قاسم شعله‌سعدی : خامنه‌ای دو راه دارد : انتقال قدرت از طریق مصالحه یا از طریق محاکمه

By | ۱۴۰۰-۰۴-۳۱

قاسم شعله‌سعدی، حقوقدان و نمایندۀ پیشین مجلس شورای اسلامی ایران، در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه اعتراض‌های جاری در خوزستان و دیگر مناطق کشور را مرحلۀ تازه ای از مبارزات موفقیت آمیز مردم ایران برای گذار به یک دموکراسی سکولار در کشور ارزیابی کرده و گفته است که در برابر این قیام برگشت ناپذیر سرکوب دیگر بی اثر است و شخص رهبر جمهوری اسلامی دو راه بیشتر پیش رو ندارد : انتقال قدرت از طریق مصالحه یا از طریق محاکمه.

“پیش از اعتراض‌های جاری به بحران بی آبی در کشور، مردم ایران در بیست و هشت مرداد گذشته با تحریم سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری مرحلۀ تازه ای از مبارزات خود را با شکوه و موفقیت بزرگ پشت سر گذاشتند.

آنان با “نه” بزرگ خود به انتصابات مهندسی شده، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را به یک همه پرسی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و پیام این همه‌پرسی نیز به کل جهان رسید، به طوری که دنیا اکنون می‌داند که جمهوری اسلامی نمایندۀ مردم ایران نیست.

خوشبختانه بلافاصله یک روز پس از این “انتخابات”، اعتصاب‌های سراسری در ایران آغاز شد. از کارگران نفت و پتروشیمی تا کامیون‌داران و دامداران به این اعتصاب سراسری پیوستند. اکنون این اعتصاب‌ها با قیام مردم خوزستان توأم شده است. به همین خاطر می‌گویم که مبارزات مردم ایران وارد مرحله‌ای مهم و سرنوشت ساز شده است.

این پیروزی، اما، باید با درسگیری از تجارب اعتراض‌های دی ماه ٩۶ و آبان ٩٨ استمرار یابد. آنچه شکست آن دو خیزش را باعث شد در یک کلام فقدان سیاست راهبری یا رهبری بود. اما، اعتراض‌های جاری خوزستان از یک لحاظ رفع این نقیصه را تسهیل کرده است. به این معنا که اعتراض‌های جاری رهبران خود را خلق یا کشف خواهد کرد.

از یک طرف رژیم اسلامی با قراردادن سه “قاتل” در رأس قوای سه گانۀ کشور به “خلوص سرکوبگری” دست یافته و از طرف دیگر مردم هم در تلاش خود برای رهایی از این وضع به “خلوص ملی” دست یافته‌اند، به این معنا که دیگر فریب اصلاح طلبان و پوپولیست‌ها را نخواهند خورد. به همین خاطر می بینیم که قیام مردم خوزستان به سرعت به لرستان و حتی دیروز به تهران نیز سرایت کرده و من پیش بینی می‌کنم که برای تبدیل شدن به یک قیام سراسری به سرعت به خراسان و آذربایجان و دیگر مناطق کشور نیز سرایت خواهد کرد.

بنابراین، خامنه‌ای دو راه بیشتر پیش رو ندارد : یا انتقال قدرت از طریق مصالحه یا انتقال قدرت از طریق محاکمه. سرکوب دیگر پاسخ نمی‌دهد، بلکه حتی نتیجۀ معکوس می دهد. زیرا، نه فقط دیگر مردم نمی ترسند، بلکه مردم به یک همبستگی ملی نیز دست یافته‌اند. مهمتر از همه، مردم آماده اند تا در مقابل سرکوب حکومت از حق مشروعِ دفاع از خود استفاده کنند. و به همین خاطر به همۀ نیروهای نظامی و امنیتی کشور اکیداً هشدار می دهم که مردم ما مجاز هستند که در برابر سرکوب از خود دفاع مشروع کنند.

افزون بر این، اعتراض به وضع موجود اکنون دیگر به پیکرۀ نیروهای نظامی و امنیتی کشور نیز سرایت کرده و به همین خاطر شاهد ریزش‌های جدی در درون آنها هستیم. بنابراین، من به این نیروها توصیه می کنم که کاری نکنند که مردم احساس کنند که باید از خود دفاع مشروع کنند، به ویژه اینکه مردم تا سینه مملو از نفرت و خشم نسبت به صاحبان و نمایندگان قدرت هستند که ممکن است در یک وضعیت خلاء سیاسی به انتقامجویی‌های خونین بینجامد. وضعیت کنونی کشور بیلان کار خامنه‌ای و تیم او در قدرت است و اولین شرط حل مسائل و مشکلات این وضع، واگذاری قدرت از سوی خامنه‌ای به مردم است.”
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *