“واکسن کرونا در ایران اندک و تزریق آن غیرشفاف و برای خودی‌هاست”

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۵

دبیرکل خانه پرستاران می‌گوید مقدار اندکی واکسن کرونا وارد شده که توزیع آن غیر شفاف است و به «خودی»ها ارجحیت داده می‌شود. هم زمان وضع بسیاری شهرها قرمز است و کارکنان بهشت زهرای تهران گاه در سه نوبت کار می‌کنند.

محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران با انتقاد از وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری رکنا گفته است که هم واکسن کرونا به میزان اندکی وارد کشور شده و هم شرایط توزیع این واکسن‌ها نامناسب بوده و «بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.»

او تاکید کرده است که اگر مسئولان «ریگی در کفششان نبود، آمار شفاف واکسیناسیون را ارائه می‌دادند».

خبرگزاری رکنا در گزارش خود به آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرده که نشان می‌دهد علاوه بر ۱۰۰ هزار دوز واکسن مشترک ایرانی کوبایی که برای کارآزمایی بالینی وارد ایران شده، یک میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واکسن کرونا نیز «برای تزریق به جمعیت هدف به ایران رسیده است».  اما بر اساس آخرین آمارها و بنابر سخنان اخیر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت «تا کنون در فاز نخست ۵۹۰ هزار نفر در ایران واکسن کرونا زده‌اند.»

دبیرکل خانه پرستار ایران گفته است که اگر فرآیند شفافی در زمینه واکسیناسیون در ایران وجود داشت، «باید تمام اطلاعات دریافت کنندگان واکسن از جمله شغل آنها ثبت می‌شد تا دقیقا رصد شود که در هر گروه شغلی چه کسانی واکسن کرونا زده‌اند». او انتقاد کرده است که مسئولان هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارائه نداده‌اند.

مرگ پرستاران جوان

به گفته شریفی مقدم حدود ۷۰۰ هزار نفر در بخش بهداشت و درمان ایران کار می‌کنند. این عده شامل بهورز، بهیار، پرستار، پزشک، کارشناس آزمایشگاه و افرادی می‌شود که در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت، سراهای سالمندان و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند. او سوال کرده است که چرا از نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد شده به ایران، «هنوز ۳۰ درصد کادر درمان هم در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند؟»

به گفته او از ابتدای سال جاری هفت نفر از کادر پرستاری در  استان‌های مازندران، خوزستان، هرمزگان، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویر احمد بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند که بیشتر آنها جوان بوده‌اند و عمدتا در بخش دولتی کار می‌کردند. او به رکنا گفته است: «اگر تعلل وزارت بهداشت در تامین واکسن کرونا و توزیع آن به کادر درمان نبود، جان این افراد از دست نمی رفت.»

او همچنین انتقاد کرده که چرا در ایران کادر درمانی، بویژه پرستاران که در صف اول مواجهه با بیماران کرونایی قرار دارند در دریافت واکسن کرونا در اولویت قرار نگرفته‌اند و گفته است که این بخش از کادر درمان کمتر از ۵۰ درصد واکسن کرونا دریافت کرده «و این مساله نشان می‌دهد که اولویت بندی در زمینه توزیع واکسن رعایت نشده است.»

ارجحیت خانواده سهامدار بیمارستان به پرستار

علاوه بر عدم شفافیت در توزیع واکسن، در برخی بیمارستان‌ها نیز به ویژه در بخش خصوصی «تخلفات زیادی در زمینه توزیع واکسن کرونا» شده و به اولویت‌بندی‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا توجهی نشده است.

شریفی مقدم به نظارت ضعیف بر وضع توزیع واکسن به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد کرده و  گفته است: «از چند بیمارستان بخش خصوصی در تهران گزارش شده است که بخشی از سهمیه واکسنی که برای کادر درمان در نظر گرفته شده بود، به سهامداران، مسئولان بیمارستان، خانواده‌های آن‌ها، منشی‌های پزشکان و اعضای خانواده متخصصان تزریق شده است».

واکسن چینی برای پرستاران، هندی برای پزشکان

نه فقط در نحوه توزیع واکسن به برخی امتیازدهی شده، بلکه بین پرستار و پزشک در نوع و کیفیت واکسن دریافتی تفاوت گذاشته شده است. دبیرکل خانه پرستار ایران گفته است که وضع در بخش دولتی هم برای پرستاران بهتر از بخش خصوصی نیست و به یک بیمارستان دولتی در استان هرمزگان اشاره کرده است که  برخی پرستاران آن «وقتی برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کرده‌اند، به آنها واکسن چینی تزریق شده، اما پزشکان واکسن هندی دریافت کرده‌اند».

محاکمه وزیر بهداشت

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا به خبرگزاری رکنا گفته است تا پایان ماه فروردین تمام کادر درمان در سراسر ایران دوز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. دبیرکل خانه پرستار ایران تحقق این وعده را بعید دانسته و در عین حال تاکید کرده است که اگر «اراده‌ای برای تامین و توزیع مناسب واکسن کرونا وجود داشت» تمام اعضای کادر درمان خیلی زودتر از این واکسینه می‌شدند.

به باور او وزارت بهداشت «باید از زیر سنگ هم که شده، واکسن را تهیه می کرد و چند ماه پیش واکسیناسیون کادر درمان را به پایان می رساند». به همین دلیل او وزیر بهداشت را نیز «متهم  به دست داشتن در مرگ کادر درمان» می‌کند.

او کم‌کاری دولت و وزارت بهداشت در تامین و توزیع واکسن را عاملی برای قربانی شدن پرستاران در ماه‌های اخیر دانسته و از ایران به عنوان یکی از کشورهایی یاد کرده است که بالاترین آمارها در سطح جهان در زمینه مرگ پرستاران بر اثر کرونا را داشته است.

او سعید نمکی، وزیر بهداشت را «عامل مرگ این پرستاران» دانسته و گفته حتی اگر خانواده پرستاران از وزیر شکایت نکنند، «بازهم ایشان باید محاکمه شود».

آمار قربانیان کرونا در تهران سه رقمی شده است

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۲۴هزار و ۷۶۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در ایران شناسایی شده و در همین فاصله زمانی ۲۹۱ بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس همین آمار مجموع بیماران کرونایی در ایران به دو میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر رسیده است. در مجموع جان ۶۵ هزار و ۵۵ نفر خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

وضع در برخی شهرها، از جمله تهران بسیار وخیم است. سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرده است آمار جان باختگان بر اثر کرونا در شهر تهران در دو روز اخیر سه رقمی شده و به عدد ۱۰۰ رسیده است. او به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «همکاران من در سازمان بهشت زهرا در دو نوبت و گاهی سه نوبته مشغول به فعالیت هستند و خودمان را برای روز‌های آینده در آرایش کامل بحرانی قرار داده‌ایم».

به گفته سعید خال «در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا این شرایط هرگز تکرار نشده است و هر روز «۷۵۰ نفر در واحد‌های تطهیر، خاکسپاری، مباشرین، سایت رایانه‌ای، حمل متوفی از سطح شهر تهران و حمل متوفی به شهر‌های مختلف ایران» در حالت آماده باش و فعالیت هستند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *