واردات موز و توتون به جای واکسن کرونا

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۴

هزینه خرید واکسن کرونا برای کل جمعیت ایران تنها ۲ میلیارد دلار است. اما به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو دولت در تنگنای مالی قرار دارد و همین رقم اندک را هم ندارد. این در حالی است که در سال ۹۹ بیش از ۴.۵ میلیارد دلار صرف واردات گوشی تلفن همراه، موز و توتون شده است. ناصر ریاحی، عضو کمیسیون سلامت اتاق تهران  اعلام کرد که خرید واکسن کرونا برای کل جمعیت کشور فقط به ۲ میلیارد دلار نیاز دارد. اما دولت تاکنون نتوانسته واکسن مورد نیاز را بخرد چون هم در تنگنای مالی قرار دارد و هم به دلیل تحریم‌ها پول قابل انتقال ندارد.

اما نکته قابل توجه این است که در حالی گفته می‌شود که دولت توان مالی خرید واکسن کرونا را ندارد که تنها در سال ۹۹ حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات گوشی همراه شده است. این یعنی سال ۹۹ معادل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گوشی تلفن همراه وارد شده.براساس آمارهای گمرک در سال ۹۹ کالاهای مصرفی بسیاری وارد شده است که برخی از آنها بیشترین میزان ارزبری را داشته است. برای مثال در سال گذشته ۲۵۵ میلیون دلار صرف واردات موز شده است. یعنی یک دهم مبلغ مورد نیاز خرید واکسن کرونا موز وارد کشور کرده ایم.یا مثلا ۱۸۱ میلیون دلار صرف واردات داروهای هورمونی شده. خرید توتون هم ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری داشته و خرید مکمل‌های دارویی ۸۵ میلیون دلار.

نگاهی به لیست ۱۰ قلم کالای مصرفی که بیشترین میزان ارزبری را در سال ۹۹ داشته نشان می‌دهد دولت در مجموع ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صرف واردات گوشی، موز، توتون و انواع مکمل دارویی، گوشت، برنج و … کرده اما برای خرید واکسن کرونا پول ندارد.

آمار جالب دیگر این است که در سال ۹۹ دولت ۹ میلیارد دلار (۴.۵ برابر رقم لازم برای خرید واکسن کرونا) هزینه کرده تا کالاهای اساسی را با قیمت ارزان وارد کشور کند. به عبارتی دولت ۴.۵ برابر پول مورد نیاز کشور برای واردات واکسن را صرف کنترل قیمت‌ها کرده است. آن هم ارز ۴۲۰۰ تومانی را.

حتی با فرض اینکه دولت به دلیل تحریم‌ها توان واردات واکسن را نداشته باشد،‌ می‌توانست زودتر این مسئولیت را به عهده بخش خصوصی بگذارد. اما اکنون ریاحی گفته اولین محموله واکسن آزمایشی کرونا تازه اول خرداد وارد کشور می‌شود و بعد از آن اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هر هفته ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور کند.

حتی دولت به دلیل مشکل مالی و مشکل تحریم نتوانسته حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس را بخرد و وارد کشور کند. نتیجه نخریدن واکسن کرونا، ۷۲ هزار کشته از سال گذشته تا کنون است. براساس آمارهای رسمی ماهانه بیش از ۵ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند اما دولت هنوز نتوانسته مقدار قابل توجهی واکسن وارد کشور کند.نکته قابل توجه دیگر این است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی تنها ۱۰۰میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت پرداخت شده است. اما این رقم یک بیستم رقم مورد نیاز برای خرید واکسن است و جالب اینکه بودجه دولت برای خرید واکسن کرونا در حالی ۱۰۰ میلیون دلار است که در سال کذشته ۲.۵ برابر این رقم موز و ۱.۳ برابر این رقم توتون وارد کشور شده است.

تجارت نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *