سامانه پخش هوشمند سوخت در جایگاه‌های بنزین ایران از کار افتاد

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۴

جایگاه‌های سوخت در ایران امکان عرضه بنزین را ندارند. ایسنا در گزارشی که حذف شد، از “حمله سایبری” خبر داد و نوشت روی بیلبوردهای اصفهان نوشته شده “خامنه‌ای بنزین ما کو” اما بعد اعلام کرد گزارش “جعلی” بوده است.

اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت، به هرج و مرج در پمپ‌بنزین‌ها، صف‌های طولانی و ترافیک سنگین در شهرهای ایران انجامیده است. مراجعه کنندگان جایگاه‌های سوخت، از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه چهارم آبان (۲۶ اکتبر) با پیام “حمله سایبری ۶۴۴۱۱” بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها مواجه شده‌اند.

ایسنا در گزارشی که کمی بعد از انتشار، بدون هیچ توضیحی از سایت این خبرگزاری حذف شد، از قول مقامات رسمی ذیربط نوشته بود: «۸۰درصد جایگاه‌ها به دلیل حمله سایبری عوامل خارجی دچار اختلال و تعطیلی شده‌اند.»

همین گزارش با استناد به عکس‌های دریافتی از رانندگان در اصفهان خبر می‌داد که علیه بیلبوردهای دیجیتال در شاهراه‌های شهر نیز حمله سایبری انجام شده و پیام‌هایی چون “بنزین مجانی در پمپ بنزین جماران” و “خامنه‌ای بنزین ما کو” روی این بیلبوردها به چشم می‌خورد.

خبرگزاری ایسنا، ساعاتی پس از حذف گزارش خود، در توضیحی کوتاه ادعا کرد که مطلب “جعلی” بوده است.

رسانه‌های داخلی دیگر اما تنها به بروز مشکل فنی در جایگاه‌های سوخت پرداخته‌اند.

ایسنا نارضایتی یک “مقام مطلع ارشد” درباره “غفلت غیرمسئولانه از زیربناهای کامپیوتری و مجازی در ارگان‌های دولتی” را نیز پوشش داده و از قول او نوشته بود: «…به‌جای عبرت گرفتن از حملات سایبری متوالی در طی سال اخیر مثل حملات سایبری چند ماه پیش علیه شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی و تدارک برنامه‌های عملیاتی دور از بازی‌های سیاسی ما فقط به تهمت زنی ادامه میدهیم تا روزی همین عوامل خارجی کشور را واقعا مختل کنند. این بازی‌های سیاسی و تهمت زنی‌ها را کنار بگذارید. رئیس جمهور و دولت جدید باید در اسرع وقت اقدام کنند.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی اما سرگرم بحث درباره مسئله هستند و هشتگ آبان و بنزین در این میان داغ شده است.

یکی از شهروندان نوشته است: «گویا معنای آبان همیشه با واژه بنزین در هم آمیخته شده است.»

یکی دیگر نوشته است: «قدرت یک خاورمیانه در حال حاضر نمی‌تونه بنزین بده به مردم چون کارت سوخت توی جایگاه‌ها خونده نمیشن. جالبه که آبان با بنزین داستان‌ها داره….»

کاربری گفته است: «خب اونایی که برای عدم وجود بنزین در بریتانیا خودشون رو شکافتند و دبه به دست نمک می‌ریختند کجای مجلس نشستند؟»

برخی هم این وقفه و اختلال را مقدمه‌ای بر پایان سوخت سهمیه‌ای و ‌آزاد شدن قیمت بنزین دانسته‌اند.

در تازه‌ترین واکنش، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خطاب به مصرف‌کنندگان گفت، “هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و کسی نباید نگران باشد”. وحیدی علت وقفه در عرضه سوخت را “اشکال فنی و سامانه‌ای” حواند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *