه‌اندازی مجدد «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» رخ داده است.

پیشتر در ۱۳ تیر سال گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر از بروز «حادثه» در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز داده بود. امری که بعدتر مشخص شد یک حمله به تاسیسات اتمی ایران بوده و بخشی از توان هسته‌ای جمهوری اسلامی را هدف گرفته بوده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به حادثه تیرماه گذشته گفت: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی که جبران‌کننده سالن از دست رفته است را به صورت موقت برپا کردیم. الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم.»

ایران عموما در موارد بروز خرابکاری در تاسیسات اتمی‌اش انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته است.

مقامات اسرائیلی از تایید رسمی خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران خودداری کرده‌اند، هر چند بارها گفته‌اند برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند و برای تامین امنیت اسرائیل «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهند داد.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *